5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2008 és 2012 között folyamatosan csökkent az éves hazai élelmiszer-fogyasztás az élelmiszermérlegek alapján. A háztartások saját fogyasztásai is mérséklődnek.

A válság kitörésének évétől eltérő ütemben ugyan, de folyamatosan csökkent a hazai élelmiszerfogyasztás. A KSH legfrissebb adatai 2012-re vonatkoznak, amikor 614,8 kg élelmiszer jutott egy főre, szemben a 2008-as 675 kg-mal.

Ezt a számot az élelmiszermérlegek alapján számolta a KSH, vagyis a hazai termelés és import, valamint az export és a veszteség különbségéből. Az így kapott belföldi élelmiszer-felhasználásból kivonva a nem élelmezési célú hasznosítást, megkapjuk a végeredményt. A módszertanból következik, hogy a statisztika magába foglalja a külföldiek hazai fogyasztását, de hiányzik belőle a magyarok külföldi fogyasztása. Ettől függetlenül a tendenciák jól látszanak.

Az, hogy csökken az elfogyasztott élelmiszerek mennyisége sok mindenre visszavezethető. A 2008 óta eltelt időszakban ez vélelmezhetően az alacsonyabb életszínvonal következménye, de hosszabb távon a motorizáltság növekedése és az információtechnológia fejlődése is állhat mögötte. Nem nehéz belátni, hogy minél több dolgot tudunk elintézni otthonról (ide tartozik a munka is), egyre kevesebb mozgásra és ezzel együtt kisebb mennyiségű energiára van szükségünk.

A mennyiség azonban csak az egyik oldala ennek a kérdésnek. Szomorú, hogy a hazai zöldség- és gyümölcsfogyasztás részaránya szintén csökkenő tendenciát mutat a válság kitörése óta, míg előtte inkább növekedett. Ha a súlyarányt nézzük, 2005-ben 681,2 kg összefogyasztásra 194,8 kg zöldség és gyümölcs jutott, amely 28,6 százaléknak felel meg. Ez az arány 2006-ban 30,6, 2008-ban pedig 31,5 volt, 2012-re azonban 28,3 százalékra csökkent. Ha az egyes alapvető gyümölcsök fogyasztói árát nézzük, akkor azok változása nem kellene, hogy ilyen mértékű visszaesést eredményezzen. Az alma és a citrom például kevesebbe került 2012-ben, mint 2008-ban, de a narancs is csak 9 százalékkal drágult 4 év alatt. A zöldségek közül a fejeskáposzta ára a 2008-as szinten állt tavaly előtt, a paradicsom pedig szintén komoly áringadozást mutatott. Az uborka 10 százalékkal drágult 2008-hoz képest, a vöröshagyma, pedig egy jelentősebb drágulás után 2012-ben visszatért válságkori árához a KSH adatai szerint.

A burgonya mennyisége, bár a 2008-as év szintjét még nem érte el, 2010 óta növekszik, amely nem feltétlenül örömteli hír, hiszen mint az egyik legolcsóbb alapanyag, a társadalom elszegényedését is jelezheti. A fogyasztói átlagárakat nézve ugyanakkor választ kaphatunk a krumplifogyasztás növekedésének és csökkenésének okaira, az ugyanis igen hektikusan mozgott az elmúlt években. A 2006-os 106 forintos átlagár 2007-ben 151-re ugrott, majd a válság kitörésének évében ismét 108 forintba került egy kg. Ezt követően 2011-ig 161 forintra emelkedett, tavaly előtt azonban újra 108 forintért juthattunk hozzá.

A nagyságrendek kedvéért 2008 és 2012 között a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az előző évit, vagyis ha egy termék ára összességében 10 százalékkal drágult a 4 éves időintervallum alatt, akkor ez nem lehet alapvető indok az elfogyasztott mennyiség csökkenésére. Persze a tendencia mögött az is állhat, hogy az életminőség általános csökkenése miatt a fogyasztók helyettesítő termékeket vagy más, kevésbé egészséges, de olcsóbb élelmiszert vásárolnak. Ez pedig igaz lehet a vendéglátásra is, hiszen amikor egy család költségvetésében a szabadon elkölthető pénzek aránya csökken, az olyan kiadások mérséklődésében is meglátszik, mint egy étterem vagy nyaralás.

Húsfogyasztásunk már 2006 óta csökkenő tendenciát mutat, bár igaz, hogy 2012-ben emelkedett az előző évhez képest és 56,4 kg-on állt. Ebből a mennyiségből a baromfi- és a sertéshús teszi ki a legnagyobb részt. Egy 1 kg súlyú bontott csirke ára 2012-ben 781 forint volt, amely 10 százalékkal haladja meg a 2008-as értéket, 1 kg sertéshús comb azonban 17 százalékkal drágult. A hal továbbra sem meghatározó eleme a hazai étkezéseknek, mindössze 3,5 kg fogy egy főre vetítve minden évben. A zsiradékok mennyisége csak olyan mértékben csökkent, mint az összefogyasztás, így részaránya nem változott az utóbbi években.

(forrás: KSH)

Tojásból szintén kevesebb fogy, nagy mértékű visszaesés mutatkozott 2011-ben, bár a fogyasztói árak csak 2012-ben ugrottak meg több mint 10 forinttal az európai uniós szabályoknak való megfelelés következtében. Tejből 156,2 liter fogyott 2012-ben, ennek részaránya ugyanakkor nőtt az elmúlt időszakban, annak ellenére, hogy ára 37 százalékkal nőtt 2008 és 2012 között.

Majdnem 10 liter tiszta szeszt gurítunk le a torkunkon minden évben

A KSH hosszú távú adataiból kiderül, hogy a 70-es évek óta nagyjából stabilan 10-11 úgynevezett abszolút liter alkohol fogy itthon, vagyis ennyi 100 fokos szeszt iszunk fejenként. A trendek ugyanakkor kedvezőek, 2009 óta stabilan 10 liter alatt van ez a mennyiség, tavaly előtt például 9,5 volt. Az ország sörmérlege egy főre vetítve közel 70 liter, a boré pedig 23,7.

A háztartások fogyasztása is csökken

Az élelmiszermérlegeknél szűkebb, a háztartások fogyasztását bemutató statisztika talán még jobb képet ad az étkezési szokásokról. Az adatok szinte kivétel nélkül csökkenő tendenciát mutatnak a KSH adatbázisában elérhető 2002-es bázison számítva. Néhány fontos terméket kiemelve, gabonafélékből (pékárú) 25 százalékkal, húsból 16, tejből 24, tojásból 34, zsiradékból 27, gyümölcsből 22, zöldségből 26 százalékkal fogyasztottak kevesebbet a háztartások 2012-ben a 10 évvel azelőtti időszakhoz képest.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!