A két ügyvédi iroda idén tavasszal kezdte vizsgálni a beérkezett ügyfélpanaszokat, és arra a következtetésre jutottak, hogy több bank jelentős volumenben értékesített vállalatoknak és magánszemélyeknek összetett devizaárfolyam mozgásokhoz kapcsolódó befektetéseket árfolyamindex swap, CDO-k és egyéb termékek formájában. A szakemberek szerint az exportorientált vállalatok és a magánszemélyek összesen több mint 100 milliárd forintos kárt szenvedtek el a bankok gyakorlata, a túlzottan kockázatos termékek miatt.
A szerdai sajtótájékoztatón a Raiffeisen Bank hazai gyakorlatát elemezték a jogászok. A bank exportorientált vállalkozásoknak és magánszemélyeknek értékesítette kockázatos termékeit, ezzel több tízmilliárd forintos kárt okozott az érintetteknek.
A minimum 500 ezer euró (kb. 137,5 millió forint) értékben köthető árfolyamindex swap termék lényege például az volt a banknál, hogy amennyiben a forint erősödik 2-3 százalékot, akkor azonnali 5,3 százalékos nyereség érhető el akár egyetlen nap alatt. Amennyiben a magyar deviza kevesebb, mint 15 százalékot gyengül, akkor a befektetés évi 1,2 százalékos hozamot kínált, ráadásul a félmillió euró összeg mindössze 30 százalékát kellett letenni fedezetként. Arra azonban nem figyelmeztetett a Raiffeisen, hogy mi van akkor, ha a forint több mint 15 százalékot gyengül, márpedig ez következett be. A bank nem számolt nagy forintgyengüléssel, a legrosszabb forgatókönyv szerint is csak 40 forintos gyengülést vártak. A 237,2-ről 302-re gyengülő forint viszont 27,3 százalékos árfolyamgyengülés mellett 1,43 millió euró (kb. 393 millió forint) veszteséget okozott a minimum 500 ezer eurós befektetésre, ami 287 százaléka a teljes befektetésnek és majdnem tízszerese a fedezetnek. A Raiffeisen több komoly hibát is elkövetett: az egyik legnagyobb szakmai melléfogás, hogy nem tettek be úgynevezett stop-loss limitet, mely korlátozta volna a lehetséges veszteséget. Így viszont lényegében korlátlan veszteséget értek el az érintett ügyfelek, állítják az ügyvédek.
A jogászok elsősorban azt kifogásolják, hogy a bank nem mutatta be a valós kockázatokat az ügyfeleknek, így a ténylegesnél három és félszer kisebb kockázatot közöltek. A bank azt sugallta, hogy csak a legjobb ügyfeleknek kínálják ezt a kockázatos terméket. Az volt a kommunikáció, hogy 150 ezer euró befektetéssel akár hetek alatt lehet nagyot szakítani, azonban a szerződés megkötése után az ügyfél egészen mást tapasztalt. Nem tájékoztattak arról, hogy a forint-euró kamatkülönbség, a forint volatilitása , illetve a vételi és az eladási oldal különbségének növekedése is negatívan befolyásolja a befektetés értékét.
"Két éve létezik az a törvény, mely szerint az ügyfél kockázatvállalási hajlandóságát vizsgálni kell, véleményünk szerint ebben az esetben ez csak formailag következet be. Becslésünk szerint ha az ügyfelek ismerték volna a valós kockázatokat, akkor 90 százalékuk nem köti meg az ügyletet" – vélekedik Dr. Zalán Gábor.
15 milliós veszteség egy perc alatt
A jogászok megemlítettek egy konkrét esetet, amikor a forint gyengülése miatt a befektető a szerződéskötés után egy perccel a befektetésben lekötött tőke 44 százalékát (15,6 millió forint) elveszítette.
Zalánék szerint hibázott a bank, mert olyan terméket adott el, melyet a privát banki tanácsadók sem értettek, márpedig egy ilyen összetett termék esetében szükséges ismerni a háttérfolyamatokat. A bank nem vizsgálta, hogy az ügyfél befektetési ismereteinek megfelel-e a termék, illetve mennyi kockázatot tud elviselni az ügyfél.
A szakemberek szerint a PSZÁF-nak határozottan lépni kellene a fenti ügyletek felfüggesztése érdekében. Jelenleg egy komplex felügyeleti vizsgálat folyik azoknál a bankoknál, melyek érintettek voltak.
A Raiffeisen Bank azzal védekezik, hogy egy ötéves befektetési termékről van szó, ami a futamidő végére még nyereséges is lehet – mondta el Zalán Gábor. Ehhez azonban az kell, hogy időközben az ügyfél folyamatosan pótolni tudja a fedezetet, ami csődközelbe juttathatja az ötéves futamidő végére a vállalkozást, mely ilyen szerződést kötött – teszi hozzá.
Emellett a bank azt hozza fel védekezésül, hogy folyamatosan tájékoztatják az ügyfeleket, azonban az ügyvéd szerint amíg a forint nem érte el a 300-as szintet az euróval szemben, addig szinte semmilyen tájékoztatás nem volt.
A jogászok szerint a Raiffeisen mellett további bankok lehetnek érintettek az említett ügyletekben, azonban Zalánéknál elsősorban a Raiffeisen-ügyfelek panaszai csapódtak le.
Az mfor.hu megkereste a Raiffeisen Bankot, amely délutánra ígért tájékoztatást.
A bank közleménye itt érhető el.
Menedzsment Fórum