A szervezet kétévente kiadott országjelentésében kiemelte: a szlovák kormány hiteles gazdasági konszolidációs intézkedéscsomaggal állt elő, de az ország előtt álló kihívás most az, hogy úgy kell konszolidálni az államháztartást, hogy közben elősegítik a növekedést és biztosítják a növekedés forrásainak, így az oktatás és a munkaerőpiaci intézkedések finanszírozását.
Az OECD országjelentésében közölte legfrissebb, Szlovákiára vonatkozó makrogazdasági előrejelzését is. Ennek értelmében a szlovák bruttó hazai termék - 2005-ös árakon számolva - az idei 2,6 százalékos bővülés után jövőre 2,0 százalékkal, 2014-ben 3,4 százalékkal bővül. A fogyasztói árak rendre 3,7 százalékkal, 2,5 százalékkal és 2014-ben 2,4 százalékkal emelkednek. A szlovák munkanélküliség az idei 13,7 százalékról jövőre enyhén, 13,6 százalékra, 2014-ben pedig 13,0 százalékra mérséklődik. A válság kezdete óta mintegy 4 százalékponttal nőtt Szlovákiában a munkanélküliségéi ráta.
A párizsi székhelyű gazdasági szervezet számításai szerint a GDP-arányos szlovák államháztartási hiány az idei 4,6 százalékról 2,9 százalékra csökken jövőre, majd 2014-ben 2,4 százalékra süllyed. A maastrichti módszertan szerint számított államadósság az idén a GDP 52,2 százaléka lesz, és jövőre 54,9 százalékra, 2014-ben pedig 56,2 százalékra nő.
Az OECD a kormány által bevezetett költségvetési megszorításokkal kapcsolatosan megjegyezte, hogy azok - a romló gazdaságnövekedési kilátások közepette - prociklikus hatásúak, és nincsenek összhangban a kormányprogramban megjelölt prioritásokkal. A szervezet egyben arra hívta fel a figyelmet, hogy olyan adópolitikára van szükség, amely kevésbé hátráltatja a növekedést. Így növelni kellene az ingatlan- és környezeti adókat, és csökkenteni az alacsonyabb jövedelműek személyi jövedelemadóját.
A szlovák oktatási rendszerrel kapcsolatosan hangsúlyozza: teljesítménye az OECD átlaga alatt van, és törekedni kell arra, hogy szélesebb társadalmi réteget fogadjon be. A gazdasági szervezet arra hívta fel a figyelmet, hogy a szlovák pedagógusok bérét emelni kell, és konszolidálni kell az iskolarendszert: növelni kell az osztályok létszámát és nagyobb teret kell adni a teljesítményalapú bérezésnek.
Az OECD szerint növelni kell a hátrányos helyzetű diákok támogatását, és elősegíteni az alacsony jövedelmű és roma családokból jövő gyermekek iskolás kor előtti részvételét az oktatási rendszerben.
MTI