3p

Utoljára a válság mélypontján, 2009-ben mutatott ilyen gyenge számokat a járműgyártás idehaza.

A hétfői negatív meglepetést hozó januári ipari statisztikai adatokat megerősítette második becslésében a KSH pénteken, és a részletesebb adatsoroknak köszönhetően most már azt is tudjuk, hogy mi húzta vissza a magyar ipart. 2012 decemberében fordult elő utoljára, hogy a járműgyártás kibocsátása negatívan változott volna az előző évihez képest, de akkor is csak egy hajszállal maradtak el a számok a 12 hónappal korábbiakhoz képest. 2016 januárjában viszont az ipar mostani felfutásának zászlóshajója 3,5 százalékkal csökkent, márpedig ilyen mértékű visszaesésre a válságos 2009-es évben volt utoljára példa.

A járműgyártás csökkenése a két fellegvárt, Győrt és Kecskemétet magába foglaló Győr-Moson-Sopron és Bács-Kiskun megye adataiban is visszatükröződik. Az észak-nyugati megye ipari volumenindexe  11,8 (!) százalékos, az alföldié 9 százalékos mínuszt mutat. A megyei mutatókat tekintve így Győr-Moson-Sopron teljesített a legrosszabbul 2016 első hónapjában.

A lista élén egyébként Nógrád található 37,3 százalékos bővüléssel, melyet 29 százalékkal Komárom-Esztergom követ. A Nokia korábbi gyárának helyet adó megye kiugró értéke a második legjelentősebb feldolgozóipari alág, a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása volumenindexében is visszaköszön. A decemberi 16,6 százalékos emelkedést januárban is képesek voltak "hozni", így 2010 óta a legjobb időszakukat "futják".

Visszatérve még a járműgyártásra, a termelési adatok mellett az értékesítési számok is negatív képet mutatnak. Itt 3,1 százalékos mínuszt látunk, amely 10,6 százalékos belföldi, illetve 2,5 százalékos export visszaesésnek az eredménye. Ennél is kedvezőtlenebb az új rendelések állománya, amely a járműgyártásra 23,3, a kiemelt feldolgozóipari ágazatokra pedig 18,2 százalékos visszaesést jelez.

Az összesített rendelésállományok szerencsére még a pozitív tartományban találhatóak. A járműgyártás teljes rendelésállománya 6,3, a kiemelt ágazatoké 11,2 százalékkal magasabb a tavalyinál.

Ezt se felejtsük el a dízelbotrány árnyékában!

Hogy a hazai járműgyártás januári visszaesése egy átmeneti állapot, vagy a VW dízelbotrányának tovagyűrűző és tartósabb hatását láthatjuk viszont a számokon, azt egyhavi statisztikából még nem lehet megállapítani. Mindenesetre a februári beszerzési menedzserindex alakulása inkább az első, vagyis az átmeneti visszaesést vetíti előre.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!