5p

Soha nem gondoltuk volna, hogy a Barbie-film zárómondata ugrásszerűen megnöveli a nőgyógyászatra keresők számát a világhálón. Emlékeznek még, mi volt az a mondat?

Adatokkal kimutatható, hogy a tavaly nyáron Amerikában mozikba került Barbie-film zárómondata megnövelte a nőgyógyászattal kapcsolatos internetes keresések volumenét - áll a JAMA Network Open elektronikus orvosi szaklapban megjelent kutatói levélben. Hogy mi volt az ominózus mondat?

Ha mégsem emlékeznének, felidézzük az utolsó szavait. Nevezetesen azt, amikor Barbielandből a való világba megérkezik Barbie, és egy recepciósnak azt mondja:

„Azért jöttem, hogy találkozzak a nőgyógyászommal”.

Nos, ez a kijelentés valósággal megemelte a nőgyógyászattal kapcsolatos kulcsszavak számát, amikre rákerestek a netezők. Tehát tudományos felvilágosítás ide vagy oda, a filmalkotások óriási hatással lehetnek a tömegek viselkedésére egészségügyi vagy bármely más szempontból.

Óriási hatással vannak a filmek a nézőkre
Óriási hatással vannak a filmek a nézőkre
Fotó: Youtube

A kutatói levél is arra hívja fel a figyelmet, hogy a populáris kultúra igenis képes befolyásolni a lakosság egészségmagatartását. Ezt alátámasztandó hivatkozik egy tengerentúlon ismert hölgy élőben közvetített kolonoszkópiájára, amely a vastagbéltükrözés számának átmeneti, 21 százalékos növekedésével járt. Vagy amikor Angelina Jolie mellrákos tapasztalatairól szóló esszéje a genetikai tesztek átmeneti, 64 százalékos növekedéséhez vezetett. Vagy hogy az öngyilkossági ráta 29 százalékos megugrását figyelték meg a 13 ok (Reasons Why) amerikai tinidráma sorozatának sokat vitatott évadzáróját követő hónapokban.

Barbie című filmet 2023. július 21-én mutatták be Amerikában, amikor a debütáló hétvégén 12,8 millió jegyet adtak el, és ezzel a valaha volt egyik legtöbb bevételt hozó film lett.

Vannak, akiknek nem jött be a Barbie, de az tény, hogy szinte észrevétlenül, vidám stílusban foglalkozik komoly témákkal a nőiséggel kapcsolatban. 

Erre kerül fel tejszínhabként a torta tetejére a film utolsó jelenete, amikor Barbie kijelenti a recepciósnak Barbielandet elhagyva, hogy „A nőgyógyászomhoz jöttem”. Tegyük hozzá: ez persze egy vicc, amely nemi szervének feltételezett hiányára utalt, mégis, hasonló izgatottság érezhető rajta, amikor a nők a kellemetlennek talált orvosi vizsgálaton megjelennek. Így feltételezhető, hogy ez keltette fel a közérdeklődést a nőgyógyászati ​​ellátás iránt a neten.

Mérhető adatok mutatták rá a növekedésre

Ennek bizonyítására egy úgynevezett keresztmetszeti tanulmányban elemezték az online keresési trendeket az Egyesült Államokban a Barbie megjelenése után, méghozzá egy 34 lekérdezést tartalmazó listára összpontosítva, amelyek a nőgyógyászati vizsgálatokra fókuszáltak. 

A keresési lekérdezéseket több kategóriába sorolták: nőgyógyász, nőgyógyász definíciója, nőgyógyász rendelés, női egészség, orvos és orvosi rendelés. Az első 3 kategória a Barbie-hoz közvetlenül kapcsolódó témákat mérte fel. Az utolsó 3 kategória azt értékelte, hogy bármilyen más esemény befolyásolhatta-e az ugrásszerű netes keresést.

Kiderült, hogy a Barbie megjelenését leszámítva ebben az időszakban nem történt olyan jelentős esemény, amely a nőgyógyászat iránti keresési érdeklődés széleskörű változásához vezethetett volna.

A rendeléseken azonban nem jelentek meg többen

Érdekes, hogy míg a Barbie premierjét követő héten jelentősen nőtt a nőgyógyász címszóra rákeresők száma, mégsem történt változás a nőgyógyász rendelések keresésében, ami arra utal, hogy a nőgyógyászokkal kapcsolatos információk keresése nem jelent új pácisenseket a nőgyógyászatokon. Nem figyeltek meg változást a szélesebb körű egészségügyi érdeklődést tükröző keresőkifejezéseknél sem (például orvosi időpontok keresése), ami alátámasztja azt a feltételezést, hogy a nőgyógyászhoz kapcsolódó keresések emelkedését valóban a film megjelenése befolyásolhatta, és nem más tényezők.

Az eredmények tehát arra utalnak, hogy a Barbie záróüzenete keltette fel az érdeklődést a nőgyógyászat iránt, ami egyértelműen utal a népszerű filmeknek az egészségügyi műveltségre és a  tudatosságra gyakorolt ​​lehetséges hatására - mutat rá a kutatói levél a tanulásgokra.

Azt is hozzáteszik, hogy noha nem történt változás a keresési mennyiségben a nőgyógyászati ellátás igénybevételével összefüggésben, a tanulmány elsődleges korlátja, hogy a viselkedésben bekövetkezett ilyen változásokat nem feltétlenül rögzítik megfelelően a keresési trendek.

Ezen túlmenően a nőgyógyászokkal kapcsolatos információkat kereső személyek maguk nem igényeltek nőgyógyászati ​​ellátást, ezért továbbra sem világos, hogy a tudatosság „Barbie- effektusa” javítja-e a mérhető egészségügyi eredményeket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!