5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt időszak átalakításainak köszönhetően Németország gazdasági növekedése leginkább az exporttól függ. Márpedig a német export versenyképességét alapvetően meghatározza az euró árfolyama, amely a zóna perifériájának teljesítménye miatt lényegesen gyengébb, mint ami a PIIGS országok nélkül indokolt lenne. Márpedig egy szignifikánsan erősebb euró nagyon komoly károkat okozna a német gazdaságnak. A német rendszer számokban.

Németországban az adók aránya a hazai össztermékhez (GDP) képest az elmúlt évtizedekben lényegében nem változott. A befizetett összes adó az 1970-es években a GDP átlagosan 35,1 százalékának, az 1980-as években a 35,8 százalékának, az 1990-es években a 36,8 százalékának, a 2000-es években ismét a 35,8 százalékának felelt meg. Az adatok a Német Szövetségi Köztársaságra, azaz 1990-ig az akkori Nyugat-Németországra vonatkoznak.

Közben azonban az állami bevétel forrásai jelentősen módosultak. A személyi jövedelemadó felső kulcsa az 1970-es évek vége felé még 56 százalékos volt, most 45 százalékos. Az alsó kulcs 14 százalék a negyven évvel ezelőtti 22 százalék helyett, viszont az adómentes jövedelemhatárt csak az 1990-e évek végéig emelték: ez az 1970-es években évi 2.154 eurónak megfelelő összeg volt, a 2001-es csúcsán 14.094 euró, 2008-ban 7.665 euró, majd a válságévekben kissé utánaengedtek, így a tavalyi adóévre 8.004 euró.

Ezzel - vagyis a nagy jövedelműek terhének könnyítésével, a kisebb jövedelműek terhének növelésével és a GDP alakulásával - összefüggésben a személyi jövedelemadó aránya a GDP-hez képest 1971-ben 17,4 százalék, 1992-ben 8,6 százalék, 2001-ben 8,4 százalék, 2006-ban 7,1 százalék, 2009-ben - megint csak a válság okozta GDP-csökkenés miatt - 8,3 százalék volt. Vagyis, amikor még aránylag kevesebb pénz is elég lett volna, a kormány arányosan többet szedett be, majd amikor a feladatok szaporodtak, csökkentette a központosítást.

A társasági adónál hasonló volt az irányzat: 1980-ban a GDP 1,38 százalékának, 2006-ban az 1,21 százalékának felelt meg. A német cégek központi és helyi adókulcsainak átlaga az 1980-as években 60 százalék volt, 2000-ben 52 százalék, az elmúlt évtized közepén 39 százalék, a tavalyi adóévre már csak 30,18 százalék.

Cserébe a társadalombiztosítási járulék nőtt, de a munkáltatók által fizetendő járulékrész kulcsa 2003 óta már csökken. Továbbá mind a munkáltatói, mind a munkavállalói járulék maximált: a munkáltatói járulék felső határa évi 19.165 euró volt 2000-ben, de 2009-ben már csak 10.977 euró. Hasonlóképpen a munkavállalói járulék maximuma 19.195 euróról 11.484 euróra csökkent. Vagyis a nagy jövedelműek után a társadalombiztosítás bevétele mindinkább korlátozott, relatíve tehát a szegények, illetve a szegények után fizetnek többet.

Így éppen a címkézett bevételek növekedése sem lehetett elegendő: a társadalombiztosítási bevételek 1965-ben a német GDP 8,5 százalékéval voltak egyenértékűek, az arány 1997-ben 14,9 százalékon érte el eddigi csúcsát, majd az elmúlt évtizedben már több évben is 14 százalék alatt volt. Ebből a legjobb esetben stagnálásból nyilván nem futotta a növekvő szükségletek fedezésére: a kormány a szolgáltatások csökkentésével válaszolt. Németországban van kórházi napidíj, és a munkanélkülisegély-rendszert már 2003-ban megszigorították.

A relatíve csökkenő bevételek pótlására a "szegények adója", az áfa szolgál, amelyet 1968-ban vezettek be 10 százalékon. Utoljára 2007-ben emelték, 19 százalékra 16 százalékról. Aránya a GDP-hez képest az 1960-as évek végén 4 százalék fölött, majd húsz éven át 5-6 százalék között, 1991-től 2006-ig 6-7 százalék között, 2007 óta 7-7,5 százalék között alakult.

Az adóteher átrendezésének célja a gazdaság versenyképessé tétele volt a nemzetközi színtéren. Ennek a módszernek azonban van egy hátulütője: noha a foglalkoztatás nőhet az egységre jutó munkaköltség számottevő emelkedése nélkül, a lakosság fogyasztóképessége - éppen részint az arányosan növekvő adóteher, részint az elmúlt évtizedben már nemigen növekvő bértömeg és reálbér miatt - csak a GDP növekedésétől messze elmaradó ütemben gyarapodhat. Németországban az elmúlt évtizedben a lakossági fogyasztás már évi átlagban csak nulla-egy százalék között, szinte a statisztikai tévedés határán belül bővült, számításba véve, hogy egyes években még csökkent is. Így a GDP növekedése az ily módon versenyképessé tett exporttól függ: a hatékony exportnak nincs alternatívája a hazai piacon. Ez a szisztéma azonban csak akkor működik, a lakosságtól kért - vagy rákényszerített? - áldozatnak csak akkor van értelme, ha a valutaárfolyam nem akadályozza a kivitelt. Erre szolgál Németország számára az euróövezet: az euró árfolyama az erős és a gyenge tagországok átlagát tükrözi. Az euróövezet nélkül Németországban akár egymillióval több munkanélküli is lenne a mostani 2,5 milliónál, ami a munkaképes korú lakosság 6 százaléka.

A versenyképességgel tehát Németország az euróövezet fenntartására ítélte magát: ez a titka a bajba került görögök, portugálok és esetleg mások megmentésének.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!