4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A várakozásokkal szemben belehúztak a magyar fogyasztók karácsony előtt és a két ünnep között. Az üzletláncok és a kereskedők elmondása szerint ugyanis a mostani forgalom az előrejelzésekkel ellentétben közel azonosan vagy még jobban alakult, mint a tavalyi. Mfor.hu háttér.

Nem riasztotta vissza a válság a magyart
Úgy tűnik, a várakozásokkal szemben kedvezően alakult a kiskereskedelmi forgalom a tavalyi év utolsó hónapjában az ünnepeknek köszönhetően – mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Az eddigi jelzések alapján ugyanis legalább akkora volt múlt év decemberében a kiskereskedelmi forgalom volumene, mint egy évvel azelőtt – dacára a pénzügyi válságnak.

A szakember szerint a krízis hatásainak is köszönhető volt a nagy vásárlási kedv: most még úgy érezték az emberek, van miből költeni, míg a jövőt valószínűleg bizonytalanabbnak látták.

Ugyanakkor az év egészét nézve már nem ilyen rózsás a helyzet: a 2008-as érték ugyanis a legjobb esetben is csak megközelítheti az előző évit. Úgy tűnik, ez már tendenciaként értelmezhető: a 2007-es évben is visszaesett a kiskereskedelmi forgalom volumene, és ugyanez várható idén is. Azt viszont nehéz előre megjósolni, milyen mértékű lehet a visszaesés, hiszen most nagy a bizonytalanság, de valószínűleg GDP-arányos értékről beszélhetünk majd (a pénzügyi tárca egy százalékos GDP-csökkenéssel számol).

Hasítottak az üzletláncok

Az üzletláncok sem panaszkodtak az idei évre. A Tesco számításai szerint az ünnepi forgalom a vártnak megfelelően alakult – tudtuk meg Hackl Mónikától, a cég kommunikációs vezetőjétől. Ugyanakkor az idei esztendő abban különbözött az előzőtől, hogy erőteljesebben koncentrálódott a vásárlás a karácsony előtti hétre. Mint mondta, az emberek az utolsó pillanatig vártak az akciókra.

Hozzátette: október-novemberben ők is érzékeltek visszaesést a válság miatt, december második felében viszont úgy érezhették az emberek, még sincs akkora probléma. Az újévi forgalom is közel azonosan alakult a brit tulajdonú láncnál, mint a tavalyi.

Hackl Mónika szerint a jó forgalomnak köszönhetően a karácsonyi kosaruk nagyjából nyolc százalékkal volt alacsonyabb, mint az egy évvel azelőtti.
Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatói asszisztens úgy véli: az egész év folyamán érezhető volt, hogy az emberek vásárlási szokásai kicsit átalakultak. Nagyobb volt az érdeklődés a legolcsóbb termékek iránt, s összességében megfontoltabbak lettek a vásárlások - érezhetően kevesebb pénzből gazdálkodtak az emberek.

Most is jól mentek az LCD- és a plazmatévék

 
A francia cég hazai egységeiben növekedett a vásárlók száma - ezt a kiadott pénztárblokkok számában mérik. Karácsonykor népszerűek voltak a könyvek és édességek, ugyanakkor nagy számban vásároltak az emberek drága műszaki termékeket is. Egyértelműen látszott, hogy a gyerekeknek szánt ajándékokon nem szívesen spórolnak a vásárlók - ezek iránt igen nagy volt az érdeklődés, fűzte hozzá.

A Tescóban a műszaki termékek vitték a prímet, ezen belül is elsősorban az LCD- és a plazmatévék, emellett népszerűek voltak a ruházati termékek is. Az élelmiszerek közül pedig különösen jól fogytak a zöldségek, gyümölcsök. Szilveszterre 2,8 millió pezsgővel és 600 tonna virslivel készültek – ezekből szintén rengeteg fogyott a szokásoknak megfelelően.

Hackl Mónika szerint is érezhető, hogy a fogyasztók az olcsóbb áruk felé fordulnak: náluk például megnőtt az érdeklődés a saját márkás termékek iránt. Hozzátette: várhatóan még inkább jellemző lesz ez a tendencia idén.

A mostani ünnepek alkalmával egyébként az volt tapasztalható, hogy nem sokat változott a hagyományos ajándékok köre. Az említetteken kívül még játékokat kaptak sokan - a játékkereskedőknek minden évben különösen erős az utolsó hónapjuk.

Kovács Zita

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!