Januártól több helyen változik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások szabályozása, így például néhány éven belül megszűnhet az év végi intenzív kampány az ügyfelekért. További fontos módosítás, hogy ezentúl a tulajdonosok nyilatkozata alapján előlegezik meg a bónusz fokozatot.
Akár egymillió felett is lehet a váltók száma
2008-ban az ismert adatok alapján közel 800 ezer esetben kötöttek új szerződést, ez idén tovább emelkedhet. "Ebből a 780 ezerből körülbelül 200 ezer flotta volt, akik minden évben új biztosítást kötnek, a becslések szerint további 200 ezer pedig olyan ügyfél volt, akik a régi biztosítójuknál kötöttek új szerződést, így a ténylegesen biztosítót váltók száma mindössze 380 ezer főt tett ki" - vázolja fel Sebestyén László. Szerinte idén a ténylegesen biztosítót váltó lakossági ügyfelek száma lehet 600-800 ezer körül, azaz összességében akár 1,1-1,2 millióan is újraköthetik kötelezőjüket.
A növekvő szám a Genertel értékesítési igazgatója szerint több dolognak köszönhető: egyrészt egyre tudatosabbá válnak az ügyfelek, másrészt a korábbi évekhez hasonlóan idén is erőteljes lesz a piaci szereplők reklámkampánya, harmadrészt pedig a válság is sokak döntését befolyásolhatja.
Egy az ügyfelek körében végzett felmérés adatai alapján Sebestyén László elmondta: az év eleje óta erősödni látszik az a trend, hogy egyre több embert az alacsonyabb díj érdekel elsősorban. Korábban voltak olyanok, akik azért mentek egy-egy biztosítóhoz, mert az szimpatikus volt nekik, most azonban a döntések nagy hányadában az figyelhető meg, hogy gazdasági alapon választják ki biztosítójukat az autótulajdonosok.
"Tavaly a biztosítóváltások időszakában 31 ezer forint körül voltak az átlagdíjak, ennek reálisan 33-34 ezerre kéne emelkednie" - vélekedik a Genertel értékesítési igazgatója. Szerinte csökkenni már nem tudnak hova a díjak, mivel már az utóbbi években elérték azt a szintet, ami szab egyfajta korlátot.
Egész évben ajánlatokkal fognak bombázni
A januártól életbe lépő változások közül a legnagyobb hangsúlyt az kapta, hogy ezentúl nem novemberben lehet biztosítót váltani, hanem az új szerződések esetében a szerződéskötés napja lesz a fordulónap. "Ennek következtében véleményem szerint 5-7 éven belül fog érezhetően csökkenni az év végi kampány, figyelembe véve a gépjármű-értékesítési adatok alakulását, a korábban említett 4-5 évet én kicsit kevésnek gondolom" - mondta kérdésünkre Sebestyén László.
A változás a biztosítók reklámkiadásaiban is változást hozhat, eddig ugyanis az éves büdzsé 80-90 százalékát az év végén költötték el a cégek, most viszont majd egész évben meg kell tudni szólítani azokat, akiknek éppen fordulónapjuk van.
"Azt gondolom, hogy egyrészt a jogszabályi környezet változása, másrészt a válság miatt idén először nagyobb hangsúlyt fog kapni a kampányban a kötelező mellett a casco. Én reálisnak tartanám, ha a biztosítót váltó ügyfelek 5-10 százaléka új cascot is kötne" - emeli ki a Genertel értékesítési igazgatója. A jövőben az új autóknál egyszerre lesz a két biztosítás fordulónapja, ezért a szakember arra számít, hogy a biztosítók egész évben ajánlatokkal fogják majd bombázni az autósokat.
Garanciaalap: egyelőre nem kalkulálnak vele
Szintén fontos változás lesz, hogy létrehoznak egy garanciaalapot, mely az esetlegesen bajba kerülő biztosítók helyett áll majd helyt. Az alappal kapcsolatban azonban egyelőre sok a bizonytalanság, egyelőre a piaci szereplők sem tudnak mindent.
„Az említett változás az idei tarifákban még nem lesz érzékelhető, az alap feltöltése egy hosszabb folyamat, aminek pluszköltségeivel a jövőben kell számolni a biztosítótársaságoknak” – mondta Sebestyén László. A Genertel értékesítési igazgatója szerint az alap létrehozásának létjogosultságával egyetértett a szakma, az elmúlt időszakban történt problémák tovább erősítették a kérdés rendezésének szükségességét.
Beke Károly
Menedzsment Fórum