5p

Felügyeleti intézkedést alkalmazott az OTP Magánnyugdíjpénztárral szemben a PSZÁF, mert álláspontja szerint 303 tag esetében jogellenesen kezdeményezte az átlépési nyilatkozatok felülvizsgálatát. A kasszát felszólította arra, hogy a jövőben tartsa be az átlépésre és a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó szabályokat.

A nyugdíjkasszának az átlépési kérelmét visszavonó 303 tagot nyilatkoztatnia kell arról, hogy mely pénztárban kívánnak tagok lenni, s amennyiben korábbi kérelmüket fenntartják, a pénztárnak az átlépést 2010. június 30-i fordulónappal le kell bonyolítania.

A határozat indoklása szerint a felügyelet bejelentés nyomán célvizsgálatot folytatott a kasszánál. A vizsgálat megállapította, hogy a pénztár 2010 januárjában 10.599, átlépési szándékát az átvevő pénztárak útján szabályosan bejelentő tagját levélben kereste meg, és tájékoztatta őket a növekedési portfólió 2009. évi nettó hozamáról, megjegyezve, hogy az a hazai magánnyugdíjpénztárak között a második legmagasabb.

Közölte továbbá a kassza 2000–2009. közötti átlaghozamát, 10 éves vagyonnövekedési mutatóját, és felajánlotta a tagoknak, hogy ezen információk ismeretében a csatolt nyilatkozat kitöltésével az elbírálás alatt lévő átlépési kérelmüket visszavonhatják. Megírta azt is, hogy a magánnyugdíjpénztárak árfolyamadatairól összehasonlító adatok tekinthetők meg a felügyelet honlapján. E megkeresés nyomán a megadott határidőig, 2010. január 29-ig 303 tag jelentette be átlépési nyilatkozatának visszavonását, akiknek átléptetését a pénztár nem végezte el.

A nyugdíjkassza tájékoztatása szerint csak a növekedési portfólióban lévő, átlépni kívánó tagjait kereste meg, mert ez a portfólió 2009 végéig még nem dolgozta le korábbi veszteségét, továbbá a 2010. január 31-ével átlépni kívánó tagoknak döntésük meghozatalakor a 2008. évi hozamadatok álltak rendelkezésükre, a magánnyugdíjpénztárak befektetési teljesítménye pedig időközben jelentősen átrendeződött.

A pénztár a visszavonó nyilatkozat jogalapjaként azt jelölte meg, hogy 2009-ben a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló törvényből törölték, hogy az átlépésre irányuló bejelentést nem lehet visszavonni. Ennek alapján úgy ítélte meg, hogy jogszabály nem támasztja alá a felügyelet módszertani útmutatóját, amely szerint a tag átlépési szándékától addig állhat el, amíg az összes, részéről kötelezően megismerendő, kitöltendő dokumentumot alá nem írta.

A felügyelet szerint a pénztár jogellenesen kezdeményezte az átlépési nyilatkozatok felülvizsgálatát, és az eredeti átlépési nyilatkozatok alapján 2010. január 31-i fordulónappal minden érintett tagot át kellett volna léptetnie az átvevő pénztárakba. A pénztár eljárása a határozat szerint ezen túlmenően is szabálytalan. Ugyanis, mivel más pénztárakkal összehasonlítást végzett, mindegyik portfólióra, és a teljes magánnyugdíjpénztári szférára vonatkozóan közölnie kellett volna a hozamrátát és vagyonnövekedési mutatót.

A pénztár megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt is. Mert - feltételezve, hogy lehet újabb nyilatkozatot tenni -, az minősült volna tisztességes eljárásnak, ha a pénztár a 2000–2009. között időszakra vonatkozóan mindazon adatokat közli az átlépőkkel, amelyeket az 1999–2008. közötti időszakra vonatkozóan közölni kellett velük.

Az OTP Magánnyugdíjpénztár egyebek mellett azt közölte: nincs tudomása olyan jogszabályi előírásról, amely a pénztáraknak a saját tagjaikkal való kereskedelmi kommunikáció keretében történő tájékoztatás kötelező elemeit előírná. A pénztár szerint nem helytálló az a megállapítás, hogy a tagoknak írt levelében összehasonlítást végzett volna.

A határozat rámutat: a PSZÁF már 2006 márciusában, amikor az úgynevezett lebeszélő levelek először bukkantak föl a magánnyugdíjpénztári gyakorlatban, az összes pénztárral körlevélben közölte álláspontját. Az átlépési nyilatkozat visszavonásának tilalma végső soron azon alapszik, hogy az átlépésre vonatkozó szabályozás alapvetően közjogi jellegű, és a pénztártag akarati szabadsága csak arra korlátozódik, amit számára a jogszabály kifejezetten lehetővé tesz. A jogszabályban nem nevesített nyilatkozatok megtételére - így az átlépésre vonatkozó bejelentés visszavonására - ezért nincs lehetőség.

A szabályozás eltérést nem engedő jellege a körlevél kiadása óta  azáltal is tovább erősödött, hogy 2009-től az átlépés feltételei lényegesen megszigorodtak, egyebek mellett átlépési díjjal és a hozamgarancia elvesztésével szankcionálják a tagot, ha az átlépések között két, illetve öt évnél rövidebb idő telik el.

A PSZÁF szerint ezek a szabályok önmagukban is kizárják, hogy az átadó pénztár újabb információk közlésével nyilatkozata felülvizsgálatára szólíthassa fel a tagot.

Mivel a pénztár a jogszabályi előírásoknak megfelelő átlépési kérelemnek a jogsértő visszavonó nyilatkozatok miatt nem tett eleget, az érintett 303 pénztártag tagsági jogviszonya jelenleg függő helyzetben van. Amennyiben az átléptetésre sor kerül, és a késedelem miatt a tagokat kár éri, a pénztárral szemben kártérítési igény is felmerülhet - állapítja meg a határozat.

A felügyelet a súlyosabb intézkedés alkalmazását, illetve bírság kiszabását mellőzte, figyelemmel arra, hogy a jogsértés a pénztár esetében első ízben fordult elő, a kassza a felügyelettel maximálisan együttműködött, továbbá, mert a jogszabályi előírások megváltozása részben indokolható módon okozhatott jogalkalmazói bizonytalanságot - tartalmazza az indoklás.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!