10p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ebben az egészen elképesztő inflációs környezetben arra voltunk kíváncsiak, a színházak milyen eszközökkel küzdenek a gazdasági nehézségek ellen. Rákérdeztünk, hogy mennyivel kellett megemelniük a jegyáraikat az idei évadban, vissza kellett-e venniük a bemutatóik számát, tudtak-e béremelést végrehajtani a dolgozóiknál, s a rezsiárak miatt hogyan néznek a tél elé? Színházi körképünk első része.

A Játékszínben a rezsiköltségeken már nem lehet tovább faragni. Fotó: Facebook
A Játékszínben a rezsiköltségeken már nem lehet tovább faragni. Fotó: Facebook

Két hete Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója arról beszélt, hogy a szokásos hat-nyolc új produkció helyett az idei évadban öt új darabot tudnak csak színpadra állítani a pénzhiány miatt. Emellett áremelést is kellett eszközölniük, a legdrágább jegy nagyjából tízezer forint.

Játékszín: „Kompromisszumos jegyár-politika”

„A jegyárak meghatározásánál magánszínházként több tényezőt is figyelembe kell vennie a Játékszínnek, mivel a jegybevétel adja az összes bevétel túlnyomó többségét, mert a külső források, mint például az állami költségvetésből finanszírozott pályázaton elnyerhető támogatások részaránya, évről évre csökken nálunk” – mondja Bank Tamás igazgató.

Az idei évad elején 8 előadás jegyárait a pótszékek árának kivételével nem emelték, de a repertoár másik felénél igen, átlagosan 11,5 százalékkal.  Így a teljes repertoárra vetítve a jegyáremelés átlagos mértéke 6 százalék.

A vezető szerint ez a jegyár-politika olyan kompromisszum, amely nemcsak a működőképességüket segít fenntartani, de a nézők számára is megfizethető.

Arra a kérdésre, hogy az élet drágulásának köszönhetően már tavaly is visszaesett-e a nézőszám, Bank Tamás azt mondta, mivel a világjárvány hatása még mindig tart, nehéz kijelenteni, hogy a látogatottság alakulásában mekkora a szerepe a magas inflációs környezetnek és mekkora a járvánnyal terhelt időszakban átalakult és sok tekintetben tartósan megváltozott vásárlói szokásoknak. Az biztos, hogy az előző évadban emelkedett a nézőszám a 2020-2021-es évekhez képest, de a pandémia előtti utolsó évtől még mindig 25-30 százalék a lemaradás. Ugyanakkor az a tapasztalat, hogy a kevesebb néző többet költ színházjegyre a megemelkedett árak miatt és azok ellenére. A 2023/2024-es évadban a Játékszínben további nézőszám-emelkedést várnak, de ez még mindig nem fogja elérni a 2019-ben mért csúcsokat.

„A Játékszín már a magánszínházi lét elejétől kezdve figyel arra, hogy a költségek a mindenkori bevételek szintjéhez igazodjanak, ezért évadonként 3-5 bemutató szükséges a repertoár frissen tartásához. Ebből nem engedhetünk” – mondja Bank.

Ez a lépték kizárólag a pandémia két évében tört meg, amikor a felújításra és megelőző karbantartásra képzett tartalékok is „elolvadtak" az új előadások létrehozására szánt belső forrásokkal együtt.

A pénzhiány tehát nem a bemutatók számának csökkenésében mutatkozik meg, vagy a rövid távú működés finanszírozásában, hanem az egy-két éven belül elkerülhetetlenül végrehajtandó műszaki felújításokra fordítható pénzügyi keretek hiányában, tehát a hosszú távú működőképesség fenntartása az, ami most gondot jelent.

Arra a kérdésre, hogy tudtak-e az infláció miatt béremelést végrehajtani a dolgozóknál, az igazgató rámutatott, hogy a fentiek miatt szoros költségvetést kell tartaniuk, és szerinte ebben az évadban semelyik színház nem tudja majd megőrizni a bérek vásárlóerejét, mert ehhez 15-20 százalékos áremelésre lenne szükség. 

Ezzel együtt, a Játékszín szeptembertől, a színházi újév kezdetétől nettó 10 százalékos béremelést tud biztosítani a munkavállalóinak.

