4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Megállapodott Tarlós István főpolgármester és a BKV-nak hitelező kilenc bank - tájékoztatta Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szerdán.

A közlemény szerint a felek a fővárosi és az állami garanciavállalás alapján aláírták azt a "stand still" megállapodást, ami lehetővé teszi a megörökölt - jelenleg 63,1 milliárd forintos, idén lejáró - BKV-adósságállomány refinanszírozását. Ez gyakorlatilag a BKV megmenekülését jelenti - közölte a Városháza.

A kommunikációs igazgató jelezte azt is, hogy Tarlós István megegyezett Varga Mihállyal, a Miniszterelnökséget vezető államtitkárral és Naszvadi György államháztartásért felelős államtitkárral a BKV hosszú távú finanszírozásának várható főbb elemeiről is, a részletes megállapodások kidolgozása folyamatban van.

A főváros a közleményben köszönetet mondott a kormánynak az együttműködésért és a támogatásért, valamint a bankoknak segítőkész hozzáállásukért.

A kabinet a múlt héten döntött arról, hogy megkapja az állami garanciát a hiteleihez a főváros, s rajta keresztül a tömegközlekedési társaság. A BKV-nak hitelező bankok vezetői korábban ehhez kötötték a további lépéseket az adósságállomány kezeléséhez.

Az Országgyűlés tavaly december végén a központi költségvetésben rögzítette, hogy a BKV idén 32 milliárd forintos normatív támogatást kap, azonban az összeget március végéig zárolták. A határozat szerint a forrást csak akkor használhatja fel a társaság, ha a főváros megalkotta a közösségi közlekedés hosszú távú fenntarthatóságát biztosító koncepciót.

A főpolgármester korábban többször jelezte, hogy a múlt egyik nagy problémája a működés finanszírozása, amely húsz éve megoldatlan, a másik az adósságállomány kezelése és rendezése. A társaságot 2002-ben konszolidálták, de egy 2004-ben felvett hitel nyomán mára ismét több tízmilliárdos adóssága keletkezett, amelynek jelentős részét idén kell visszafizetni. A harmadik problémának a járműállomány "extrém" elhasználódását nevezte.

Tarlós István akkor azt is ismertette: ha a helyzet így marad, akkor a főváros nem fog tudni az uniós szabályok szerint új közszolgáltatási megállapodást kötni a BKV-val április végén. A szerződés nélkül nem állhatnak ki a járművek a garázsokból, emellett veszélyben lenne a 4-es metró 181 milliárd forintos támogatása is.

Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára, akit a tárca jelölt ki a BKV finanszírozásával kapcsolatos egyeztetésekre, január végén azt mondta: a kormány egy 1 plusz 1 forintos elvet akar érvényesíteni a közlekedési társaság támogatásával kapcsolatban, azaz minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást szeretnének.

A Fővárosi Közgyűlés január végén 9 milliárd forintos kölcsönt szavazott meg a BKV-nak április 30-ig, illetve további 6 milliárd forint támogatást nyújtott a cégnek. Egy hónappal később pedig úgy alkották meg a főváros költségvetését, hogy a főpolgármester szavai szerint "kifeszítették" a várost a BKV-val kapcsolatos kormányzati feltételek teljesítése érdekében.

Varga Mihály egy februári egyeztetés után azt mondta: a kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest képes legyen kezelni és megoldani a közlekedési cég problémáját. Szavai szerint olyan hosszú távú keretrendszert kell kialakítani a BKV működésével kapcsolatban, amely a kormányzatnak sem jelent rendkívüli intézkedéseket.

A főváros hosszú távú finanszírozási koncepciója, amelynek kidolgozásában a Századvég Gazdaságkutató és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is részt vett, február 21-én készült el. A városvezetés szerint a 12-14 pontból álló javaslatcsomagból 2-3 elem elfogadása elegendő a BKV életben tartásához. A koncepcióban az elméleti alternatívák mindegyikét felsorolták, és jelezték a vonatkozó érveket és ellenérveket.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!