Adatokkal kimutatható, hogy a tavaly nyáron Amerikában mozikba került Barbie-film zárómondata megnövelte a nőgyógyászattal kapcsolatos internetes keresések volumenét - áll a JAMA Network Open elektronikus orvosi szaklapban megjelent kutatói levélben. Hogy mi volt az ominózus mondat?
Ha mégsem emlékeznének, felidézzük az utolsó szavait. Nevezetesen azt, amikor Barbielandből a való világba megérkezik Barbie, és egy recepciósnak azt mondja:
„Azért jöttem, hogy találkozzak a nőgyógyászommal”.
Nos, ez a kijelentés valósággal megemelte a nőgyógyászattal kapcsolatos kulcsszavak számát, amikre rákerestek a netezők. Tehát tudományos felvilágosítás ide vagy oda, a filmalkotások óriási hatással lehetnek a tömegek viselkedésére egészségügyi vagy bármely más szempontból.
A kutatói levél is arra hívja fel a figyelmet, hogy a populáris kultúra igenis képes befolyásolni a lakosság egészségmagatartását. Ezt alátámasztandó hivatkozik egy tengerentúlon ismert hölgy élőben közvetített kolonoszkópiájára, amely a vastagbéltükrözés számának átmeneti, 21 százalékos növekedésével járt. Vagy amikor Angelina Jolie mellrákos tapasztalatairól szóló esszéje a genetikai tesztek átmeneti, 64 százalékos növekedéséhez vezetett. Vagy hogy az öngyilkossági ráta 29 százalékos megugrását figyelték meg a 13 ok (Reasons Why) amerikai tinidráma sorozatának sokat vitatott évadzáróját követő hónapokban.
A Barbie című filmet 2023. július 21-én mutatták be Amerikában, amikor a debütáló hétvégén 12,8 millió jegyet adtak el, és ezzel a valaha volt egyik legtöbb bevételt hozó film lett.
Vannak, akiknek nem jött be a Barbie, de az tény, hogy szinte észrevétlenül, vidám stílusban foglalkozik komoly témákkal a nőiséggel kapcsolatban.
Erre kerül fel tejszínhabként a torta tetejére a film utolsó jelenete, amikor Barbie kijelenti a recepciósnak Barbielandet elhagyva, hogy „A nőgyógyászomhoz jöttem”. Tegyük hozzá: ez persze egy vicc, amely nemi szervének feltételezett hiányára utalt, mégis, hasonló izgatottság érezhető rajta, amikor a nők a kellemetlennek talált orvosi vizsgálaton megjelennek. Így feltételezhető, hogy ez keltette fel a közérdeklődést a nőgyógyászati ellátás iránt a neten.
Mérhető adatok mutatták rá a növekedésre
Ennek bizonyítására egy úgynevezett keresztmetszeti tanulmányban elemezték az online keresési trendeket az Egyesült Államokban a Barbie megjelenése után, méghozzá egy 34 lekérdezést tartalmazó listára összpontosítva, amelyek a nőgyógyászati vizsgálatokra fókuszáltak.
A keresési lekérdezéseket több kategóriába sorolták: nőgyógyász, nőgyógyász definíciója, nőgyógyász rendelés, női egészség, orvos és orvosi rendelés. Az első 3 kategória a Barbie-hoz közvetlenül kapcsolódó témákat mérte fel. Az utolsó 3 kategória azt értékelte, hogy bármilyen más esemény befolyásolhatta-e az ugrásszerű netes keresést.
Kiderült, hogy a Barbie megjelenését leszámítva ebben az időszakban nem történt olyan jelentős esemény, amely a nőgyógyászat iránti keresési érdeklődés széleskörű változásához vezethetett volna.
A rendeléseken azonban nem jelentek meg többen
Érdekes, hogy míg a Barbie premierjét követő héten jelentősen nőtt a nőgyógyász címszóra rákeresők száma, mégsem történt változás a nőgyógyász rendelések keresésében, ami arra utal, hogy a nőgyógyászokkal kapcsolatos információk keresése nem jelent új pácisenseket a nőgyógyászatokon. Nem figyeltek meg változást a szélesebb körű egészségügyi érdeklődést tükröző keresőkifejezéseknél sem (például orvosi időpontok keresése), ami alátámasztja azt a feltételezést, hogy a nőgyógyászhoz kapcsolódó keresések emelkedését valóban a film megjelenése befolyásolhatta, és nem más tényezők.
Az eredmények tehát arra utalnak, hogy a Barbie záróüzenete keltette fel az érdeklődést a nőgyógyászat iránt, ami egyértelműen utal a népszerű filmeknek az egészségügyi műveltségre és a tudatosságra gyakorolt lehetséges hatására - mutat rá a kutatói levél a tanulásgokra.
Azt is hozzáteszik, hogy noha nem történt változás a keresési mennyiségben a nőgyógyászati ellátás igénybevételével összefüggésben, a tanulmány elsődleges korlátja, hogy a viselkedésben bekövetkezett ilyen változásokat nem feltétlenül rögzítik megfelelően a keresési trendek.
Ezen túlmenően a nőgyógyászokkal kapcsolatos információkat kereső személyek maguk nem igényeltek nőgyógyászati ellátást, ezért továbbra sem világos, hogy a tudatosság „Barbie- effektusa” javítja-e a mérhető egészségügyi eredményeket.