4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jövő évi hiánycélt ebben a válságban nem szabad veszélyeztetni, mondta el az mfor.hu-nak Palócz Éva, a Kopint-Tárki gazdasági kutatóintézet vezérigazgatója. Ezért adócsökkentést csak úgy lenne szabad végrehajtani, ha közben a kiadások legalább ilyen mértékben csökkennek. Ennek azonban jelenleg nincsenek meg a politikai feltételei.

"A működési költségeihez nem nyúlt az állam" (Mfor-montázs)

A módosított költségvetési javaslat nem sokban különbözik a szeptemberben beterjesztettől. A bevételeket mintegy hetvenmilliárd forinttal kisebbre tervezték, ami az alacsonyabb növekedési ütem miatti kisebb bevételek és az adócsökkentési terv elvetése miatti bevétel növekedés eredőjeként adódik. Ennek megfelelően a legtöbb kiadási tételből is lefaragtak valamennyit, emelte ki Palócz Éva.

Vagyis azt nem lehet mondani, hogy ez egy reformköltségvetés, igaz, ezt a nem is állította a Pénzügyminisztérium (PM). A szerkezete sem változott lényegesen, ami egyébként már a válság előtt is komoly hiányosság volt. Azaz a PM továbbra is elkerül minden olyan beavatkozást, amelyre a nemzetközi összehasonlításban is kimagasló költségvetési jövedelemkoncentráció csökkentése érdekében szükség lenne.

Ennek oka, hogy a bevételeket (főként adókat) csak úgy lehetne csökkenteni, ha ezzel legalább egyező mértékű kiadáscsökkentésre kerülne sor. S erre a kormány láthatólag nem hajlandó, pedig egy ilyen csomaghoz meglenne a parlamenti többség, véli a Kopint-Tárki vezetője.

A hiánycél a legfontosabb

A legfontosabb azonban – teszi hozzá -, hogy a hiánycél betartását nem szabad veszélyeztetni. Ezt szem előtt tartva ez a költségvetés még mindig jobb, mintha a kormány fedezetlen adócsökkentést hajtott volna végre.

Az adócsökkentés elmaradása sajnálatos, de elkerülhetetlen lépés volt. Bár, az igazat megvallva, a korábban tervezetet adócsökkentés amúgy sem volt olyan mértékű, amely észrevehető változást hozott volna a magyar gazdaságban, érvel Palócz Éva. 

Mint mondta, az új makropálya, amely 1,2 százalék növekedéssel számol, a jelenlegi ismereteink alapján reális. Persze nem zárható ki teljesen egy recesszió sem, de jelenleg ez nem valószínű. Sőt, szerencsés esetben a GDP-növekedés 1,2 százaléknál több is lehet.

Palócz Éva szerint a legvalószínűbb, hogy a növekedés 0-2 százalék közöttt lesz valahol. Korábban a növekedés hajtóereje az export volt, ami azonban idén lényegesen rosszabb lesz az elmúlt évekhez képest, de ebben az esetben az import is lassabban fog bővülni. Bár a növekedés várhatóan nem fordul negatívba, de nulláig lemehet. A nulla vagy az egy százalékos növekedés között a gyakorlatban alig van érezhető különbség, állítja a szakember.

Ráadásul még az idei év is tartogathat meglepetéseket. Tavaly év végén, amikor a kormányzat látta, hogy a vártnál jobban alakulnak a bevételek, gyorsan több százmilliárdos kiadást vállalt az év végén. Palócz Éva reméli, hogy ez az idén nem fog megismétlődni.

Szerinte az volna a helyes, amit például Dávid Ibolya, az MDF elnöke is javasolt, hogy egy jelentősebb kiadáscsökkentéssel egybekötve lehessen az adókat mérsékelni. Ezt elvileg akár már a jövő évtől meg lehetne tenni. Ha átmenetileg eltörölnének minden 13-dik havi juttatást, bért, nyugdíjt, jutalmat és bónuszt, akkor legalább 500 milliárd forintot lehetne megtakarítani. Ezt az összeget a munkát terhelő adók csökkentésére lehetne fordítani, ami egy kis lökést adna a gazdaságnak. De ez nem fog megtörténni, mert a politikai feltételek nem adottak, szögezte le Palócz Éva.

Az állam működési kiadásain is lehetne spórolni

A költségvetési szervek kiadásai 1912 milliárd forintot tesznek ki, míg a szeptemberi javaslatban ez a tétel 1913 milliárd forint volt. Vagyis mindössze egy milliárdot sikerült megtakarítani. Pedig itt még óriási tartalékok vannak, és különösen fontos lenne az a jó példa, amelyet az állam a saját költségeinek a lefaragásával mutatna. De úgy néz ki, hogy az állami működési kiadásokhoz nem nyúlt az új költségvetés, tette hozzá. 

Összességében tehát a tizenharmadik havi pénzekből 500 milliárdot, a működési kiadásokból 150-200 milliárd forintot lehet megspórolni. Ez az összeg egy nyolc százalékos munkáltatói járulékcsökkentésre lenne elég, ami némi segítséget nyújtana a vállalatoknak az előttünk álló nehéz évekre, véli Palócz Éva.

Varga M István

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!