4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2013 második negyedévében jóval kevesebb panasszal éltek az ügyfelek a pénzpiaci szektort, a bankokat érintően. Sőt, összességében is kevesebb gond volt a pénzügyi szervezetekkel kapcsolatban.

2013 második negyedévében összesen 1665 fogyasztói kérelem érkezett a pénzügyi felügyelethez - derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének összesítéséből. Ez az előző negyedévitől 18,6 százalékkal marad el, az előző évihez képest pedig 9,6 százalékos az elmaradás.

(Forrás: PSZÁF)

Szektorális bontásban a legtöbb panasz változatlanul a pénzpiaci szektort érintette, ám itt is a fogyasztói kérelmek száma csökkenést mutat negyedéves és éves bázison is egyaránt. A második negyedévben benyújtott 1143 kérelem ugyanis 21,4 százalékkal kevesebb az előző negyedévinél és 10,7 százalékkal a 2012 azonos időszakinál. Emellett viszont a biztosítási szektorral kapcsolatban 2,9 százalékkal több panaszt nyújtottak be az ügyfelek április és június között mint 2012 azonos időszakában. 

A pénzpiaci szektoron belül abban semmi változás nincs, hogy továbbra is a hitelekkel kapcsolatos a legtöbb panasz, a szolgáltatástípusokat nézve azonban minden kategóriában mérséklődött a fogyasztói kérelmek száma előző negyedévhez képest, a gépjárműhitelek esetében viszont több gond volt idén a második negyedévben, mint egy évvel korábban.  A vizsgált időszakban ezzel a terméktípussal volt a legtöbb probléma, a második "legproblémásabb" termék pedig a lakáshitel volt, míg a dobogó "harmadik fokára" a jelzálogalapú szabad felhasználású hitel került.

A PSZÁF jelentése szerint a leggyakrabban előforduló öt kérelemtípus közül csak az elszámolásokkal, megbízások teljesítésével kapcsolatos ügyek száma emelkedett jelentősebb mértékben (15 százalék) 2012 azonos időszakához képest. És egyben ez volt az a típus, ami a legtöbb kérelem tárgykörét is érintette. Második leggyakrabban pedig a szolgáltatás minőségére volt panasz.

Melyik bank volt a legproblémásabb?

2013 második negyedévében számszerűen a legtöbb panasz (145 darab) az OTP Bankot érintette, és bár az összes, felügyelethet nyújtott kérelemnek ez a 16,1 százalékát jelenti, a piaci részesedés függvényében nem tekinthető problémásnak az intézmény, hiszen ez az arány nem haladja meg a bank 31,7 százalékos piaci részesedését. A második legtöbb panasz az Erste Bankra érkezett, pontosan 123 darab, ami az összes kérelem 13,7 százalékát teszi ki. Ezzel pedig az egyik legproblémásabb bankká is avanzsáltak, hiszen ez az arány jócskán meghaladja a bank 11,5 százalékos piaci részesedését.

Szintén a piaci súlyt meghaladó mértékben panaszkodtak az ügyfelek az AXA Bankra, melynél a benyújtott 37 kérelem 4,1 százalékos részarányt képvisel az 1,4 százalékos piaci jelenléttel szemben. Hasonló helyzetben van még a CIB Bank a maga 49 kérelmével, az FHB 32 panasszal, a Merkantil Bank 25 és a Raiffeisen 65 panasszal. Elnézve a PSZÁF által publikált táblázatot, az is elmondható, hogy mára alig van olyan intézmény, mely ilyen aspektusból nem tekinthető problémásnak. Ezt egyedül az OTP-re, a Budapest Bankra, a K&H-ra és a Magyar Cetelem Bankra lehet mondani.

(Forrás: PSZÁF)

Szokás szerint a jelentés második részében a fogyasztóvédelmi eljárások tapasztalatait is megosztja a PSZÁF. A pénzpiaci szektor vonatkozásában a Volksbanknál és a KDB Banknál is problémát okozott a januártól bevezetésre került tranzakciós illeték. Előbbi intézményt emiatt 21 milliós bírság és 233 millió forint ügyfeleknek történő visszafizetésére kötelezte a felügyelet. A KDB ennél enyhébben megúszta, hiszen 20 milliós bírságot és 80-100 millió forintot kellett visszafizetnie a sértetteknek. Összegszerűen ez volt a két legnagyobb bírság, amit a felügyelet kiszabott, ugyanakkor a hitelkártya miatt még a Tescot is megbírságolták, mivel tisztességtelen hirdetési tevékenységet folytatott az áruházlánc.

A második negyedévben összesen 95 esetben bírságolt a PSZÁF és összesen 101,35 millió forint bírságot szabott ki. Ebből 91,6 millió érintette a pénzpiaci szektort, 8,4 millió pedig a biztosítási piacot. A legnagyobbal egyébként a Lombard Lízinget sújtotta a felügyelet, 25 milliót kellett fizetniük.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!