4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2017-ben egy magyar busz Veronánál az autópálya pillérének ütközött és kigyulladt. A tragédiában 18 ember vesztette életét. A buszt üzemeltető cégből hatalmas összeget vehetnek ki a tulajdonosok.

155 millió forint osztalékot szavaztak meg maguknak a veronai buszbalesetben érintett Pizolit Kft. tulajdonosai idén, nagyobb részben a tavalyi év nyereségének terhére. Az Opten céginformációs adatbázis szerint

  • a cég kisebbségi tulajdonosa Czakó Lukácsné, annak a Czakó Tibornak az édesanyja, aki a tragédia idején a cég ügyvezetője volt
  • és a Settebello Invest Vagyonkezelő Zrt., amelyben Czakó Tibor is tulajdonos. Az akkor 71 éves Czakó Lukácsné néhány hónappal a tragédia után lett a cég többségi tulajdonosa. Ezt a 24.hu korábbi cikke szerint úgy érte el, hogy a kisebbségi tulajdonosok részét (a többi között a balesetben elhunyt, a baleset idején nem a volán mögött ülő sofőrét) felvásárolta.

A Pizolit Kft. a tavalyi évet 433,7 millió forint nettó árbevétel mellett 154,9 millió forintos adózott eredménnyel zárta. A társaság a tavalyi évi mérleghez készített kiegészítő melléklete szerint 17 fizikai és két szellemi munkakörben dolgozó személyt foglalkoztat. Megkerestük a Pizolit Kft.-t és a Settebello Kft.-t is, válaszukkal bővítjük cikkünket. Utóbbi vállalkozás nem fizet osztalékot.

Részlet a Pizolit Kft. taggyűlési jegyzőkönyvéből
Részlet a Pizolit Kft. taggyűlési jegyzőkönyvéből
Fotó: Igazságügyi Minisztérium

Nem tudni, hogy szabadult-e V. János

2017. január 20-án, éjfél körül Verona és Velence között letért az útról, majd fékezés nélkül az autópálya szalagkorlátjának hajtott, onnan pedig egy autópályahíd pillérének csapódott, végül kigyulladt a Szinyei Merse Pál Gimnázium sítáborának résztvevőit szállító busz. A balesetben 18-an vesztették életüket. A buszt a Pizolit Busz Személyszállító Kft. üzemeltette.

Tavaly a 24.hu írta meg, hogy Czakó Tibor új, olaszos nevű vállalkozást indított Settebello Invest Vagyonkezelő Zrt. néven, amelytől nem sokkal később a Németh Szilárd fideszes országgyűlési képviselő által alapított Kozma István Magyar Birkózó Akadémia (KIMBA) be is szerzett egy buszt. A KIMBA válasza szerint a közbeszerzést a jogszabályoknak megfelelően folytatták le. A megbízásnak nem is volt jogi akadálya: sem Czakó Tibor, sem cégei ellen nem született jogerős bírósági ítélet. Már a veronai baleset előtt nyert is közbeszerzéseket a Pizolit Kft.: egy 54,4 milliós megbízás jutott a cégnek a Honvédelmi Minisztériumtól (HM), és bár a pályázat elbírálása a busztragédia előtt történt, a szerződést a HM már a baleset után kötötte meg a céggel, miközben a nyomozás még tartott.

Ekkorra viszont már Czakó Tibor édesanyja lett a kft. többségi tulajdonosa.

A hozzátartozók korábban nyilvánosságra hozták azt a baleseti jegyzőkönyvet, mely szerint a magyar diákokat szállító buszt 2003-ban 53 üléssel helyezték forgalomba, később viszont pótüléseket szereltek be, így azon 58 személy is elfért. A műszaki szakértői vélemény szerint a buszba pótüzemanyag-tartályt szereltek be, holott a a Pizolit Kft., a buszt üzemeltető cég, „üzemanyagtartály gyártására nem volt jogosult”, és az autóbusz részecskeszűrőjét is engedély nélkül szerelték ki.

Ugyanakkor az igazságügyi műszaki szakértő szerint a beszerelt póttartály „a busz menetstabilitását nem befolyásolta, feltéve, hogy a csomagtérben az egyéb csomagok is megfelelően voltak elhelyezve”.

A busz viszont el sem indulhatott volna, az engedély nélkül beszerelt pótüzemanyag-tartály és a kiszerelt részecskeszűrő miatt ugyanis közúti közlekedésre alkalmatlan volt.

2017 februárjában a Pizolit Kft. ügyvezetőjeként Czakó Tibor közleményt adott ki, amelyben úgy fogalmazott: „a gyári leírások bizonyítják, a busz elől jobb- és baloldalon gyárilag üzemanyagtartályokkal van felszerelve.”

A buszt vezető V. János perét tárgyaló olasz bíróság szerint a sofőr hosszú ideje fennálló alvászavara okozta a belsetet, valamint a busz számos átalakítása. V. János 2022-ben az elsőfokú, 12 éves börtönbüntetés után másodfokon a Velencei Fellebbviteli Bíróságon enyhébb, 6 év letöltendő szabadságvesztést kapott. Az ítélet szerint V. János soha többé nem vezethet Olaszországban és 5 millió eurós kártérítést kell fizetnie. Az olasz ügyészség és a magyar ügyvédek közötti megállapodás értelmében a vétkes sofőrnek legfeljebb 2 és fél évet kell börtönben töltenie. Mivel V. Jánosnak akkoriban kellett volna szabadulnia, augusztusban a Bors próbálta megtudni otthonánál és környezetéből, hogy ez megtörtént-e, de nem jártak sikerrel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!