6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az autóüzemeltetési költségekre vonatkozó új információk birtokában újfent számba vettük, mire készülhetnek jövőre a magánszemélyek és a cégek. Az már biztos, hogy a korábbi 40 százalékos cégautóadó-emelkedés helyett nem lesz ritka az 50 százalékkal megugró kiadás sem. Ráadásul a dízeleseknek már jövő héten elindul a megszorítások éve. Mfor.hu-háttér.

Korábban, az üzemeltetési költségeket érintő változások bejelentésekor már készítettünk egy kalkulációt, melyben sorra vettük a felmerülő költségeket. Akkor azonban alacsonyabb kötelező felelősségbiztosítási díjjal, cégautóadóval és üzemanyagárakkal számoltunk. Az mfor.hu az új, korábbinál pontosabb adatok ismeretében újra elvégezte a számításokat: az eredmény azonban nem lett kedvezőbb.

Még rosszabb helyzetben a gázolajosok

Az összesítő táblázatból látható, hogy a járműveket érintő változások leginkább a cégek életében okoznak drasztikus változást a költségeket illetően. A gázolajjal működő járműveknél éves szinten 110 ezer forintos pluszkiadás jelentkezhet, bár a benzinesek sem számíthatnak sokkal jobb helyzetre, az ő költségeik „csak” 78 ezer forinttal emelkednek éves szinten. A magánszemélyek költségei a gázolajú jármű esetében 35 ezer forinttal növekednek, míg a benzinüzemű kocsiknál éves szinten 19 ezer forintos pluszra kell felkészülni. A táblázat alatt részletezzük is a jövőben felmerülő költségeket.

Cégautóadó: új számítás, magasabb költség

Szűk egy hónappal ezelőtt még csak annyit lehetett tudni, hogy megváltozik a korábbi számítási rendszer, és akár 40 százalékkal is emelkedhet az adó összege. Most azonban, hogy a környezetvédelmi besorolást, és a teljesítményt figyelembe vevő díjtáblázat pontosítja az adó mértékét, kiderül, hogy még nagyobb pluszteher hárul a tulajdonosokra, ami azt jelenti, hogy akár 50 százalékos növekedés is történhet.

Számításunkhoz a korábban már alkalmazott adatokat vesszük alapul, tehát egy 2006-os gyártmányú, 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalmú és 75 kilowatt teljesítményű járművet. Így a korábbi 7000 forintos adó helyett havonta 11 000 forintot (évente 132 ezer forint) kell fizetnie a tulajdonosnak. Változásnak számít még az is, hogy a korábbi negyedéves fizetés helyett ezentúl január 20-ig előre kell befizetni ezt az összeget az államkasszába. Az összeg előteremtése az év első hónapjában könnyen okozhat nehézségeket is a kisebb vállalkozások esetében.

Mivel a gépjárműadó (korábban súlyadó, vagy teljesítményadó) számításában nem terveznek változtatást, annak nagysága megegyezik ebben az esetben az idei évi mértékkel. Éves szinten 22 500 forint kötelezettség hárul ezen a címen az autó üzemeltetőjére, ami havonta 1850 forintot jelent majd. A cégautóadó havi összege azonban csökkenthető ezzel az összeggel azokra a hónapokra vonatkozóan, amikor mindkét kötelezettség fennáll. Ennek fényében a cégautóadó havi mértéke 9150 forint (éves szinten 109 800 forint) lesz az idei 5625 forint (éves szinten 67 500) helyett.

Üzemanyagok árának változása: biztos a pluszteher

Ezt érintően ugyan új információ nem látott napvilágot: a gázolaj jövedéki adója már novembertől a jelenlegi 97 forintról 110 forintra emelkedik literenként, plusz 25-ről 27 százalékra emelkedik az áfa is, ami literenként 6 forintos emelkedést okoz majd 2012 januárjától. Mivel a legutóbbi számításaink óta emelkedtek az üzemanyagok árai, ezt a költségváltozást is újraszámoltuk egy 8 literes átlagfogyasztású benzines és egy 6 literes átlagfogyasztású dízelautó esetében is.

Ha egy magánszemély havonta átlagosan 2000 kilométert tesz meg a benzinüzemű autójával, akkor a jelenlegi átlagosan 398 forintos benzinár mellett 63 680 forint (éves szinten 764 160 forint) költsége keletkezik egy hónapban. Abban az esetben, ha jövő év elején a mostani nagykereskedelmi ár lenne érvényben, a benzin ára 404 forintra emelkedik literenként, ez pedig havonta 960 forintos pluszköltséget jelentene, hiszen 64 640 forintot (éves szinten 775 680 forint) kell üzemanyagra költeni majd. Gázolajjal működő jármű esetében a jelenlegi 395 forintos egységárral számolva 47 400 forint (568 800 forint egy évben) költség merül fel, ami a változások után a 414 forintos literenkénti ár mellett 49 680 forintra (596 160 forint éves szinten) növekszik.

Cégautók esetében havonta 4000 kilométeres megtett távolsággal számoltunk, és így jelenleg egy benzines autó üzemanyagköltsége 127 360 forintra jön ki, ami éves szinten 1 528 320 forint, a változások után viszont a kiadás 129 280 forintra emelkedne (1 551 360 forint évente). Abban az esetben viszont, ha gázolajjal működő járművet szerzett be a cég – ami egyébként a legtöbb vállalkozás esetében jellemző -, a költségek drasztikusabban emelkednek. A jelenlegi 94 800 forintos (évente 1 137 600 forint) havi üzemanyagköltség 4560 forinttal 99 360 forintra (éves szinten 1 192 320 forint) emelkedik.

(A Mol szerdától egyébként 7 forinttal emeli a gázolaj árát, mi azonban még az eheti árakkal kalkuláltunk. Az emelés után a gázolaj literenkénti ára átlépi a 400 forintot - átlagosan 402 forintért tankolhatnak a tulajdonosok. Ennek fényében lehetőség szerint érdemes még a héten megtankolni a dízeljárműveket, hiszen jövő keddtől a jövedéki adó 13 forinttal emelkedik, tehát legalább egy napig 413 forintért lesz kapható a gázolaj literje.) 

Kötelező felelősségbiztosítás: baleseti adóval növelve

A másfél hete benyújtott adócsomag már pontosítja a kormány baleseti adóval kapcsolatos elképzeléseit is. Ennek megfelelően az adó alapja a kgfb-díj lenne, melynek 30 százalékát kellene az új adó jogcímén befizetni. A korábbi becslések bár járművenként 3-4000 forintos díjemelkedést prognosztizáltak előre, a legújabb információk alapján személygépkocsik esetében 7200 forintos növekedésre kell számítani, a 6 tonnánál nehezebb tehergépjárműveknél pedig a plusz költség 36 900 forintra is rúghat, ami a fuvarozók amúgy is nehezedő helyzetén ronthat, hiszen a legutóbbi sajtóinformációk alapján a kereskedelmi ár kedvezménye mégsem a jövedéki adó emelésével arányosan illeti meg majd őket. 19,5 forint helyett ugyanis csak 17 forintos literenkénti visszatérítésre lesz lehetőségük. 

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!