3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Bizottság által nemrég bejelentett dohányzásellenes intézkedések "kettős horogütésként" hatottak a dohányiparra, amely - dacára Brüsszelben ülő befolyásos lobbistáinak - aligha lesz képes kiheverni a decemberi ütéseket - írta a Der Spiegel című német hetilap.

Az egyik tervezett lépés értelmében az EU megtiltja adalékanyagok (például mentol, fahéj, kókuszolaj, vanília, levendula) keverését a dohányhoz. Ez azért csapás a dohányiparra nézve, mert a fiatalok szemében éppen a fenti adalékok révén vált igazán vonzóvá a cigaretta.

A másik lépés még súlyosabban érinti a cégeket. A jövőben a cigarettásdobozok felületének 75 százalékát sokkoló fényképek és figyelmeztető szövegek fogják elfoglalni - a márkanév rovására. Várható, hogy a dohányipari konszernek mindent el fognak követni az intézkedés megfúrásáért - akár bíróságokon, akár az Európai Parlamentben.

Pedig a beharangozott lépésekkel Európa igencsak le van maradva Ausztrália mögött - nyilatkozta a hamburgi hírmagazinnak Simon Chapman, a sydney-i egyetem szakértője. Tény, hogy Európában a 18 év fölötti korosztály minden harmadik tagja naponta rágyújt. Ausztráliában viszont csak minden hatodik felnőtt bagózik. A német gyerekek többsége szinte naponta lát cigarettahirdetést óriásplakátokon vagy hirdetőoszlopokon - Ausztráliában az efféle dohányreklámot már több mint húsz évvel ezelőtt betiltották.

Chapman tavaly - egy kormányzati bizottság tagjaként - javaslatot tett arra, hogy a cigarettásdobozokra a márkanév és a jellemző színkombináció helyett sokkoló hatású fotók kerüljenek. Meglepetésére a kormány lelkesen rábólintott az ötletre, egyidejűleg pedig 25 százalékkal emelte a dohánytermékek jövedéki adóját.

Tavaly december 1. óta az ötödik földrészen "márkasemleges" csomagolásban kerülnek forgalomba a különböző cigaretták; a dobozokon beteg kisgyerekek vagy a tüdőrák végső stádiumában lévő, kihullott hajú felnőttek fényképei láthatók. Az elborzasztó hatású fotók alatt, egységes olajzöld alapon, olvasható az adott cigaretta márkája - mindegyiké azonos betűtípussal nyomtatva.

A nyilatkozott, hogy az új csomagolású füstölnivalók íze rosszabb, mint a korábbiaké volt. Ausztráliában egyébként évek óta csökken a fiatalkorú dohányzók száma, ami valószínűsíti, hogy belátható időn belül 5 százalék alá esik a lakosságon belül a "füstölgők" aránya. E küszöbszint alatt pedig szakértők legyőzöttnek tekintenék a XX. században tömegessé vált káros szenvedélyt.

Chapman legújabb javaslata szerint aki dohányozni akar, annak engedélyt kellene hozzá vásárolnia. Ezt évente az interneten keresztül lehetne megújítani; a díja annál magasabb lenne, mennél több cigarettát akar valaki rendelni. Aki leszokna a cigarettáról - akár 30 év után is -, az egy összegben visszakapná a dohányzási engedélyért fizetett pénzét. Az engedélytől viszont örökre búcsút vehetne: azt többé nem kaphatná vissza.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!