Bóvli kategóriájúra értékelte a Standard and Poor’s a jövőbemutató elektromos autójáról ismertté vált Tesla Motors-t. A hitelminősítő szerint a Tesla egy nagyon szűk termékpalettára fókuszál, nem látni, hogy mikét alakul majd a cég autói iránt a kereslet hosszabb távon, illetve az is kérdéses, hogy a mendezsment miként tudna megbirkózni azokkal a kihívásokkal, amelyet a nagyobb volumenű termelési kapacitás jelenthet a jövőben – írja az Autonews.com.
A hitelminősítő mindezek ellenére jelezte, hogy a Tesla Motors helyzete stabil és várhatóan tovább tudják növelni a termékek árrését, amely a befektetői bizalom egyik fontos eleme. Az S&P szerint ha valami probléma lenne a céggel, akkor a befektetők a pénzük 30-50 százalékát tudnák mindössze kivenni.
A leminősítés már csak azért sem jó a gyártónak, mert egy bóvli kategóriás cég mindig nehezebben jut hozzá a befektetői tőkéhez. A vállalat tavaly és idén összesen 1,6 milliárd dollár értékben bocsátott ki különböző lejáratú kötvényeket, hogy abból finanszírozza két akkumulátor-üzem felépítését, illetve a GENIII. nevű kompakt elektromos autójának fejlesztését. A Tesla célja, hogy 2017-re tömeges mértékben forgalomba hozza az alacsony árú kocsit.
Hogy lássuk, milyen kedvelt gyártó a Tesla, érdemes megnézni a márciusi norvég eladásokat, ahol a kocsi borsos ára ellenére letarolta az autópiacot. A 440 ezer koronás (kb. 17 millió forint) Model S 1500 darabos eladása a Ford Sierra 1986-os rokrdját is megdöntötte. A norvégok több Teslát vettek márciusban, mint az eladási listák második helyén szereplő Volkswagen Golfból és a szintén elektromos Nissan Leafből együttvéve.
A cég részvényi a Nasdaq tőzsdén 211,55 dolláron áll, de az elmúlt évben széles skálás 88,25 és 265 dollár között mozgott.
Szász Péter
mfor.hu