7p

A Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2022 győztes csapata ezúttal olyan könyveket ajánl, amelyek számukra is új perspektívát adtak, és úgy gondolják elengedhetetlen alapművek az üzleti életben. Kellemes olvasást kívánnak mindenkinek. Kifejezetten ajánlják, hogy az alábbi könyveket eredeti (angol nyelven) olvassák, hogy autentikus képet kapjanak, valamint a nyelvet is gyakorolják.

(A könyvek nincsenek rangsorolva, tetszés szerint olvashatóak.)

Daniel Kahneman: Gyors és lassú gondolkodás

A közgazdaságtan alapja, hogy racionális gondolkodást feltételezünk az ügynökök (a gazdaságban résztvevő emberek) részéről. Például, ha Pisti a kolbászt jobban szereti mint a kenyeret, a kenyeret pedig jobban szereti a paprikánál, akkor nem szeretheti jobban a paprikát a kolbásznál. Daniel Kahneman, Nobel- díjas közgazdász kutató, és társa Amos Trenskyvel arra világítanak rá, hogy míg mi szeretjük azt gondolni magunkról, hogy racionális lények vagyunk, rengeteg helyzetben kiderül, hogy ez közel sincs így. A könyvben az elmúlt 30 éves kutatásaikon keresztül mutatják be azt, hogy hogyan bontható szét gondolkodásunk két részre: az intuitív (gyors) és a racionális (lassú) gondolkodásra. 

Összességében egy remek könyv, amely mindenki számára ajánlott, hiszen mindannyian hozunk döntéseket. Magunkról és mások viselkedéséről tudhattok meg rengeteg érdekes, meglepő vagy akár megborzongató tényeket.

Nicholas Nassim Taleb: A fekete hattyú 

Taleb egy igazán különleges ember, Libanonban született, majd tanulmányait Párizsban és Amerika egyik legnevesebb (Wharton) üzleti iskolájában folytatta. Ezután a Wall Streeten dolgozott, kereskedett derivatívákkal, menedzselt fedezeti alapot és ökonometriával is foglalkozott. “A Fekete hattyú” az 5 részes könyvsorozatának egyik kötete. A sorozat témája a bizonytalanság és a véletlenek szerepe. Az említett könyv az olyan kiugró, előre nem látható jelenségek mivoltjáról szól (pozitív és negatív egyaránt) mint, például az 1987-es válság, a 2001. szeptemberi amerikai terrortámadás vagy ahogy Taleb mondta: saját könyveinek óriási globális sikere. Kutatásokra és a filozófiára építkezve mutatja be, hogy mennyire hibásan tervezünk a jövővel kapcsolatban, hogyan nem látjuk ezeket az egyedi eseményeket, valamint, hogy utólag milyen nagyképűen magyarázzuk meg, hogy valójában előre láthatóak voltak.

Mind az üzleti szektorban dolgozóknak, mint pedig a mindennapi emberek számára szemléletváltó és nagyon ajánlott ez a könyv.

Egy jó könyv új perspektívát adhat. Fotó: Pixabay
Egy jó könyv új perspektívát adhat. Fotó: Pixabay

Eric Ries: Lean Startup 

Eric Ries Lean Startup nevezetű könyve egy remek betekintést ad a startupok különböző üzleti modelljeibe. Ám ez a könyv (mint ahogy az címében is benne van) kifejezetten a Lean Startup módszerrel foglalkozik. A Lean Startupnak az alappillére a véleményre való építkezés. De mit is jelent ez? A módszer azon alapszik, hogy egy terméket minél gyorsabban eljuttassunk minél több vásárlónak, annak érdekében, hogy az emberek tudjanak véleményt alkotni róla. A vélemények, tanácsok segítségével pedig építkezni és fejlődni tud a cég. A módszer szimplán abban segít, hogy a társadalom olyan terméket kapjon amit ígényelnek, amire szükségük van és nem csak valami haszontalan dolog, amit egy ember kitalált a garázsában. Természetesen ettől függetlenül fontos, hogy legyen egy feltaláló aki elkezdi ezt a folyamatot, viszont a végén a terméknek olyannak kell lennie, amilyet mindenki tud és akar használni. 

Erre a metódusra rendkívül sok érdekes példát ad a könyv különböző nagyobb cégek leírásával, többek közt a Toyotának a kialakulását vagy akár a sokak által használt Dropboxnak a születését és kifejlődését. 

