A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) immár negyedik alkalommal készítette el felmérését a magyar márkakereskedői hálózatokról, amely szerint jelenleg az országban 405 márkakereskedés működik, 20 százalékkal kevesebb, mint 2011-ben.
A felmérésben részt vevő 31 márkához - ez eggyel kevesebb a korábbiakhoz képest, miután a Chevrolet teljes egészében megszüntette magyar hálózatát - 671 szalon kapcsolódik, miközben két éve még 732, négy éve pedig 785 volt belőlük. A Chevrolet kivonulása egyébként 40 szalon "eltűnését" magyarázza, de kevesebb van Renault, Citroen, Seat és Ford márkaképviseletből is.
A GÉMOSZ közleménye szerint újdonság, hogy az elmúlt években a kényszerbezárások vagy az importőr által kezdeményezett szerződésbontások után megjelentek a megfontolt és tudatos üzleti döntéseken alapuló márkakereskedés bezárások a tulajdonosok részéről is.
A fenti folyamatok tükrében nem meglepő, hogy a kereskedelmeket működtető tulajdonosok száma 2013 óta 8,5 százalékkal csökkent, 272-ről 249-re. A 2011-es első felmérés óta eltelt 4 év alatt pedig 75 befektetővel van kevesebb a szektorban.
A telephelyek számának tekintetében nincs változás a korábbiakhoz képest: az egy illetve két telephellyel rendelkező tulajdonosok aránya gyakorlatilag változatlan. 2015-ben a 249 tulajdonosból 68 százalék egy telephelyet, 17 százalék kettőt, 8 százalék pedig három telephelyet tudhat magáénak.
Nagyobb telephely hálózatok elterjedésére továbbra sem utalnak az adatok. Az egy, három és öt telephelyes tulajdonosok száma csökkent jellemzően.
A tulajdonosok 55 százalékának (2012-ben még 67 százalékának) van egymárkás kereskedése, 25 százalékuk foglalkozik két márkával (folyamatos növekedés), 7 százalékuk pedig hárommal, a maradék 13 pedig négy vagy ennél is több márkával dolgozik. A tendencia mögött az importőrök által korábban a kereskedések számára előírt nagy méretű létesítmények és a márkák eltartó képessége közötti összefüggés áll. A 400 vagy annál több négyzetméter alapterületű bemutató termeket egy márka általában nem tudja eltartani. Elviekben egy második márka forgalmazásával a fix és rezsi költségek kis emelkedése mellett többlet forgalom érhető el.
Területi koncentrációt vizsgálva a budapesti és pest megyei kereskedések aránya továbbra is kiemelkedően magas.
mfor.hu