5p

A legfiatalabb, vagyis a Z generációs munkavállalók máris számos, vállalati kultúrát érintő változást indítottak el: elméleti tudásuk, gyakorlatiasságuk, laza, könnyed nyelvhasználatuk és munkához való hozzáállásuk azonban szakmai és integrációs szempontból is jócskán tartogat kihívásokat a vállalatvezetők számára. 

A Z generáció tagjainak munkahelyi szokásaival és értékrendjével számos felmérés és tanulmány foglalkozott behatóan. Ezek jellemzően arra jutottak, hogy a Zoomereknek vagy digitális bennszülötteknek is nevezett nemzedék tagjai – az 1995-2009 között születetteket szokták idesorolni – általánosságban több időt töltenek elektronikus eszközök használatával, mint például könyvek lapozgatásával. Kommunikációs szokásaik és nyelvhasználatuk is ehhez idomult: közvetlen és lényegretörő.

Egy úttörő generáció berobbanása

A Zoomerek néhány éve jelentek meg tömegesen a munkaerőpiacon: legidősebb képviselőik is harminc év alattiak. Ennek ellenére jelenlétük mindenféle szempontból erőteljesen hat a vállalati kultúra alakulására. Az amerikai Harris Poll piackutató és elemző cég felmérése szerint digitális, progresszív értékrendjük – beleértve az átláthatóságot és elszámoltathatóságot – egyetlen korábbi generációra sem volt jellemző. Reálisabban, gyakorlatiasabban kezelik a munka során felmerülő helyzeteket, mint elődeik, ugyanakkor jobban törekszenek a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtésére. Ők már nem azért élnek, hogy dolgozhassanak, mint például az X generáció tagjai: éppen ellenkezőleg. Ám hiába tapasztaltak, tájékozottak és képzettek, a pályájuk elején akkor sem feltétlenül tudnak megélni a fizetésükből, ha nyolcórás munkarendben dolgoznak. 

Éppen azért – amint arról korábban már írtunk – a Z generációs munkavállalók egyre nagyobb része dönt úgy, hogy a pályakezdés utáni éveket is otthon, a mamahotelben tölti, kihasználva a szülői támogatás előnyeit. 

Náluk a lazaság zsigerből jön 

A Zoomerek a vállalati kommunikáció szabályait is szép lassan átírják, beleértve a mindennapi üzenetváltást és az egymás informálására szolgáló személyes hangvételű tartalmakat. Számukra a munkahelyi kommunikáció egészen mást jelent, mint elődeiknek: nem pusztán formalitásokkal járó kötelezettséget, hanem barátságos beszélgetések és viccelődések forrását. Amint azt az e témával foglalkozó cikkében a Business Insider kiemelte: az írásbeli kommunikációs szabályok átkeretezése a vállalatok egy részénél éppen miattuk elkerülhetetlen. 

A lap számos vállalatvezető tapasztalatait összegezve arról is írt, hogy a legfiatalabb alkalmazottak szívesen és elődeiknél jóval gyakrabban küldenek irodán kívüli, informális, viccekkel és emojikkal (hangulatjelekkel) tarkított üzeneteket kollégáiknak és ügyfeleiknek. Például a hagyományos “ettől-eddig szabadságon vagyok, ekkor érek vissza, távollétemben keressék XY kollégát”- sablonüzenet helyett jellemzően sajátos hangvételű és tartalmú szöveggel jelzik, hogy nincsenek az irodában. Valahogy így: “Nyaralok. Remélem, hogy nyerek a lottón és soha többé nem kell visszatérnem. Ha kérdése van, bárkihez fordulhat, csak hozzám ne”. 

A Z generáció tagjai nem maradnak észrevétlenek a munkahelyükön
A Z generáció tagjai nem maradnak észrevétlenek a munkahelyükön
Fotó: Depositphotos

Lucas Botzen, a Rivermate munkahelyi platform vezérigazgatója a Business Insidernek elmondta: az e-mailben küldött viccek, emojikkal ellátott kommentek, vagyis a laza nyelvhasználat hozzájárulhat egy, a korábbinál kötetlenebb és emberibb munkahelyi szervezeti kultúra létrejöttéhez. Véleménye szerint, ha az alkalmazottak lehetőséget kapnak rá, hogy önmagukat adják, hatékonyabbá válhat a kommunikáció. Steven Athwal, a brit The Big Phone Store alapítója – aki 45 alkalmazottal dolgozik együtt, közülük húszan Z generációsak – szerint ez a lazaság a munka és a magánélet egyensúlyának előtérbe helyezésével és a személyes határok kitolásával is jár. A kötetlen hangvételű kommunikáció tapasztalatai szerint minden csatornán megjelenik a céges e-mailektől és Microsoft Teams-üzenetektől kezdve a Z generációs munkavállalók önéletrajzáig. 

A trend olyannyira szembeszökő és megkerülhetetlen, hogy a több ezer munkavállalót alkalmazó multinacionális cégek is elkezdték felmérni a hivatalos vállalati nyelvezet alakulásával járó lehetséges előnyöket és hatásokat. Így tett a közel 81 ezer dolgozót foglalkoztató, londoni székhelyű Barclayst Bank is. A 2023 augusztusában megrendelt felméréséből az derült ki, hogy a megkérdezettek 71 százaléka szerint a Z generációs munkavállalók jelenlétének köszönhetően változott a korábban szigorúan szabályozott hivatalos nyelvezet, míg 73 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy ennek hatására a munkahelyi kommunikáció is lazábbá vált.

A fagyi visszanyalhat

A jól érzékelhető változásnak azonban meglehetnek a hátulütői. Szakemberek szerint rosszul sülhet el, ha egy X vagy Y generációs, esetleg baby boomer korosztályba tartozó – 1946-1964 között született – munkatárs, felettes vagy üzleti partner nem érti a viccet és tiszteletlennek, szakmaiatlannak tartja a Zoomerek nyelvi lazaságát. Éppen ezért a HR szakemberek igyekeznek felhívni a Z generációs munkavállalók figyelmét arra, hogy szabják meg a határokat: mindig alaposan és körültekintően kommunikáljanak. Legyenek tisztában azzal, hogy kivel kerülnek kapcsolatba és ennek – vagyis partnerük korának, pozíciójának és szóhasználatának – megfelelő nyelvi eszközöket válasszanak, ügyelve arra, hogy mindenkinek megadják a kellő tiszteletet. Így a professzionalizmus és szakmaiság nem megy a lazaság rovására. Lucas Botzen mindehhez hozzátette: cégen belül beleférhet a laza nyelvhasználat, ám ő vezetőként elvárja az alkalmazottaitól, hogy ügyfeleikkel tisztelettudóan és választékos stílusban kommunikáljanak. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!