3p

Az Állami Számvevőszék szerint a tényleges rászorultsághoz kellene igazítani a közgyógyellátási rendszert. Ez ugyanis jelenleg bonyolultan és drágán működik, miközben esetenként nem azonos kritériumok alapján veszi figyelembe a szociális rászorultságot.

A számvevőszék ezért azt javasolja a kormánynak, tekintse át, miként lehet a tényleges rászorultsághoz igazítani az ellátás mértékét, és egységesebbé tenni a jogosultság szempontrendszerét. Az ÁSZ azt is javasolja, hogy kezdeményezze a kormány az adatvédelmi és a szociális törvény felülvizsgálatát az eljárás egyszerűsítése és a működési költségek csökkentése érdekében. Továbbá vizsgálja felül és módosítsa az eljárásrendet annak érdekében, hogy az egészségbiztosító által ismert tényadatok és a gyógyszertámogatási elv együttes figyelembe vételével határozzák meg a közgyógyellátáshoz jutás feltételeit.

Az egészségügyi miniszternek azt javasolja: vizsgálja meg, megszüntethető-e az egészségbiztosítás által nem támogatott gyógyszerek közgyógyellátás keretében történő rendelhetősége, valamint tegye hatékonyabbá a közgyógyellátottak gyógyszer-, gyógyászati segédeszköz-rendelés egészségbiztosító általi szakmai ellenőrzését.

A közgyógyellátási rendszer működését ellenőrző számvevők azt állapították meg, hogy az igénylési, ügyintézési folyamat túlbürokratizált és átláthatatlan; a jogosultság megszerzése, valamint a támogatás mértéke kiszámíthatatlan és tervezhetetlen. Az ÁSZ megállapította azt is, hogy a közgyógyellátás működtetésének az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat és a megyei pénztárakat, háziorvosokat terhelő költsége igen magas: 2007-ben a közgyógyellátás központi költségvetési támogatása 19,9 milliárd forint volt.

A számvevőszék emlékeztet arra, hogy a közgyógyellátást és az annak igénybevételéhez szükséges igazolvány kiváltásának rendjét 2006 júliusában újraszabályozták azzal a céllal, hogy a korábbinál fokozottabb legyen az ellenőrzés, a személyre szabott, rászorultság alapú ellátás érvényesítése.

Az átalakítás céljai csak részben teljesültek - tartalmazza az összefoglaló. Összességében az egyénre szabott gyógyszerkeret bevezetése célzottabbá vált, de eltérőek a hozzájutás feltételei, és a rászorultsági elv is eltérően érvényesül településenként és jogcímenként.

A vizsgálat szerint az átalakítás után bővült a beszerezhető gyógyszerek köre, csak az egyénre szabott gyógyszerszükséglet támogatott, megvalósult az egyéni gyógyszerkeret nyilvántartása és a jogosultság folyamatos ellenőrzése, ugyanakkor nem történt meg a betegek gyógyszeres terápiájának betegség alapú biztosítói kontrollja. Az ellátásban részesülők gyógyszerkeretüket jellemzően nem merítik ki teljes egészében, jelentős maradványok keletkeznek.

2005 és 2008 között az ellátásban részesülők száma 539 ezerről - 40 százalékkal - 337 ezerre csökkent. A legnagyobb mértékben a méltányos ellátásban részesülők száma csökkent (mintegy 60 százalékkal) és ennek következtében a lemaradó településeken az átalakítás rontotta a szociális rászorultság elvének érvényesülését - olvasható az ÁSZ-jelentésről készült összefoglalóban.

A gyógyászati segédeszközök és gyógyfürdő szolgáltatások terén is megszűnt az ingyenesség, a fogyasztói ár és a közfinanszírozás alapjául elfogadott ár közötti különbséget a betegnek kell térítenie, így a betegek térítési díjként 2006. második félévében 104,3 millió forintot, majd 2007-ben összesen 140,8 millió forintot fizettek ki.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!