4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pénzügyi intézmények már postára adták az elszámoló leveleket devizahiteles ügyfeleik közel felének, azoknak, akik már meg is kapták, legfontosabb teendőjük, hogy ellenőrizzék az elszámolás adatait, és túlfizetés esetén - ha az elszámoló banknál nincs számlájuk - tájékoztassák a pénzintézetet arról, milyen formában szeretnének hozzájutni az őket megillető összeghez.

A tájékoztató leveleket a jogszabály szerint április 30-ig postára kell adniuk a pénzügyi intézményeknek. Ha a szerződésekkel kapcsolatos polgári perek március 1. után fejeződnek be, az elszámolás megküldésének határideje a per befejezését követő 60. nap. A Magyar Posta pénteki tájékoztatása szerint az előre jelzett 2 millió küldeményből április 24-ig 870 ezret adtak fel.

A levél az elszámolással kapcsolatban a tisztességtelenül felszámított összeg mértékén kívül arról tájékoztat, hogy mennyi volt a futamidő egyes éveiben az adott devizanemben a pénzügyi intézmény által előírt törlesztőrészlet valamint a tényleges befizetés, továbbá a lejárt valamint nem esedékes tőketartozás az egyes időszakok végén. Ismerteti a szerződés megszűnésének időpontjában alkalmazott tisztességes kamat mértékét is, továbbá tájékoztatja az ügyfeleket a további lépésekről, a jogorvoslati lehetőségekről.

A levél alapján ellenőrizni lehet, hogy az ismertetett adatok megegyeznek-e a pénzügyi intézmény által évente kiküldött egyenlegértesítőkkel. Ha valaki ennek alapján nem tudja eldönteni, hogy egyetért-e az elszámolással, kérheti, hogy bocsássák rendelkezésére az elszámolás teljes levezetését. Ehhez sok esetben az adott pénzügyi intézmény honlapján hozzá lehet férni, a levél ekkor az ehhez szükséges egyedi kódot is tartalmazza.

A részletes elszámolás havi bontásban tartalmazza többek között az előírt törlesztőrészletet, annak tőke-, kamat- és kezelési költség tartalmát az adott devizában és forintban, a még esedékessé nem vált tőketartozást, a devizában nyilvántartott hátralék, illetve túlfizetés összegét, a havi törlesztésnél alkalmazott árfolyamot, az adott hónapban ténylegesen, illetve az átszámítás során alkalmazott éves ügyleti kamatlábat.

Akinek a szerződése már megszűnt, és követelése keletkezett, a pénzügyi szolgáltató kifizeti neki. Akinek élő szerződése van és nincs lejárt tartozása, annál a követelést előtörlesztésként kell jóváírni, vagyis fennálló tőketartozása a követelés összegével csökkenni fog. Ha a követelés összege meghaladja a tőketartozást, a különbséget szintén kifizetik. Lejárt tartozás esetén elsőként a lejárt tartozásra írják jóvá az elszámolásból eredő összeget, ezután a fennmaradó követelést elsősorban a költségre, azután a kamatra kell elszámolni. Ha az egyéb tartozások után még marad követelés, a fennmaradó tőketartozást kell csökkenteni.

Ha az ügyfélnek van bankszámlája az elszámolásra kötelezett pénzügyi szolgáltatónál, a neki járó összeget azon a számlán kell jóváírni, ha azonban nincs, a szolgáltatónál nyilatkoznia kell arról, hogy melyik bankszámlára kéri a pénzt, esetleg készpénzben akarja-e felvenni.

Az elszámolás nyomán visszajáró összeget a pénzügyi intézményeknek legkésőbb az értesítő megküldése után 15 napon belül jóvá kell írniuk az ügyfél számláján (csökkentve ezzel tartozásait), a már megszűnt fogyasztói szerződések esetében pedig - amennyiben ismert a számlaszám - átutalniuk.  

Amennyiben valaki nem ért egyet a pénzügyi szolgáltató által küldött elszámolással, az elszámolás átvételétől számított 30 napon belül tehet panaszt írásban, annál a szolgáltatónál, akitől az elszámolást kapta. A határidő betartása fontos, mert letelte után már nincs lehetőség panaszt tenni.

Ha valaki - például kórházi ápolás miatt - akadályoztatva volt, annak az akadály megszűnésétől számított 30 napon belül, illetve a jogszabályi feltételek fennállása esetén legkésőbb az elszámolás kézbesítésétől számított 120 napon belül kell panaszát eljuttatnia a pénzügyi szolgáltatóhoz. Az akadályoztatás tényét hitelt érdemlő módon igazolni kell.

A pénzügyi intézmény 60 napon belül köteles megválaszolni a panaszt; elutasítás esetén - ha az ügyfél továbbra is fenntartja az abban foglaltakat - a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárását lehet kezdeményezni.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!