2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MÁV 2010-re felhalmozott 289 milliárd forint adóssága önmagában kiemelkedő költségvetési kockázat, ezért a Költségvetési Tanács (MKKT) figyelemmel kíséri a vasúttársaság gazdálkodását - áll abban a tanulmányban, amely a „KTT - Műhelytanulmányok" sorozatában jelentetett meg a tanács titkársága. A tanulmány a szerző - Száraz Emese, az MKKT elemző közgazdásza - nézeteit tükrözi és az nem feltétlenül egyezik a Költségvetési Tanács hivatalos álláspontjával.

"A Magyar Államvasutak Zrt. és a költségvetés kapcsolatát meghatározó tényezők" című tanulmány nem ad javaslatokat, kiindulópontot kíván nyújtani azoknak akik szeretnék megismerni a vasúti rendszer működésének mozgatórugóit, vagy megoldási javaslatot szeretnének kínálni a vasút súlyos gondjaira.

A tanulmány  felhívja a figyelmet arra, hogy a  MÁV nem rendelkezik olyan komplex, teljes körű vezetői információs rendszerrel, amely naprakész információkat tartalmazna a költségek és bevételek vonalszintű, állomásszintű alakulásáról, az utasok pontos létszámáról és az utazási igényekről. Ezért önmagában az adatok bizonytalansága megkérdőjelez minden olyan intézkedést, amelynek célja az utasok bizalmának visszanyerése, a menetrend optimalizálása vagy adott vonalszakaszon történő személyszállítás szükségességének megítélése.

A MÁV csoport az elmúlt tíz évben 2010-es árakon számolva átlagosan 31 százalékkal több költségvetési juttatásban részesült a költségvetési törvényben tervezetthez képest. A vállalatcsoport átlagosan évi 183 milliárd forint forrást kapott a költségvetésből. Ennek ellenére a hitelállomány 2010-re 289 milliárd forintra nőtt, amiből 189 milliárd  állami garanciával fedezett.

A tanulmányban a szerző megjegyzi: a magyar vasúti piac átalakítását célzó intézkedések folyamatos kudarca azzal magyarázható, hogy Magyarországnak jelenleg sincs hosszú távú közlekedési stratégiája és a mindenkori költségvetés aktuális helyzete által meghatározott finanszírozás ellehetetlenítette a vasúti reform szakszerű végrehajtását.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!