3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) megalapozatlannak tartja az Állami Számvevőszék jegybanki takarékosságot illető kritikáit.

Az ÁSZ szerdán hozta nyilvánosságra az MNB 2010. évi működésének ellenőrzéséről szóló jelentését, amelyben egyebek mellett azt állapította meg, hogy az MNB a jegybanktörvény előírásainak megfelelően működött, létszámmal és személyi jellegű ráfordításokkal való gazdálkodása azonban nem felelt meg saját takarékossági célkitűzéseinek, és bérpolitikai intézkedéseivel nem támogatta a kormány takarékossági célkitűzéseit sem.

Az ÁSZ honlapján közölt jelentés tartalmazza az MNB észrevételeit is, ebben a jegybank úgy fogalmaz: az ÁSZ megállapításai a jegybank  bérezési gyakorlatáról önellentmondásokkal terhes és valótlan állításokat tartalmaznak. Kifejtik: az MNB személyi költségei két év alatt 17 százalékkal csökkentek, akkor, amikor a költségvetési szféra ezen a területen csak 5,7 százalékot takarított meg. A dokumentumban az olvasható: az MNB a kormányzati célokkal összhangban a jegybanki bértömeg mérséklésére és nem az átlagkeresetek egyedi - éppen ezért kevésbé hatékony - csökkentésére törekszik.

Az MNB hangsúlyozza azt is, hogy önként racionalizálja működési költségeit, amelynek hatására 2009-2010-ben 2,1 milliárd forinttal csökkentek a jegybank működési  kiadásai; 2010-ben 517 millió forinttal többet takarítottak meg a célkitűzéshez képest, és nem használták fel a 199,5 millió forintos központi tartalékot sem.

A jegybank úgy véli: félreérthető és hibás következtetésekhez vezethet, hogy az ÁSZ a 2010. évi működés vizsgálatakor 2011-re, vagyis egy még le nem zárt évre tesz - egyébként azóta már el is avult - megállapításokat. Ennek kapcsán megjegyzi: az MNB képes lenne a jegybanktörvény módosítása esetén nyereségorientált gazdálkodást folytatni, de annak ára az Európai Unió alapszerződésében is meghatározott elsődleges cél, az árstabilitási cél feladása, esetenként kétszámjegyű infláció lenne, amit a jegybank nyilvánvalóan nem tud támogatni.

A közbeszerzési eljárásokról szólva az MNB kiemeli: a 2009-2010-ben bonyolított összesen 137 eljárás során egyszer sem marasztalták el a közbeszerzési jogszabályok megsértése miatt.

Az ÁSZ-jelentéshez mellékelték Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter levelét is, aki azt írta, hogy a neki címzett ÁSZ-javaslatokkal egyetért és a kérdéskört a 2012. január 1-jén hatályba lépő új MNB-törvény az ÁSZ javaslatainak megfelelően szabályozza majd.

Az ÁSZ azt javasolja a nemzetgazdasági miniszternek, hogy vizsgálja felül a jegybanktörvényt amiatt, hogy az MNB veszteségét befolyásoló tényezők szabályozottsága teljes körű és egyértelmű előírásokat tartalmaz-e, és szükség esetén pedig kezdeményezzen törvénymódosítást a testületi döntési jogkörök átruházhatóságának korlátozására, valamint a hatáskörgyakorlás kontrolljára.

A felülvizsgálat oka az, hogy a monetáris politika megvalósítása során vannak a monetáris politika végrehajtásával és eszköztárának alkalmazásával összefüggő, a jegybank eredményét befolyásoló döntések, amelyek nem a monetáris tanács, hanem az MNB elnöke hatáskörében születnek meg.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!