A brit statisztikai hivatal (ONS), amely rendszeresen hozzáigazítja a fogyasztói árindex meghatározásához használt termékkosarat a brit fogyasztási szokásokhoz, kedden közölte, hogy kivette a kosárból a színes filmek előhívásának és nagyításának költségeit, mivel ilyen szolgáltatást a digitális fényképezőgépek és a kamerával ellátott mobiltelefonok korában gyakorlatilag senki nem vesz már igénybe.
Bekerült ugyanakkor az ONS által az inflációs folyamatok feltérképezéséhez figyelembe vett termékek körébe a két legnagyobb táblaszámítógép-gyártó rivális, az Apple és a Samsung világmárkája, az iPad és a Galaxy, tekintettel e termékek egekbe szökő népszerűségére.
Ugyancsak először tűntek fel az ONS-kosárban a kombinált szélessávú internet-, telefon- és tv-előfizetési csomagok, mivel szinte mindegyik brit háztartás most már egy csomagban veszi igénybe e szolgáltatásokat. Ezek az előfizetési tételek eddig is szerepeltek az inflációs termékkosárban, de külön-külön.
Elérkezettnek látta az időt a statisztikai hivatal arra is, hogy önálló olvasói közönségkategóriába sorolja át a tiniket: új inflációs összetevőként jelentek meg a kifejezetten tizenéveseknek szánt regények - például a vámpír sztorik -, mivel a statisztikusok felfigyeltek arra, hogy e korosztály könyvpiaca egyre nagyobb, és így indokolt leválasztani e kategóriát a gyermekkönyvek csoportjáról.
Egyre népszerűbb, így bekerült a kosárba a "stout", vagyis a jó erős barnasör is, mégpedig dobozos kiszerelésben.
Valószínűleg a költségvetési megszorításokat és a recesszió környékezte brit gazdaságban egyre újabb rekordokat döntő munkanélküliségi adatokat jelzi, hogy megjelent a következő pénzügyi év inflációs kosarában a szakszervezeti tagdíj is.
MTI