4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mialatt az elmúlt években mind a vasútnál, mind pedig a budapesti tömegközlekedésben csökkent a kedvezményes jegyek és bérletek után járó állami támogatás mértéke, a zömmel a 65 év felettiek ingyenes utazásáért járó keretösszeg nagy mértékben nőtt.

A kormány már az első Széll Kálmán Tervben célul tűzte ki az utazási kedvezmények rendszerének felülvizsgálatát és átalakítását. Ez úgy tűnik elmaradt, hiszen már a költségvetési számokból is az látszik, hogy  a szociálpolitikai-menetdíjtámogatás érdemben nem változott. Az mfor.hu ezért megnézte, miként alakultak a vasúti és a fővárosi tömegközlekedési menetdíj-támogatások felhasználásai az elmúlt években.

Mialatt mind a tanulók, mind pedig az 50 és 90 százalékos kedvezményre jogosult utasok menetdíj-támogatásai csökkentek az elmúlt években, a nyugdíjasok díjmentes utazási kedvezménye után járó állami kompenzáció nagymértékben nőtt. A folyamat okai elsősorban a 2012-től alkalmazott eltérő számítási módszerben keresendők, de olyan kedvezőtlen folyamatok is közrejátszottak benne, mint a felsőoktatásban tanulók csökkenő létszáma.

Míg a MÁV-Start 2011-ben még 21,2 milliárd forint szociálpolitikai menetdíj-támogatásban részesült a kedvezményes utazások után, ez az összeg 2013-ra 18,3 milliárdra csökkent. Az ennek okait firtató kérdésünkre a MÁV-Start azt a tájékoztatást adta, hogy egyrészt 2012. január 1-től, 25 százalékkal csökkentek az árkiegészítési tételek, másrészt pedig júliustól a kiegészítés mértékét a jegyár százalékos arányával összhangban határozták meg.

Ha a csökkenést a kedvezmények típusai szerint vizsgáljuk 2011 és 2013 viszonylatában, akkor látható, hogy legnagyobb mértékben, 34,1 százalékkal a 90 százalékos jegyek után járó támogatás esett vissza. Ennek oka – az árkiegészítési tételek mérséklése mellett – az utazási távolságok 1,5 km-rel való rövidülése, valamint, hogy a rokkantnyugdíjasok állapotának felülvizsgálata után mintegy 20 ezren vesztették el jogosultságukat erre a kedvezményre. Az 50 százalékos jegyek támogatása 31,8, míg a tanulók után járó keretösszeg 18,1 százalékkal csökkent 2011 óta.

A tendencia itt törik meg, ugyanis a 65 év felettiek díjmentes utazási kedvezménye után járó szociálpolitikai menetdíj-támogatás nagyságát meghatározó jogszabály 2012. július 1-től módosult méghozzá úgy, hogy mértéke a tárgyhóban teljesített szolgáltatásból származó menetdíjbevétel 16 százaléka lett, így a tavalyi összeg bőven infláció feletti mértékben, 41,6 százalékkal haladta meg a 2011-est.

Érdekes, hogy míg a nyugdíjasok kedvezményére nominálisan 2011-ig a legkevesebb összeg jutott, 2013-ban már 5,7 milliárd forint fordult erre a célra, amely majdnem elérte a legmagasabb, tanulókra fordított összeg szintjét.

Egy kicsit távolabbra visszanézve látszik, hogy 2008-ban egy év alatt jelentősen nőttek a kedvezmények, összesen több mint duplájára. Ebben nagy szerepet játszott, hogy ez volt az az év, amikor a diákok korábbi 67,5 százalékos jegyárkedvezménye 50 százalékra csökkent, amely miatt a 90 százalékos tanulóbérletre átváltani átlagosan már 4 menettérti utazásnál megérte.

A BKK-nál is hasonlóak a trendek

A budapesti tömegközlekedésben bár a támogatások aránya jóval kisebb mértékben csökkent, mint a vasútnál, ha a jogcím szerinti változásokat nézzük, akkor kiderül, hogy az ingyenességre jogosultak után járó állami pénzek aránya nő a teljes összegen belül.

Akárcsak a vasúti közlekedés esetében, itt is történtek változások a díjszámítás módját illetően 2012-ben. Azóta a kedvezményes jegyek és bérletek esetében az ár adott százalékában határozzák meg a támogatás mértékét. Az ingyenes utazásoknál, mivel a cégnek nincsenek pontos adatai, a díjszámítás módja a helyi közlekedésben az adott település lakosságszámának függvényében történik.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!