- Ha egyedi projektet vizsgálunk, akkor egyszerűen találhatunk a projekt tőkeköltségének megfelelő diszkontfaktort. A vállalat esetében sokkal nehezebb ilyen diszkontfaktort találni. Ráadásul igen körültekintően kell eljárnunk, mert a diszkontálás végeredményét, azaz a vállalkozás értékét befolyásolja az alkalmazott diszkontráta.
-
- A vállalatot hitelből és saját tőkéből is finanszírozhatjuk Ez hat az értékelés folyamatára és annak végeredményére is.
A SHV-módszer végrehajtása a következő lépésekből áll:
- Az elemzés céljának megállapítása. Rendszerint azért használjuk a SHV-módszert stratégiai elemzőeszközként, mert kíváncsiak vagyunk arra, hogy egy-egy stratégiai döntés hogyan befolyásolja a vállalat értékét, illetve milyen hatással van a részvényesek vagyonára.
-
- A tervezési horizont meghatározása. Milyen távon tarthatók fenn a vizsgált stratégiai intézkedésből származó előnyök?
-
- Pontos kimutatás készítése a tervezési horizontra a szabad pénzáramlás meghatározására.
-
- Az értékeléshez alkalmazandó diszkontráta meghatározása, amely a vállalat súlyozott átlagos tőkeköltsége.
-
- A pénzáramlás jelenértékre való diszkontálása. Ugyanezt kell tenni a tervezési periódus utáni érték örökjáradékszerű jövedelmével. A kettő összege adja meg a vállalat értékét.
-
- A vállalat értékéből le kell vonni a hiteleket, és a fennmaradó rész a részvényesek jövedelme.
-
- A részvényesek jövedelmét a saját tőke könyv szerinti értékével, vagy a vállalkozás stratégia megvalósítása nélküli értékével kell összevetni. Ha az eredmény pozitív, akkor a stratégia hozzáadott értéket eredményezett a részvényesek számára.
A fent leírt módszer alkalmazása - a számos szubjektív elem miatt - erősen vitatott a vállalati gyakorlatban. Az értékalapú irányítás a vállalkozás értékére a legjobban ható tényezők menedzselésére irányul. Különösen fontos az operatív nyereséghányad, a forgótőke változása, a beruházások állománya és a tőkeszerkezet.
Összegzés
A bemutatott elméletek az értékalapú vállalatirányítást segítik. Az eljárást a tanácsadók többsége nem a tankönyvekből, hanem különböző - tanácsadó cégek által terjesztett - brosúrákból és prezentációkból ismeri. Ezek adott cégek termékei, így más források tanulmányozására is szükséges időt szakítani.