4p

Hogyan lehetnek ekkora eltérések a közvélemény-kutatások között?
Magyar Péter miatt ekkora a bizonytalanság?
Milyen módszerrel készülnek a felmérések?

Online Klasszis Klub találkozó élőben Hann Endrével!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Medián ügyvezető igazgatójától!

2024. június 5. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vásárlóknak új fogalommal kellett megismerkedniük az elmúlt időszakban, mégpedig az úgynevezett dinamikus árazással, amit sokan szimpla átverésnek tartanak. A cégek ennek ellenére ragaszkodnak hozzá.

A vásárlók korábban úgy gondoltak az árakra, mint valamilyen előre látható tényezőre, amivel számolhatnak, mielőtt beteszik a lábukat a boltokba vagy az áruházakba, ám ez változóban van. Azt mindenki tudta, hogy az infláció miatt időről időre többet kell fizetni egy-egy termékért, mint ahogy azt is, hogy az akciók során leárazott árukat vásárolhat.

Nem mindig ugyanannyi
Nem mindig ugyanannyi
Fotó: Pixabay

Az emberek kedvelik ezt, mert kiszámíthatóbbá teszi gazdálkodásukat a pénzükkel és – ami talán ennél is fontosabb – úgy tekintenek a kalkulálható árakra, mint a kereskedők fair ajánlatára. Ha elfogadhatónak tartják az árat és van pénzük, akkor megveszik az adott terméket, ha nem, akkor nem. Ezt a helyzetet azonban két irányból is támadás érte.  Az egyik az úgynevezett elhomályosulás. Ennek legismertebb esete a zsugorfláció (legrammozás) - angolul shrinkflation -, amikor ugyanazért az árért kisebb mennyiséget kap a vevő a termékből.

Emellett idetartozik a kínálat elemekre bontása. Például amikor a repülőjegy ára nem tartalmazza a csomag szállítását vagy a beszállási sorrendért külön kell fizetni. További eleme az elhomályosításnak a különböző díjak szedése - írta az Atlantic hírportál a „dinamikus árazást” elemző cikkében.

Még a "szabadpiacosok" is kiakadtak

A változó árak másik támadási iránya a diszkrimináció. Az, amikor különböző fogyasztóktól különböző összeget kérnek, például mert egy algoritmus lekövette vásárlási szokásikat, vagy még inkább, amikor különböző időszakban különböző az ára ugyanannak a terméknek. Az utóbbival a Wendy’s fázott meg februárban, amikor bejelentette, hogy ételei ára eltérő lesz attól függően, hogy csúcs- vagy holtidőben érkezik-e a vendég az éttermeibe. A Wendy's mellett a Magyarországról korábban elzavart, most azonban a Főtaxival együttműködésben visszatérő Uber az egyik világvállalat, amely híres a dinamikus árazásáról. A személyszállítást nyújtó cégnél nagy kereslet esetén - mondjuk szilveszterkor - jóval drágább egy fuvar, mint amúgy. (A budapesti piacon idén újra megjelenő Uber ezt a technikát a taxirendelet miatt nem alkalmazhatja, mert kötelező fix tarifával szállítania az utasokat.)

Az amerikai Wendy's gyakorlata még a szabadpiacot egyébként támogató amerikai republikánus politikusoknál is kiütötte a biztosítékot, nem beszélve a demokratákról. Utóbbiak azonnal túlárazásról beszéltek a csúcsidőben érkező vendégek esetén. A Wendy’s kárelhárításba kezdett, mondván, a holtidőben adják majd olcsóbban az ételeket. Ezt persze senki sem hiszi el. A Burger King kihasználta a pr-lehetőséget, megjegyezve, hogy nem lehet eltérő árat kérni azoktól az emberektől, akik egyformán éhesek.

A vevők nem kérnek belőle

A piackutatások azt mutatják, hogy az ilyenfajta dinamikus árazást a fogyasztók többsége túlárazásnak, átverésnek tekinti. A vásárlókat az is aggasztja, hogy a kiskereskedők áremelésre használják a róluk begyűjtött adatokat, miközben a vásárlási élmény javításáról beszélnek. Azt állítják, hogy személyre szabják ajánlataikat.

A vita a szakértők között is folyik. A közgazdászok attól tartanak, hogy elvész az árak piacszabályozó szerepe, ha kiszámíthatatlanná válnak. A jogvédők szerint a korrektség eshet áldozatul a „dinamikus árazásnak”, ami így meglehetősen eufemisztikus elnevezésnek tűnik. A kétkedők azonban vesztésre állnak. Az öldöklő piaci versenyben, amely az érett piacok általános jellemzője, az eladók minden lehetőséget megragadnak, hogy „feltűnés nélkül” még egy kis pénzt kivasaljanak vevőikből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!