4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tavaly év végi tapasztalatokon okulva a kormány törvénytervezetet készített arról, hogy a tárgyévet megelőző év végéig nyári, illetve téli igazgatási szünet legyen elrendelhető a közigazgatásban, így az önkormányzatoknál is. A tervezet érinti az ügyfeleket és a hivatalnokokat is.

A kormányzat szerint hasznosnak bizonyultak a 2022. decemberi igazgatási szünet során szerzett tapasztalatok, így a kabinet előkészítette az igazgatási szünetről szóló törvény tervezetét, mely a napokban került fel a kormányzati honlapra társadalmi vita és véleményezés céljából. A tervezet indokolása szerint a múlt év végi tapasztalatok azt igazolják, hogy

a szabadságnak az igazgatási szünet idejére eső összehangolt kiadása nagyobb hatásfokkal tud hozzájárulni a foglalkoztatottak rekreációjához, mint a munkáltató szerv folyamatos működésének figyelembevételével ütemezett szabadság.

A törvénytervezet értelmében a kormány minden év december 15-éig közzéteheti, hogy a következő évben elrendel-e nyári, illetve téli igazgatási szünetet, amikor a hivatalok zárva tartanak, és fő szabály szerint ügyfélfogadás sem lesz. Ez alól kivétel, ha az adott hivatalt vezető, irányító miniszter ettől eltérően határozza meg az igazgatási szünetben a működést és az ügyfélfogadás rendjét.

A tavaly év végi igazgatási szünet legfontosabb szabályairól itt írtunk:

Az idei évre eltérő szabályozás vonatkozik: csak téli igazgatási szünet lesz elrendelhető, az azt meghatározó kormányrendeletet pedig a törvény hatályba lépésétől számított 90 napon belül kell kihirdetni – feltéve, hogy a törvénytervezetet a jelenlegi formájában elfogadja az Országgyűlés. Ennek oka nyilván az, hogy a törvényjavaslat benyújtása legkorábban májusban várható, az annak kihirdetését követő 90 nap pedig már bőven belenyúlik a nyárba, a szabadságolások időszakába.

Önkormányzatok esetében a közgyűlés dönthet az igazgatási szünetről, amit az adott év március 1-jéig közzé kell tenni, ám az idei évre azt az előbb említett kormányrendeletet követő 30 napon belül kell kihirdetni.

Kötelező szabadság

A hivatalnokok esetében az igazgatási szünet azzal fog járni, hogy az erre az időszakra eső munkanapokra szabadságot kell kiadni, ha pedig ez – például a téli igazgatási szünet ideje alatt – elfogy, akkor a foglalkoztatott azt a következő évi szabadságkerete terhére lesz köteles igénybe venni. Könnyítés, hogy ha egy adott hivatalnoknak a foglalkoztatási jogviszonya az igazgatási szünet alatt szűnik meg (például felmondás, lemondás, elbocsátás stb.), és nincs elegendő szabadsága, akkor azt neki „elengedik” úgy, hogy a hiányzó napokra jár még a fizetése. Például ha egy kormánytisztviselő lemond december 31-ével, az igazgatási szünet év végéig hat munkanap lenne, de neki csak négy nap szabadsága maradt, akkor a maradék két napra sem kell bemennie a fűtetlen, üres irodába, az illetményét viszont megkapja.

Személyes okmányokat sem lehet majd csináltatni. Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Személyes okmányokat sem lehet majd csináltatni. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A rendelkezés az ügyintézési határidőket is érinteni fogja. Így az igazgatási szünet időtartama nem számít bele többek közt

  • a hatósági és eljárási ügyek határidejébe és a szüneteltetés időtartamába sem;
  • a soron kívüli bírósági eljárások határidejébe;
  • a közigazgatási per indításának határidejébe;
  • a hivatalos tértivevényes levelek sikertelen kézbesítése esetén számított rendelkezésre tartási határidőbe;
  • a hivatalnok által a hivatal felé elvégzendő munka határidejébe;
  • lakóépület építésének egyszerűsített bejelentése során alkalmazott határidőbe.

Praktikus

A törvénytervezet mellékleteként a kabinet közzétette az ilyenkor kötelező hatásvizsgálatot is, melyet egy 121 fős, kormányzati, illetve különleges jogállású szervek foglakoztatottjaiból álló csoporton mértek le – egy munkanap alatt. Önkormányzati szinten nem történt ilyen mérés. A dokumentumból kiderülnek olyan pozitívumok is, hogy

  • a tárgyévi szabadságolás tervezésénél már számításba lehet venni a szünet időpontját;
  • a hivatal működésének szünetelése miatt minimális lesz a szabadság ideje alatt a munkavégzés miatti megkeresés;
  • nem kell gondoskodni a helyettesítésről;
  • télen a fűtés, nyáron a légkondicionáló berendezés működésének költségei megtakaríthatók.

A társadalmi véleményezésre április 20-ig ad lehetőséget a kabinet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!