A tél közeledtével kapcsolatban az igazgató azt mondta, tavaly, amikor az energiaköltségek emelkedésével nyilvánvalóvá vált, hogy csak többszörös egységáron tudták újrakötni az áram- és gázvásárlási szerződéseiket, szigorú takarékossági intézkedéseket vezettek be. Bár az enyhe tél tavaly a segítségükre volt, összességében 25 százalékot meghaladó mértékben sikerült a gázfogyasztást, és csaknem 10 százalék mértékben az áramfogyasztást csökkenteniük.

„Ezeket a csökkentett fogyasztási szinteket akkor is megtartjuk, ha hidegebb lesz az idei fűtési szezon, de keressük azokat a külső és belső forrásokat is, amelyekkel az energiahatékonyság tovább növelhető. Egy biztos: többet nem tudunk rezsire költeni a tavalyinál, pénzügyi átcsoportosítás helyett operatív megoldásokat kell találnunk, ha bármi rosszra fordulna” – tette hozzá Bank Tamás igazgató.

Belvárosi Színház: „Feleannyi bemutatónk lesz”

„Sajnos a jegyárainkat átlagosan 15 százalékkal kellett megemelnünk, a bérletek árát viszont 20 százalékkal” – mondta Orlai Tibor, a színházat működtető Orlai Produkció vezetője lapunk érdeklődésére.

A Belvárosi Színház is jegyáremelésre kényszerült. Fotó: Facebook
A Belvárosi Színház is jegyáremelésre kényszerült. Fotó: Facebook

Orlai szerint 2022 ősze még hektikus és szorongással teli volt részben a Covid, részben a először tapasztalható megugró rezsiköltségek miatt, de 2023 első hónapjaiban jelentősen érzékelték, hogy a nézők visszatértek a színházba. Sőt, érdekes módon, míg a jó idő beköszöntével a korábbi években mindig csökkent a nézői érdeklődés, ez idén április-májusban nem következett be. Ezek elég bíztató jelek, de hozzá kell tenni, hogy az egy hónapban játszott előadások száma mégis csökkent, és még mindig nem éri el a Covid előtti előadásszámot.

Ami az új évadot illeti, most úgy látják, hogy a tavalyi trend folytatódik, mert az érdeklődés változatlanul megvan a nézőkben és az áremelkedés ellenére keresik a jegyeket, bérleteket.

„Az viszont egyértelmű, hogy a második, harmadik kategóriás, olcsóbb jegyek iránt megnövekedett az érdeklődés az első kategóriás (legdrágább) jegyek rovására. Ez mutatja a bizalom visszatérését (nem számolnak sok elmaradó előadással a nézők), de az árérzékenységet is jelzi” – mutatott rá a vezető.

A bérletvásárlások esetében is szembetűnő az arányok változása. Korábban az I. kategóriás bérletek az összes eladott bérletek 60 százalékát tették ki, a II. kategóriásak 25 százalékot, a III. kategóriásak 15 százalékot. Most az I. és II. kategóriás bérletek 40-40 százalékát teszik ki az eladásoknak, míg a III. kategóriás körülbelül 20 százalékra zsugorodott.

A Belvárosi Színház magánszínházként mindig is nagyon ki volt téve a jegybevételi kényszernek, hiszen semmilyen állami támogatást nem kapnak és a tao-kompenzáció megszűnése is rendkívül érzékenyen érintette őket.

„Emiatt mi is sokkal kevesebb bemutatót tartunk. A Covid előtti, utolsó „békeévekben" körülbelül 10, köztük 2-3 rétegszínházi bemutatónk volt. Ebben az évadban azonban csak 5 bemutatót tervezünk és maximum 1 rétegszínházi előadást."

Sőt, költségkímélő okokból az új bemutatóiknál igyekeznek kevesebb szereplős, kisebb háttérapparátust igénylő előadásokat tervezni, illetve a régi díszleteket felhasználni. Hiszen az építőipari alapanyagok drasztikus áremelkedése a színházakat is erőteljesen érinti, gyakorlatilag 100 százalékos díszletáremelkedéssel lehet számolni – mutatott rá a vezető a nehézségekre, de hozzáteszi, hogy a rezsiköltségek és az üzemanyagár-emelkedés is fokozottan érinti őket, mivel a díszletek, jelmezek napi szintű ki-be szállítása a raktárból az operatív költségeket is erőteljesen érinti.

Az Orlai Produkció nagyon sokat utazik az előadásaival, ezért díszletek tervezésénél ezt a tényezőt is kiemelten figyelembe kell venniük, hogy kisebb és maximum egy teherautóval szállítható díszletekkel tájolhatók legyenek az előadások.

