5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kormány az Európai Bizottság múlt pénteken megjelent gazdasági prognózisából a költségvetési hiányt, illetve a magyar gazdaság idei teljesítményét vélte különösen kritikusnak. Bár az uniós szervezet nem számolt több, idei költségvetésben feltüntetett kockázatos tétellel, nem ők az egyedüliek, akik ebből a szempontból feszített költségvetést látnak az idei évre.

Múlt hét pénteken tette közzé az Európai Bizottság a frissített téli gazdasági prognózisát, mely a legutóbbi, novemberi jelentéshez képest több mutatónál is jelentősen kedvezőtlenebb képet fest hazánkról. Persze, a túlzott deficiteljárás miatt a legfontosabb pontja az előrejelzésnek a költségvetési hiány volt, de a kormány a GDP-előrejelzést is meglehetősen pontatlannak, irreálisnak találta. Ezúttal azt vizsgáljuk meg, hogy más elemzőcégek és nemzetközi szervezetekhez képest mennyire szigorú, pesszimista a Bizottság frissített, 2013-ra vonatkozó prognózisa.

Először is kezdjük a legkritikusabb ponttal, mégpedig a költségvetési hiánnyal, melyet az Európai Bizottság a novemberi előrejelzést követően -2,9 százalékról -3,4 százalékra módosított. Bár az eltelt időben jelentős mértékben a kormány nem avatkozott még bele az idei költségvetésbe, egyes költségvetési tételek bizonytalansága miatt mégis ekkora módosítást látott indokoltnak Brüsszel. Úgy vélik ugyanis, hogy az e-útdíjból remélt nettó 40 milliárd forint (75 milliárd bevétel mínusz 35 milliárd kiadás) és a pénztárgépek NAV-hoz történő bekötéséből várt nettó 78 milliárd forint (95 milliárd bevétel mínusz 15 milliárd költség) idén nem folyik be a költségvetésbe, vagyis 118 milliárdos kiesést legalább prognosztizálnak. (Ez pedig a GDP cirka 0,4 százaléka.)

Bár a Bizottság prognózisa a legpesszimistább, azért vannak olyan előrejelzések, melyek szerint tartható a kritikusnak nevezett, maastrichti 3 százalékos hiány, ha nem lesz év közben váratlan esemény. A GKI mellett még a Magyar Nemzeti Bank is úgy látta a legfrissebbnek számító, év végi prognózis készítésekor, hogy az elfogadott költségvetés alapján 3 százalékos lehet a deficit. Keddi sajtótájékoztatóján Simor András, a jegybank elnöke hangsúlyozta is: a 3 százalék körüli hiány a tartalékok teljes befagyasztásával érhető el számításaik szerint. "Más szóval a költségvetésben semmilyen tartalék nincs váratlan események kezelésére" - jegyezte meg. Itt érdemes kitérni arra, hogy a kockázatot jelentő költségvetési tételek esetében a kormány jellemzően a 400 milliárdos tartalékkal, mint erre szolgáló fedezettel szokott érvelni.

Ha 2014-re is kitekintünk - bár még csak pár szervezet prognózisa áll rendelkezésünkre -, akkor megállapítható, hogy a jelenlegi kiadási és bevételi folyamatok változatlansága esetén jövőre ismét komoly költségvetési huzavona jöhet, hiszen bőven 3 százalék feletti költségvetési hiányt várnak előzetesen a szakemberek. A Magyar Nemzeti Bank 3,8, az Európai Bizottság 3,4 százalékos mínuszt, egyedül az OECD vár jelenleg 2,7 százalékos hiányt.

Visszatérve az idei évre, az Európai Bizottság előrejelzésére kiadott közleményében úgy fogalmaz a kormány: a hiányprognózis azért sem tekinthető helyesnek, mert mindössze 0,1 százalékos gazdasági visszaeséssel számolnak az idei évre, miközben a gazdaság 1 százalékkal bővülhet. A kormány a várakozását a tavalyi negyedik negyedéves GDP-adat megjelenése után kiadott közleményében többek között a felfutó ipari rendelésállománnyal támasztja alá. Emellett szerintük már a járműipar kapacitásbővülésének is érezhető lesz a hatása. Bár arra már utalt Varga Mihály tárca nélküli miniszter, hogy a szóban forgó adat tükrében szükség lesz a növekedési prognózis felülvizsgálatára, ami legkorábban majd az áprilisi konvergenciajelentésben valósulhat meg.

Ami a munkanélküliség arányát illeti, a prognózissal rendelkező szervezetek nagyjából hasonló véleményen vannak. Mégpedig egyaránt 11 százalék körüli rátát valószínűsítenek a kormány foglalkoztatást növelő programjai ellenére, mint például a Munkahelyvédelmi Akcióterv. Az OECD és az EB egyaránt 11,1 százalékos, 2012-höz képest romló rátára számít, mellyel a legpesszimistábbakat képviselik, de ide sorolható még a GKI is a maga 11 százalékos előrejelzésével. A kormány, a Századvég és a Kopint-Tárki pedig egyaránt 10,8 százalékos munkanélküliségi rátát vár.

Az infláció tekintetében azonban meglehetősen felemás a helyzet. Hiszen míg például a Magyar Nemzeti Bank 3,5 százalékos éves inflációra vonatkozó prognózisa figyelembe vette a rezsicsökkentések árcsökkentő hatását is, addig a kormány 5,2 százalékos várakozással tervezte az idei évi költségvetést. Bár év elején már elismerték, hogy 2013-ban régóta nem látott alacsony szintre csökkenhet az infláció, ennek ellenére nem tervezik ennek felülvizsgálatát, aminek elsődlegesen az lehet az oka, hogy a nyugdíjak mértékét a költségvetésben elfogadott infláció mértékével kell emelni a törvény szerint. Így a módosítás kellemetlenül érintené a nyugdíjasokat, ez pedg negatívan hatna a kormányra is így a választások előtt egy évvel. 

A kormányéval megegyező előrejelzéssel rendelkezik még a Kopint-Tárki is, míg a GKI a rezsicsökkentés hatása nélkül 5 százalékot várna. A legfrissebb, Európai Bizottság által készített előrejelzés pedig a kormányzati intézkedések tükrében 3,6 százalékos fogyasztói árindexet vetít előre.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!