5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Parragh Lászlóval beszélgettünk adózásról, cafeteriáról.

Jövőre még nem változik a kisadózó vállalkozások tételes adója, ahhoz még korán van - mondta portálunknak Parragh László. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke nemrég a Független Hírügynökségnek beszélt arról, hogy szükség lesz a KATA szerint adózók nyugdíjának kiszámításakor figyelembe vett összeg emelésére, ezzel együtt pedig a tételes adó növelésére. Megemlítette, hogy a minimálbér évek óta ütemesen emelkedik, és ettől nagyon elszakadt a KATA esetében az ellátások alapjául figyelembe vett összeg.

Parragh László
Parragh László

Az mfor számításai szerint - amelyek Parragh László nyilatkozataira, valamint a hatályos jogszabályokban foglaltakra épülnek - a főállású KATA-vállalkozók jelenleg havi 50 ezer forintos adóját 73-75 ezer forintra kellene emelni ahhoz, hogy az MKIK elnöke által említett feltételeknek megfeleljen a kisadózó vállalkozások szabályozása. A havi 50 ezer forint adó esetében jelenleg 94 400 forint az ellátások számításának alapja a törvény szerint.

Ahhoz, hogy a KATA szerint adózók ellátásnak alapja felzárkózzon a minimálbéresek idén 136 ezres bruttójához, 46 százalékkal kellene az előbbit megemelni. Ha ugyanezt a számítást elvégezzük az adók esetében, akkor azt kapjuk, hogy 73 ezer forint KATA mellett járhatna ugyanakkora ellátási alap, mint a minimálbéreseknél. Amit a könnyebb kezelhetőség kedvéért 75 ezer forintban is meg lehetne állapítani.

Számításainkkal nem vitatkozott az ötletgazda, Parragh László, szerinte ez egy logikus levezetés, valahol itt lehetne megállapítani a KATA új adómértékét. Amennyiben az idei minimálbért vesszük alapul, de jövőre még ennél is magasabb lesz a teljes munkaidőben adható legkisebb bér összege. Megjegyezte ugyanakkor, hogy ennek elfogadtatása nagyon nehezen menne a vállalkozók körében. Ráadásul ő személy szerint is nehéz helyzetben van, mert a vállalkozók érdekeit képviseli, amibe bele kell férnie a látszólag népszerűtlen, de hosszú távon a vállalkozók javát szolgáló az intézkedéseknek is, mint például a gondoskodás a megfelelő nyugdíjról.

Abban biztos, hogy a változásokra a jövő évben még nem kerül sor. A parlament már tárgyalja az adócsomagot, abban ez nem szerepel, és időt kell hagyni a vállalkozóknak, hogy megértsék a szándékot. Beszélni azért folyamatosan kell erről - mondta az elnök.

Érdemes ugyanakkor megemlíteni, hogy a hatályos jogszabályok szerint lehetőség van 75 ezer forint tételes adó megfizetésére is, de ezzel nagyon kevesen élnek a mintegy 250 ezer KATÁ-s vállalkozó közül. Ekkor az ellátás alapja 158 400 forint, vagyis az előbb levezetett magasabb ellátási alapnál is több. Amennyiben tehát egyszer sor kerül a KATA átalakítására, akkor ezeket a tételeket szinkronba kell hozni. Például úgy, hogy egységesen 75 ezer forint lesz a tételes adó mértéke, s a most is figyelembe vett 158 400 forint lesz az ellátási alap. Vagy a jogalkotók lehetőséget nyitnak a 75 ezres adó felett egy még nagyobb adófizetés, és ezzel együtt még magasabb ellátási alap megszerzése előtt.

Parragh László arról is beszélt portálunknak, hogy a cafeteriával kapcsolatban tett kamarai javaslatok sem épülnek be valószínűleg jövőre a vonatkozó törvényekbe. Az MKIK szerint a közigazgatásban a versenyszférához azonos cafeteria-keretet kellene biztosítani - vagyis a jelenlegi 200 ezer forintról 450 ezerre kellene emelni - valamint általában is emelni kellene az éves keret összegét. Most portálunknak azt mondta az elnök, hogy a keret emelése mellett, vagy helyett szóba jöhetne a SZÉP-kártya felhasználási területének bővítése is. A juttatások közül egyedül kedvezményes adózásúként megmaradó kártyát jelenleg korlátozott körben, az idegenforgalomban lehet felhasználni. A kamara szerint az nem lenne jó megoldás, ha a napi fogyasztási cikkek megvásárlására is költeni lehetne, de a megszűnő, vagy kedvezőtlenebb adózású juttatásokat be lehetne építeni a kártya felhasználási területei közé. Arra azonban jelenleg nem sok esélyt lát, hogy ezek a javaslatok megjelenjenek a cafeteria 2019-es szabályozásában. (A kormány álláspontja egyébként puhulni látszik, kérdésünkre Varga Mihály pénzügyminiszter tegnap elmondta, hogy az önkéntes pénztári juttatásoknál eltekinthetnek a szigorúbb szabályozástól.)

A már említett témák mellett még egy fontos érdekegyeztetési feladat áll a kamara előtt: a jövő évi minimálbér-emelés. Parragh László szerint most még korai megmondani, mekkora lehet az emelés mértéke, de az általános béremelés szerinte meg fogja haladni a 9 százalékot, vagyis két számjegyű lesz. Az elnök szerint nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy manapság a kereslet mozgatja a munkaerő-piacot, a munkaadók kevesebb dolgozó közül tudnak válogatni.

A minimálbér-emelés időzítésére vonatkozó kérdésünkre - a költségvetési törvényjavaslat szerint erre leghamarabb csak 2019 július elsejével kerülhet sor, nem pedig január elejével, ami az egyik munkaadói érdekképviseleti szervezet, a VOSZ szerint elfogadhatatlan - azt mondta, hogy a költségvetés "mohó", de ezt meg lehet érteni, mert olyan folyamatok zajlanak a világban - FED kamatemelés, török gazdasági problémák, olasz kormányalakítási válság -, amelyek növelik a kockázatokat, és erre fel kell készülnie a pénzügyi kormányzatnak. (A kormány időközben jelét adta annak, hogy kész tárgyalni a szochó januári csökkentéséről.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!