„Tehát addig tudunk nyújtózkodni, ameddig a takarónk ér, de még próbálkozunk” – mondta Orlai Tibor, hozzátéve, hogy nagy sajnálatára az inflatorikus hatást sem tudták honoremeléssel ellensúlyozni a munkatársaknál.

Centrál Színház: „A huszadik születésnapunkat ünnepeljük”

A Puskás Tamás igazgató nevével fémjelzett közkedvelt színház nem részletezte a jegyáremelés mértékét, csak annyit közölt, hogy az inflációs környezetet és a kiskereskedelmi fogyasztás az ennek köszönhető visszaesését látva igyekeztek minél elviselhetőbb mértékű jegyárkorrekciót végrehajtani.

A nehézségek közepette is ünnepelnek a Centrálban. Fotó: Facebook
A nehézségek közepette is ünnepelnek a Centrálban. Fotó: Facebook

Nézőszám-csökkenést nem tapasztaltak, sőt, abban bíznak, hogy kultúrára, kikapcsolódásra mindig is áldozni fognak az emberek. Ehhez igyekeznek olyan műsorpolitikát és árstruktúrát kialakítani, amiben mindenki megtalálja a számításait.

Fontosnak tartják, hogy a kultúra mindenkié, ezért egyes nagyszínpadi előadásaikra már 4500 forintért is lehet jegyet váltani. (Igaz, az egyik legteltházasabb előadásuknál, a Networknél érezhető az emelés, a legdrágább jegy 14 500 forint).

„Átgondolt és feszes gazdálkodásunknak köszönhetően a korábbi években megszokott 3-4 új bemutatóval (Fekete Péter, Az ügynök halála, Játék a kastélyban) tervez a Centrál Színház a 2023/24-es évadban is, ami azért jeles számunkra, mert azt ünnepeljük, hogy húszévesek lettünk. A kerek évforduló alkalmából olyan régi nagy sikereket is átélhetnek újra a nézők, mint a Nem félünk a farkastól és a Delila” – tájékoztatta lapunkat a Centrál.

A színházban a 2022-es központi kulturális bérfejlesztés óta nem volt fizetésemelés, a tavaly elszállt energiaárak hatására azonban számos, az energiaköltséget racionalizáló fejlesztést indítottak el. Ilyen volt például az, hogy a nagyszínpadra hűtő-fűtő klímákat szereltek fel, s úgy látják, szerencsére az energiaköltségek is stabilizálódni látszanak. 

Kaposvári Csiky Gergely Színház: "Nem drámai a helyzetünk"

A jegyárakat 13,3 százalékkal (600 forinttal) emelték, tehát a tavalyi 4500 forintos jegy most 5100 forint. A bérletárakat 17 százalékkal (3000 forinttal) emelték, tehát a 17 600 forintos bérlet most 20 600 forint.

A kaposvári Csiky Gergely Színházban nem drámai a helyzet. Fotó: Facebook
A kaposvári Csiky Gergely Színházban nem drámai a helyzet. Fotó: Facebook

Az infláció ellenére a nézőszámban nem tapasztaltak visszaesést. A színház 92 százalékos kihasználtsággal üzemelt, a nyári előadásokkal együtt 63 500 nézővel zárták a 2022/23-as évadot.

Arra a kérdésre, hogy kevesebb bemutatóra kényszerülnek-e, azt közölték, e tekintetben évekkel ezelőtt racionalizálták a kínálatot, ami középtávon is tartható. 

"De egyáltalán nem drámai a helyzet. A 2019-ben megkötött közös működtetési megállapodás stabil finanszírozási környezetet biztosít, illetve Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata felelős fenntartó és biztosítja a kiegyensúlyozott működés feltételeit" - tájékoztatták lapunkat.

A magas infláció ellensúlyozására béren kívüli juttatásokkal igyekeznek segíteni a kollégáikat, és folyamatosan arra törekednek, hogy a költségeiket racionalizálják.

"Minden területen takarékoskodunk, ahol az üzemeltetésben lehetséges. Használt díszleteket választunk, például múltkor a Thália Színháztól vásároltunk, a Győri Nemzeti Színházzal pedig cseréltünk is egy-egy előadáshoz. A jelmezek tekintetében próbálunk alapvetően a raktárunkból választani és azokat újragondolva/átalakítva felhasználni előadásainkban" - villantotta fel a kaposvári színház a spórolás trükkjeit.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!