TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST, TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

Az euró bevezetése óta közeledtek egymáshoz különböző európai országok fogyasztói árai. Miközben az euró kritikusai a közös pénznem negatív hatásairól vitáznak, az ACNielsen nemzetközi felmérése azt mutatja, hogy a népszerű, nemzetközi márkás termékeket tartalmazó kosár árai konvergenciát mutatnak.

Norvégia a legdrágább a kutatásban részt vett tizennégy európai ország közül, ahol a vizsgált termékek ára 43 százalékkal magasabb, mint a legolcsóbb Németországban. A második legdrágább ország Dánia, amely a legutóbbi, 2003-as felmérés idején még Norvégia előtt vezette a listát.

2002-ben a legolcsóbb és legdrágább ország közti különbség még 71 százalékot tett ki, állapítja meg Frank Martell, az ACNielsen európai vezérigazgatója. Ma ugyanazok a termékek 50 százaléknál is kisebb árkülönbséggel vásárolhatók meg. A nagy nyugat-európai piacokon a növekedés stagnálása és az alacsony fogyasztói kereslet következtében kiéleződött piaci verseny szorítja mind lejjebb az árakat.

Az ACNielsen Euró Ár-barométere az első olyan felmérés, amely összehasonlítja tizenöt különböző európai országban ugyanazon 160 termék fogyasztói árait. A tanulmány összesen 25 000 élelmiszerbolt árait összesíti. A fogyasztói árak további alakulását Martell a következőképpen prognosztizálja: Természetesen minden országban sajátos piaci tényezők határozzák meg az árakat, mint az adók, földrajzi elhelyezkedés, szállítási költségek vagy a kiskereskedelmi vállalatok kiadásai ingatlanok beszerzésére. Az elmúlt három év trendje azonban azt mutatja, hogy a közeli jövőben tovább közelednek egymáshoz az egyes országok árai, ha talán kisebb mértékben is.

Táblázat. A vizsgált termékek fogyasztói árindexe, a tizenöt ország 100 százalékos átlagárához képest.

Az egy országon belül mért árkülönbségek Svédországban a legnagyobbak, és elérik az átlag 44 százalékot. Ez a két évvel ezelőtti 52 százalékhoz képest jelentős csökkenés, ami a svéd kiskereskedelemben élesedő verseny következménye.

A skála másik oldalán a legkisebb országon belüli árkülönbségeknek állnak, aminek a francia (12 százalék) és a brit (15 százalék) fogyasztók örvendhetnek. Nagy-Britanniában a kiskereskedelem konszolidációja, a promóciók elterjedése és a nagy láncok közötti árháború következtében csökkentek az árkülönbségek 37 százalékról három év alatt 15-re. Franciaországban szintén a kiskereskedelemben zajló erős verseny hatására legkisebbek az áreltérések.

Menedzsment Fórum

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.