3p

A magyar gazdaság kilátásai a belátásokon múlnak. Annak belátásán, hogy nem tartható fenn az adósságspirál felpörgésével párosuló növekedési pálya. Finanszírozásának bizonytalansága az adósságspirálban való előrehaladással ugyanis nőttön nő, a pénzügyi válság bekövetkeztének valószínűségével együtt. Az mfor.hu Heti Diagram sorozata ezúttal Petschnig Mária Zita elemzését közli a 2007. évi költségvetési előterjesztésről.

A teljesíthetőség kockázatai

A befektetők által leginkább várt, az államháztartás tartós konszolidációjának alapjait jelentő reformok hatását nem jeleníti meg a költségvetési előterjesztés. Nem követhetők nyomon sem a már meghozott, sem az előkészítés alatt lévő reformok következményei.

Reform áll a csökkentés hátterében?

A legnagyobb előkészítettségű közigazgatási reform várt kiadásmérséklő hatásával szemben a törvényhozó és végrehajtó szervek finanszírozása 2007-ben 21,6 százalékkal nő. Csupán a védelmi kiadások 6 százalékos csökkenéséből vehető ki a honvédelmi tárcánál bekövetkezett létszám-racionalizálás.

Lehetséges, hogy az alapfokú oktatásra és iskola-előkészítésre fordított összegek 18 százalékos nominális csökkenése hátterében is az oktatás-finanszírozás reformját sejthetjük. S talán ez rejlik a kórházi tevékenységekre és szolgáltatásokra fordított állami források változatlan összegében, illetve a háziorvosi és gyermekorvosi szolgáltatások finanszírozásának visszafogásában is.

Brüsszel is lát kockázatokat

A 2007-re előirányzott 6,8 százalékos GDP arányos deficitcél betartása a kormányzati politika elemi érdeke, a fiskális politikával szembeni hitelesség felépülésének záloga. Teljesíthetőségének azonban kockázatai vannak. A magyar gazdaságnak mindig számottevő kockázatot jelent a külső kereslet alakulása. Az európai és a német konjunktúra jövőre lanyhul, ám ezzel a költségvetés előterjesztői számoltak. A belpolitikai kockázaton túlmenően fennáll továbbá az alkotmányossági kockázat is, ami összesen 80 milliárd forintot tehet ki. Kockázatot lát Brüsszel is a reformok elfogadását illetően, emiatt a társadalombiztosítási kassza előirányzatának teljesülésében, továbbá a MÁV adósságának (230 milliárd forint) rendezésében, és hogy nem lesz tartható a közszféra bérbefagyasztása, valamint a tervezett kamatszolgálat.

A többszáz milliárd forintra rúgó kockázatokkal szemben állnak az államháztartás explicit és implicit tartalékai, amelyek most összességében meggyőzőbbek a korábbiaknál. Az explicit tartalékok közé sorolódik az általános tartalék (42,2 milliárd forint), a céltartalék (49,2 milliárd forint) és a tárcáknál képződő új, egyensúlyi tartalék (50 milliárd forint.) A költségvetés rejtett tartalékát képezi a reálisan várhatónál visszafogottabbra előirányzott növekedési pálya és inflációs mérték, továbbá az áfa, az eva és több más adónem alátervezése, a várható és eddig még nem kalkulált reformdöntések költségcsökkentő hatása.

Valószínűbb a teljesíthetőség

A keretek betartását szolgálja a tárcák negyedéves elszámolási kötelezettsége és a kormánynak az önként felvállalt feladata, hogy az éves elszámolásnál sűrűbben tesznek jelentést Brüsszelnek a konvergenciaprogramban vállaltak teljesítéséről.

Mindezek alapján az előző évekbelieknél jóval nagyobb valószínűséggel vélelmezhető a 2007. évi államháztartási előirányzatok teljesíthetősége, amire nézve túl nem becsülhető jelentőséggel bír a korábbiaknál nagyságrendekkel nagyobb EU-források megszerezhetősége.

Petschnig Mária Zita

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!