Már a Tesco sem a régi
Hiába emelkedett globális szinten 1,6 százalékkal a Tesco árbevétele az első félévben tavalyhoz képest, a vállalat profitja csökkent - derül ki a szerdán közölt jelentésből. Az árbevétel a tavalyi 31,8 milliárd font után az idei év első hat hónapjában 32,3 milliárd fontot tett ki áfa nélkül, azonban a költségek ennél is nagyobb mértékben emelkedtek 29,3 milliárd fontról 30 milliárdra.
A fentieknek köszönhetően a Tesco bruttó profitja 2,5 milliárd fontról 2,3 milliárdra csökkent, míg a működési eredmény a tavalyi 1,937 milliárdos nyereség után most 1,809 milliárdos pluszt mutatott. A teljes nyereség 1,383 milliárd fontról 1,283 milliárdra esett vissza a beszámoló szerint.
A forgalom nagy részét nem meglepő módon Nagy-Britanniában bonyolítja az üzletlánc, az idei év első felében 21,4 milliárd fontot költöttek el a brit vásárolók az üzletekben. Ázsiában 5,49 milliárdos volt a forgalom, míg Európában 4,542 milliárdot kasszírozott a cég, az Egyesült Államokban pedig 358 millió font került a pénztárgépekbe. A forgalom visszaesése egyébként szinte teljes egészében Európának volt köszönhető, ahol 7,4 százalékkal csökkent a bevétel, ezen kívül csak a Tesco bank hozott a tavalyinál kicsit rosszabb számokat.
Mi újság Magyarországon?
"A válságadó az első félévben is érvényben maradt Magyarországon, ez csökkentette a cég profitját. Továbbra is visszatartjuk a friss tőkét a magyar piacon egészen addig, amíg nem látjuk tisztán azokat az intézkedéseket, melyek a válságadót követik majd a tervek szerint 2013 után" - olvasható a Tesco első féléves jelentésében a cég honlapján. A magyar válságadó kérdése egyébként a vállalat menedzsmentjének prezentációjába is bekerült egy mondatban.
A fentieken kívül a cég közzétette magyarországi (like-for-like) eladásait is, melyek a második negyedévben 0,8 százalékkal estek vissza az év elején a tapasztalt minimális emelkedés után, így az első félév 0,4 százalékos csökkenést hozott ezen a téren. Az áruházlánc által közzétett úgynevezett "like-for-like" eladások egyébként az új beruházásoktól, áruháznyitásoktól megtisztított értéket jelentik, hogy összehasonlítható legyen az előző év hasonló időszakával.
Hat hónap alatt egyébként összesen 278,788 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak a magyarországi Tesco-üzletek a tavalyi 281,543 milliárd forint után. Ráadásul a forint gyengülése miatt a csoportszintű eredményekhez is kevésbé járult hozzá a magyar operáció, hiszen a 2011-es 921 millió font után most 777 millió volt a forgalom, mivel a tavalyi 305,30-ról 358,80-ra emelkedett az átlagos font/forint árfolyam. A beszámoló szerint a brit cég idén augusztus végéig egy hipermarketet nyitott hazánkban, így 118 ilyen egységük volt a 95 egyéb üzlet mellett.
A régióban egyébként a közölt országok közül csak Magyarországon és Csehországban esett vissza a Tesco forgalma, a cseheknél a csökkenés 5,8 százalékos volt az első félévben. Szlovákiában viszont 3 százalékkal több árut adtak el, mint egy évvel korábban, míg Lengyelországban 2,2 százalékkal nőtt a Tesco-üzletek forgalma. A profitot tekintve csak egész Európáról közölt adatokat a társaság, melyek szerint a kontinensen 171 millió fontos (mintegy 61 milliárd forint) nyereséget értek el az év első felében, ez jelenlegi árfolyamon 27,8 százalékkal maradt el az egy évvel ezelőttitől. Magyarországról csak a február végén zárult üzleti évről vannak adatok, akkor egy év alatt 4,463 milliárd forint volt az áruházlánc nyeresége.
Beke Károly
mfor.hu