Az autóipari szakemberek felvetésére, miszerint a kormány azzal is ösztönözhetné a késztermékek vásárlását, hogy eltörli a regisztrációs adót, a miniszter kijelentette: megvizsgálják ezt a lehetőséget, de ez mindenképpen csak úgy képzelhető el, hogy ha az adókiesést más forrásból kompenzálni lehet.
Fontos a meglévő kompetenciák megőrzése, mivel Nyugat-Európában idén 30-40 százalékkal esik vissza az autógyártás, Kelet-Európában még jobban, és ha elveszik a képzett munkaerő, nehéz lesz pótolni a fellendülés idején - tette hozzá Lepsényi István, a Knorr-Bremse vezérigazgatója, a munkacsoport társelnöke.
A szerda délutáni munkacsoport tagjai üdvözölték azt a pályázati lehetőséget, amelynek eredményeként a csökkentett munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottak bérének és járulékainak egy részét megtéríti az állam. Erre jelenleg 16 milliárd forint áll rendelkezésre nemzeti forrásból, és további 50 milliárd csoportosítható át az uniós forrásokból, amennyiben arra áldását adja Brüsszel is - mondta a miniszter.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a 110 ezer autóipari alkalmazottból eddig 5-8 ezret bocsátottak el, de további akár 15-20 ezer alkalmazottól is megválhat az iparág, amely a magyar export negyedét adja.
Bajnai Gordon kifogásolta, hogy a bankok a támogatott kamatozású, illetve a garantált hiteleket késve folyósítják. Lepsényi István ezt megtoldotta azzal, hogy gyorsan kell érkeznie a munkahelymegtartó támogatásnak is, mielőtt felmondanának a dolgozóknak.
A miniszter generális gazdaságélénkítő, és versenyjavító eszköznek nevezte a munkabéreket sújtó adó- és járulék terhek csökkentését. Két hét múlva lesz konkrét terv, de az biztos, hogy a költségvetés hiánya nem növelhető - mondta. Így más adó emelésének, illetve a kiadások csökkentésének kombinálásával érhető el a teher csökkentése - tette hozzá.