A jegybank rendkívüli módszertan szerint - a katasztrófa után beérkezett válaszok eredményeit külön is közölve - hozta nyilvánosságra a felmérés eredményeit.
Ezek szerint a nagyobb vállalatok jelenlegi üzleti hangulatát jelző mutató a földrengés és a szökőár után és a teljes időszakban is plusz 6 pont volt. A júniusi kilátások azonban a teljes felmérésben tapasztalt plusz 2 pontról mínusz 2 pontra csökkentek a természeti csapás utáni időszakban.
Elemzők azonban óvatosan fogadták a nyilvánosságra hozott adatokat. Adacsi Mazamicsi, a JP Morgan Securities vezető elemzője szerint elképzelhető, hogy több vállalatnál a földrengés előtt töltötték ki a felméréshez tartozó kérdőívet és csak utána küldték el. "Ez az olvasat ezért félrevezető lehet, ha fel akarjuk mérni a földrengés hatásait" - tette hozzá.
A hangulatmutató az első olyan nyilvánosságra hozott adat, amely betekintést adhat a természeti csapások gazdasági hatásaiba. A japán jegybank a hangulatmutató közlésekor azonban figyelmeztetett: a katasztrófa utáni adatok csupán az összes válaszadó 23,6 százalékának válaszait tükrözi.
MTI