Az író maga is startupokkal foglalkozik, így a könyvben sokat megtalálhatunk a személyes tapasztalatai közül is. Többek között a legmeghatározóbb projektjéről ír, ami egy kezdetleges közösségi média alkalmazás volt még a Facebook, valamint az Instagram korszaka előtt. 

Ezt a könyvet bárkinek tudom ajánlani, aki kíváncsi arra, hogyan is tud gyorsan sikerre törni egy startup és miért nem kell feltétlenül több évtizedig várni míg kiderül, hogy megérte-e az időnket belefekteteni egy projektbe vagy nem. 

Dale Carnegie: Hogyan szerezzünk barátokat és befolyásoljuk az embereket

Dale Carnegie könyve talán az egyik legismertebb a világon található üzleti, valamint önfejlesztési könyvek között. Ez a könyv segít megérteni és támogatni mind az üzleti életben, mind a szociális világban való sikeres tájékozódást. A könyv borítója szerint ez az egyetlen könyv amit el kell olvasnod ahhoz, hogy sikeres legyél. Ez ugyan vitatható, de az biztos, hogy nagy haszna lehet belőle bárkinek, aki alaposan elolvassa és utána gyakorlatba is fekteti azt a tudást. A könyvből többek közt kiderül hogyan tegyük magunkat szerethetővé, valamint hogyan “vegyük rá” az embereket, hogy kedveljenek minket. Emellett megtudhatjuk milyen módszereket érdemes alkalmazni a jó beszélgetések érdekében, valamint a sikeres szociális élet trükkjeit is megtanulhatjuk. Számos eszközt elsajátíthatunk, annak érdekében, hogy saját gondolkodásmódunk irányába fordítsunk másokat, illetve meggyőzzük társainkat, vagy megváltoztassuk véleményüket konfliktus nélkül.

Összességében ez a könyv nemcsak az üzleti élet sikereihez segítheti hozzá olvasóit, de a mindennapok társadalmi szituációihoz is remek útmutatást ad. Ennél fogva Dale Carnegie “Hogyan szerezzünk barátokat és befolyásoljuk az embereket” című könyvét bátran ajánljuk mindenkinek legalább egyszeri olvasásra az életük során – inkább előbb, mint később.

Barbara & Allan Pease: A testbeszéd enciklopédiája

Az ausztrál testbeszéd szakértő házaspárnak rengeteg érdekes könyve van az emberi non-verbális kommunikációról, valamint annak értelmezéséről, kihasználásáról. Ezek közül szeretnénk ajánlani “A testbeszéd enciklopédiája” című közösen írt kötetüket, ami szerintünk remekül összefoglalja az emberi testbeszéd rejtelmeit. Emellett azonban meleg szívvel ajánljuk a házaspár valamennyi könyvét mindenkinek, akit akár kicsit is érdekel a testbeszéd.

A testbeszéd enciklopédiája felsorolja, illusztrálja, értelmezi, példákkal szemlélteti, valamint megmagyarázza az emberi testbeszéd legfontosabb elemeit. Ezek megértése, tanulmányozása már önmagában nagyon érdekes lehet, azonban mindezen tudás megszerzése sokkal nagyobb értéket rejt magában. Akárcsak Dale Carnegie híres könyve, ez az “enciklopédia” is nagy hatással lehet az olvasó szociális sikereire, hiszen a testbeszéd tanulása után sokkal hatékonyabban fogja tudni olvasni a környezetét, jobban fogja tudni használni saját testét a kommunikációra, így minden bizonnyal nagyobb sikere lesz a társadalmi életben. A mindennapokban ugyan fontos a testbeszéd, azonban nem mindenki helyez rá nagy hangsúlyt. Annál inkább lehet sorsdöntő a megfelelő non-verbális kommunikáció az üzleti életben. A tárgyalások vagy beszélgetések résztvevői, kollégák vagy partnerek mozdulatai és gesztusai sokat elárulhatnak az emberekről, illetve céljaikról, valós gondolataikról, anélkül, hogy azt valóban kimondanák. Emellett az olvasó megfelelő tartása, vagy éppen egy határozott, jól használt kézfogása is nagy hatással lehet tárgyalópartnerére.

Összefoglalva tehát a testbeszéd megfelelő értelmezése és használata nagyon fontos az életben, és annál inkább az üzletben. Ezek megtanulására pedig szerintünk a legjobb lehetőség Barbara és Allan Pease könyve, “A testbeszéd enciklopédiája”.

Weboldal: Core-Econ textbook (INGYENES!)
Angol nyelvű online közgazdaságtan könyv, mindenkinek ajánljuk!
https://www.core-econ.org/the-economy/en/

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!