4p

Szerdán jelent meg a brit áruházlánc első féléves eredménye, mely hazánkról is ejt néhány szót: például kijelentik, hogy amíg nem látják tisztán a válságadó kivezetését, addig visszatartják a friss tőkét a magyar piacon. Egyébként a vállalat eladásai csökkentek a második negyedévben hazánkban. Mfor.hu-háttér.

Már a Tesco sem a régi

Hiába emelkedett globális szinten 1,6 százalékkal a Tesco árbevétele az első félévben tavalyhoz képest, a vállalat profitja csökkent - derül ki a szerdán közölt jelentésből. Az árbevétel a tavalyi 31,8 milliárd font után az idei év első hat hónapjában 32,3 milliárd fontot tett ki áfa nélkül, azonban a költségek ennél is nagyobb mértékben emelkedtek 29,3 milliárd fontról 30 milliárdra.

A fentieknek köszönhetően a Tesco bruttó profitja 2,5 milliárd fontról 2,3 milliárdra csökkent, míg a működési eredmény a tavalyi 1,937 milliárdos nyereség után most 1,809 milliárdos pluszt mutatott. A teljes nyereség 1,383 milliárd fontról 1,283 milliárdra esett vissza a beszámoló szerint.

A forgalom nagy részét nem meglepő módon Nagy-Britanniában bonyolítja az üzletlánc, az idei év első felében 21,4 milliárd fontot költöttek el a brit vásárolók az üzletekben. Ázsiában 5,49 milliárdos volt a forgalom, míg Európában 4,542 milliárdot kasszírozott a cég, az Egyesült Államokban pedig 358 millió font került a pénztárgépekbe. A forgalom visszaesése egyébként szinte teljes egészében Európának volt köszönhető, ahol 7,4 százalékkal csökkent a bevétel, ezen kívül csak a Tesco bank hozott a tavalyinál kicsit rosszabb számokat.

Mi újság Magyarországon?


"A válságadó az első félévben is érvényben maradt Magyarországon, ez csökkentette a cég profitját. Továbbra is visszatartjuk a friss tőkét a magyar piacon egészen addig, amíg nem látjuk tisztán azokat az intézkedéseket, melyek a válságadót követik majd a tervek szerint 2013 után" - olvasható a Tesco első féléves jelentésében a cég honlapján. A magyar válságadó kérdése egyébként a vállalat menedzsmentjének prezentációjába is bekerült egy mondatban.

A fentieken kívül a cég közzétette magyarországi (like-for-like) eladásait is, melyek a második negyedévben 0,8 százalékkal estek vissza az év elején a tapasztalt minimális emelkedés után, így az első félév 0,4 százalékos csökkenést hozott ezen a téren. Az áruházlánc által közzétett úgynevezett "like-for-like" eladások egyébként az új beruházásoktól, áruháznyitásoktól megtisztított értéket jelentik, hogy összehasonlítható legyen az előző év hasonló időszakával.

Hat hónap alatt egyébként összesen 278,788 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak a magyarországi Tesco-üzletek a tavalyi 281,543 milliárd forint után. Ráadásul a  forint gyengülése miatt a csoportszintű eredményekhez is kevésbé járult hozzá a magyar operáció, hiszen a 2011-es 921 millió font után most 777 millió volt a forgalom, mivel a tavalyi 305,30-ról 358,80-ra emelkedett az átlagos font/forint árfolyam. A beszámoló szerint a brit cég idén augusztus végéig egy hipermarketet nyitott hazánkban, így 118 ilyen egységük volt a 95 egyéb üzlet mellett.

A régióban egyébként a közölt országok közül csak Magyarországon és Csehországban esett vissza a Tesco forgalma, a cseheknél a csökkenés 5,8 százalékos volt az első félévben. Szlovákiában viszont 3 százalékkal több árut adtak el, mint egy évvel korábban, míg Lengyelországban 2,2 százalékkal nőtt a Tesco-üzletek forgalma. A profitot tekintve csak egész Európáról közölt adatokat a társaság, melyek szerint a kontinensen 171 millió fontos (mintegy 61 milliárd forint) nyereséget értek el az év első felében, ez jelenlegi árfolyamon 27,8 százalékkal maradt el az egy évvel ezelőttitől. Magyarországról csak a február végén zárult üzleti évről vannak adatok, akkor egy év alatt 4,463 milliárd forint volt az áruházlánc nyeresége.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!