Ami a taxisoknak az Uber, az a hoteleknek és panzióknak az Airbnb közösségi szálláshely-szolgáltató, amely úgy tűnik elképesztő növekedési ütemet diktál 2015-ben.
A Reuters által megszólaltatott, de magát megnevezni nem kívánó elemző szerint a tavalyi 40 millió szállásfoglalás az idén 80 millióra nőhet világszerte. Ez igen impozáns, főleg annak tudatában, hogy egyre többen szólalnak fel a cég ellen és kérik: szabályozzák annak működését. Lényegében ugyan az megy végben, mint az Uber esetében, vagyis, ha egy céget nem tudnak lenyomni a piacon, akkor más megoldást kell találni.
Az egyik érv az Airbnb ellen, hogy brutális lakáshiányt idéz elő. San Franciscóban, pont ott, ahonnan a cég 2008-ban elindult, limitálni szeretnék azon lakások számát, amelyet közösségi felületeken adnak ki rövidebb távra.
A lakáshiányt, mint jelenséget egyébként itt Budapesten is érezhetjük, ha megnézzük a lakásbérleti-díjakat. Korábban mi is írtunk erről. Nyilván a rövidebb távú kiadás sokkal jövedelmezőbb lehet és egy belvárosi lakás tulajdonosa „hülye lenne” nem kihasználni ezt a lehetőséget. Nálunk egyébként egyelőre a szaktárca nem változtat a lakáskiadás szabályain, ugyanis szerintük nem a szabályozatlanság, hanem a szabályok esetleges be nem tartása a probléma.
Ha mégis úgy dönt, hogy hosszabb távra adja ki lakását, használja új adózási kalkulátorunkat!
A Reuters cikke szerint egyébként a turisták nem csak azért szeretik az Airbnb-t, mert olcsóbb, mint a hotelek, hanem mert akár egész házakat is ki lehet venni, sokszor csendesebb környéken, mint ahol a szállodák vannak és a kiadók ismerik a helyi viszonyokat is. Egyébként a cég egyre sikeresebben veszi célbe nem csak a magán, de az üzleti céllal utazókat is.
Az Airbnb jelenleg 190 ország 34 ezer városában 1,5 millió szállást kínál. A cégnek természetesen nincsenek saját ingatlanjai, csupán közvetítő szerepet tölt be. A startup bevételének 50 százaléka Európából származik, míg az USA-ból csak 30. A legtöbb ingatlant Párizsban kínálják és mint minden magára valamit is adó cég nem maradnak ki a növekvő kínai turizmusból sem. A cég értékét 25,5 milliárd dollárra becsülik (csak az összevetés kedvéért, a Hyatt Hotels értéke 6,7 milliárd dollár körül mozog).
mfor.hu