A témáról a héten jelentő Bain & Company nemzetközi tanácsadócég statisztikái szerint a kelet-ázsiai ország online kereskedelmi piaca 2009 és 2012 között átlagosan évi 71 százalékkal bővült. Ez jóval felette van a globális átlagnak, s több mint ötszöröse az egyesült államokbeli piac 13 százalékos növekedésének. Az interneten vásárló kínaiak tavaly, egész évben már 212,4 milliárd dollárt költöttek a világhálón, az eladások alapján világelső amerikaiak 228,7 milliárd dollárt.
A hazai piac továbbra is robosztus növekedésének betudhatóan idén Kína minden valószínűség szerint lekörözi majd az Egyesült Államokat, s a világ legnagyobb e-kereskedelmi piacává válik. Az eladások értéke az évtized közepére az 540 milliárd dollárt közelítheti - írja a Bain & Company jelentésében. A piac bővüléséhez több tényező is hozzájárul: a kínai lakosság mind nagyobb arányban rendelkezik internetkapcsolattal, növekszik a rendelkezésre álló jövedelem, mind emelkedik a világhálón kereskedő vállalatok száma, az élesedő verseny következtében pedig csökkennek az árak.
Korábban a legnagyobb kínai e-kereskedelmi szereplő, a piac mintegy 80 százalékát magáénak tudó Alibaba Csoport szintén világelsőséget jósolt idénre, a vállalat becslése szerint az e-kereskedelem összértéke az 1,6 ezer milliárd jüant (59,2 ezer milliárd forint) is eléri majd.
A Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadócég egy tavaly tavaszi tanulmányában még 2015-re, a McKinsey tanácsadócég márciusban 2020-ra tette a vezetés megszerzésének dátumát.
MTI