155 millió forint osztalékot szavaztak meg maguknak a veronai buszbalesetben érintett Pizolit Kft. tulajdonosai idén, nagyobb részben a tavalyi év nyereségének terhére. Az Opten céginformációs adatbázis szerint
- a cég kisebbségi tulajdonosa Czakó Lukácsné, annak a Czakó Tibornak az édesanyja, aki a tragédia idején a cég ügyvezetője volt
- és a Settebello Invest Vagyonkezelő Zrt., amelyben Czakó Tibor is tulajdonos. Az akkor 71 éves Czakó Lukácsné néhány hónappal a tragédia után lett a cég többségi tulajdonosa. Ezt a 24.hu korábbi cikke szerint úgy érte el, hogy a kisebbségi tulajdonosok részét (a többi között a balesetben elhunyt, a baleset idején nem a volán mögött ülő sofőrét) felvásárolta.
A Pizolit Kft. a tavalyi évet 433,7 millió forint nettó árbevétel mellett 154,9 millió forintos adózott eredménnyel zárta. A társaság a tavalyi évi mérleghez készített kiegészítő melléklete szerint 17 fizikai és két szellemi munkakörben dolgozó személyt foglalkoztat. Megkerestük a Pizolit Kft.-t és a Settebello Kft.-t is, válaszukkal bővítjük cikkünket. Utóbbi vállalkozás nem fizet osztalékot.
Nem tudni, hogy szabadult-e V. János
2017. január 20-án, éjfél körül Verona és Velence között letért az útról, majd fékezés nélkül az autópálya szalagkorlátjának hajtott, onnan pedig egy autópályahíd pillérének csapódott, végül kigyulladt a Szinyei Merse Pál Gimnázium sítáborának résztvevőit szállító busz. A balesetben 18-an vesztették életüket. A buszt a Pizolit Busz Személyszállító Kft. üzemeltette.
Tavaly a 24.hu írta meg, hogy Czakó Tibor új, olaszos nevű vállalkozást indított Settebello Invest Vagyonkezelő Zrt. néven, amelytől nem sokkal később a Németh Szilárd fideszes országgyűlési képviselő által alapított Kozma István Magyar Birkózó Akadémia (KIMBA) be is szerzett egy buszt. A KIMBA válasza szerint a közbeszerzést a jogszabályoknak megfelelően folytatták le. A megbízásnak nem is volt jogi akadálya: sem Czakó Tibor, sem cégei ellen nem született jogerős bírósági ítélet. Már a veronai baleset előtt nyert is közbeszerzéseket a Pizolit Kft.: egy 54,4 milliós megbízás jutott a cégnek a Honvédelmi Minisztériumtól (HM), és bár a pályázat elbírálása a busztragédia előtt történt, a szerződést a HM már a baleset után kötötte meg a céggel, miközben a nyomozás még tartott.
Ekkorra viszont már Czakó Tibor édesanyja lett a kft. többségi tulajdonosa.
A hozzátartozók korábban nyilvánosságra hozták azt a baleseti jegyzőkönyvet, mely szerint a magyar diákokat szállító buszt 2003-ban 53 üléssel helyezték forgalomba, később viszont pótüléseket szereltek be, így azon 58 személy is elfért. A műszaki szakértői vélemény szerint a buszba pótüzemanyag-tartályt szereltek be, holott a a Pizolit Kft., a buszt üzemeltető cég, „üzemanyagtartály gyártására nem volt jogosult”, és az autóbusz részecskeszűrőjét is engedély nélkül szerelték ki.
Ugyanakkor az igazságügyi műszaki szakértő szerint a beszerelt póttartály „a busz menetstabilitását nem befolyásolta, feltéve, hogy a csomagtérben az egyéb csomagok is megfelelően voltak elhelyezve”.
A busz viszont el sem indulhatott volna, az engedély nélkül beszerelt pótüzemanyag-tartály és a kiszerelt részecskeszűrő miatt ugyanis közúti közlekedésre alkalmatlan volt.
2017 februárjában a Pizolit Kft. ügyvezetőjeként Czakó Tibor közleményt adott ki, amelyben úgy fogalmazott: „a gyári leírások bizonyítják, a busz elől jobb- és baloldalon gyárilag üzemanyagtartályokkal van felszerelve.”
A buszt vezető V. János perét tárgyaló olasz bíróság szerint a sofőr hosszú ideje fennálló alvászavara okozta a belsetet, valamint a busz számos átalakítása. V. János 2022-ben az elsőfokú, 12 éves börtönbüntetés után másodfokon a Velencei Fellebbviteli Bíróságon enyhébb, 6 év letöltendő szabadságvesztést kapott. Az ítélet szerint V. János soha többé nem vezethet Olaszországban és 5 millió eurós kártérítést kell fizetnie. Az olasz ügyészség és a magyar ügyvédek közötti megállapodás értelmében a vétkes sofőrnek legfeljebb 2 és fél évet kell börtönben töltenie. Mivel V. Jánosnak akkoriban kellett volna szabadulnia, augusztusban a Bors próbálta megtudni otthonánál és környezetéből, hogy ez megtörtént-e, de nem jártak sikerrel.