3p

A Vodafone 2013 második felében jogsértő összehasonlító reklámokat tett közzé a "Legek Hálózata" kampánya során.

125 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal a Vodafone-t, mert 2013 második felében a a „Legek Hálózata” kampánya kapcsán megjelenő egyes hirdetések kategorikus állításai azt az üzenetet közvetítették a fogyasztók felé, hogy a Vodafone rendelkezik a legjobb, leggyorsabb adathálózattal, s ezek mint összehasonlító reklámok jogsértőek - közölte a GVH.

A mobilinternet sajátosságai (adatátviteli technológia, hálózati leterheltség, környezeti viszonyok) miatt nem lehet a hálózatok sebességét jogszerűen, tárgyilagosan összehasonlítani. Ellenőrizhető módon történő összehasonlítás többek között azért sem lehetséges, mert a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság – a korábbi gyakorlatával ellentétben – már nem teszi közzé a mobilszolgáltatók lefedettségi térképeit és a különböző technológiai (GPRS, EDGE, 3G, HSPA) ellátottsági adatokat - áll a közleményben.

A GVH azt is megállapította, hogy a televízió-reklámban hallható „A Vodafone 3G hálózata a legnagyobb, a leggyorsabb, a leghosszabb, a legmagasabb és a legszélesebb helyeken is ott van. Az országban egyedüli 97,4%-os lefedettségével a Legek Hálózata mindenhová elkísér. Vodafone, a Legek Hálózata.”  mondatok megtévesztőek, ugyanis a fogyasztó a reklámszöveg elején elhangzó fontos, hangsúlyos információkat még figyelemmel kíséri, majd a tájékoztatás második részében – a csökkenő figyelem hatására – elveszti azt az információt, hogy a felsőfokú jelzők nem a Vodafone hálózatra vonatkoznak, hanem a reklámfilmben megjelenített magyarországi látványosságokra (Szőkedencsi temetőben álló fa, Balaton, Kincsem Park, Hungaroring, Kőröshegyi völgyhíd, Tisza, Kékestető, M1-M7 bevezető szakasza, illetve az Alföld, Hortobágy, Mátai Ménes területén a négygémű kút).

A Vodafone hálózatára vonatkozó mérések nem voltak reprezentatívak, a szolgáltató összehasonlító adatokat nem ismertetett, a reklámokban szereplő helyszínek közül csak a Szőkedencsi temetőben álló fánál tudta bizonyítani, hogy megfelelő 3G lefedettséggel rendelkezik.

A GVH a bírság kiszabásakor a reklámköltségekre alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő reklámok a fogyasztók széles körét érte el, és hogy a GVH a Vodafone-t több alkalommal elmarasztalta fogyasztók megtévesztése miatt. Enyhítő körülményként értékelte, hogy a fogyasztók szerezhettek helytálló vagy teljesebb információt más forrásokból a döntésük meghozatala előtt.

Update: A Vodafone nem fogadja el a döntést és bírósághoz fordul.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!