3p

Az euró bevezetése óta közeledtek egymáshoz különböző európai országok fogyasztói árai. Miközben az euró kritikusai a közös pénznem negatív hatásairól vitáznak, az ACNielsen nemzetközi felmérése azt mutatja, hogy a népszerű, nemzetközi márkás termékeket tartalmazó kosár árai konvergenciát mutatnak.

Norvégia a legdrágább a kutatásban részt vett tizennégy európai ország közül, ahol a vizsgált termékek ára 43 százalékkal magasabb, mint a legolcsóbb Németországban. A második legdrágább ország Dánia, amely a legutóbbi, 2003-as felmérés idején még Norvégia előtt vezette a listát.

2002-ben a legolcsóbb és legdrágább ország közti különbség még 71 százalékot tett ki, állapítja meg Frank Martell, az ACNielsen európai vezérigazgatója. Ma ugyanazok a termékek 50 százaléknál is kisebb árkülönbséggel vásárolhatók meg. A nagy nyugat-európai piacokon a növekedés stagnálása és az alacsony fogyasztói kereslet következtében kiéleződött piaci verseny szorítja mind lejjebb az árakat.

Az ACNielsen Euró Ár-barométere az első olyan felmérés, amely összehasonlítja tizenöt különböző európai országban ugyanazon 160 termék fogyasztói árait. A tanulmány összesen 25 000 élelmiszerbolt árait összesíti. A fogyasztói árak további alakulását Martell a következőképpen prognosztizálja: Természetesen minden országban sajátos piaci tényezők határozzák meg az árakat, mint az adók, földrajzi elhelyezkedés, szállítási költségek vagy a kiskereskedelmi vállalatok kiadásai ingatlanok beszerzésére. Az elmúlt három év trendje azonban azt mutatja, hogy a közeli jövőben tovább közelednek egymáshoz az egyes országok árai, ha talán kisebb mértékben is.

Táblázat. A vizsgált termékek fogyasztói árindexe, a tizenöt ország 100 százalékos átlagárához képest.

Az egy országon belül mért árkülönbségek Svédországban a legnagyobbak, és elérik az átlag 44 százalékot. Ez a két évvel ezelőtti 52 százalékhoz képest jelentős csökkenés, ami a svéd kiskereskedelemben élesedő verseny következménye.

A skála másik oldalán a legkisebb országon belüli árkülönbségeknek állnak, aminek a francia (12 százalék) és a brit (15 százalék) fogyasztók örvendhetnek. Nagy-Britanniában a kiskereskedelem konszolidációja, a promóciók elterjedése és a nagy láncok közötti árháború következtében csökkentek az árkülönbségek 37 százalékról három év alatt 15-re. Franciaországban szintén a kiskereskedelemben zajló erős verseny hatására legkisebbek az áreltérések.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!