A kézi régészeti feltárással foglalkozó vállalkozás mintegy tucatnyi alkalmazottja egyebek közt "Itt az idő a magyar vállalkozók megmentésére!" és "Ingyen munka az M43-ason" feliratú táblákkal vonult az építőipari cég Római körúti székháza elé. Gallina Zsolt, az Ásatárs Kft. vezetője az MTI-nek elmondta, vállalkozása kézi régészeti munkát végzett 2009 márciusa és decembere között Szeged és Hódmezővásárhely határában négy homokbányában, az M43-as autópálya kivitelezéséhez kapcsolódóan a Szeviép Zrt. megbízásából.
Az első komolyabb fizetési problémák 2009 októberében jelentkeztek, ekkor cége és a Szeviép Zrt. a számlák kiegyenlítésének átütemezéséről állapodott meg. A fővállalkozó azonban összességében csak az elvégzett munkák ellenértékének 30 százalékát fizette ki, így több tíz millió forinttal maradt adós - tudatta Gallina Zsolt. A cégvezető szerint azzal, hogy a Szeviép Zrt. április 26-án csődvédelmet kért, jelentősen csökkentek esélyeik, hogy hozzájutnak pénzükhöz, de a demonstrációt azért is fontosnak tartják, mert a hazai építőiparban általános jelenségről van szó, amelyen mindenképpen változtatni kell.
A Szeviép Zrt. a szegedi villamos projektben, az M43-as sztrádaépítésben és a nyugati elkerülő út kivitelezésében is konzorciumi tagként érdekelt. A csődvédelem bejelentését követően Baranyi Sándor többségi tulajdonos – a Délmagyarországnak nyilatkozva – a cég fizetésképtelenségéhez vezető okok között az állami megrendelésekhez kapcsolódó pótmunkákat említette, valamint azt, hogy minisztériumi, önkormányzati beruházásoknál is késlekednek megrendelőik a kifizetésekkel. A kintlévőségek nagyságrendjét érzékeltetve az üzletember elmondta, csak a ki nem fizetett számlák áfafelhalmozása 600 millió forint. Hozzátette: a bankok ezzel párhuzamosan 1,7 milliárd forinttal csökkentették a Szeviéphez kihelyezett forrást.
MTI/Menedzsment Fórum