3p

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az előző negyedévhez képest mennyiségileg két százalékkal kevesebbet vásároltunk élelmiszerből, háztartási és vegyiáruból kozmetikumból. Ennek ellenére a forgalom értéke 3,5 százalékkal emelkedett köszönhetően a csúcsra ugró inflációnak.

A második legnagyobb volt a magyar áremelkedés...

Magyarországon átlag 6 százalékkal emelkedett az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum fogyasztói ára az idei harmadik negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva - számol be a Nielsen legfrissebb kutatása. Mindez nem is meglepő, hiszen pont a harmadik negyedév utolsó hónapjában ugrott csúcsra, 6,6 százalékra a fogyasztói árindex mértéke az augusztusi 6 százalék ls a júliusi 5,8 után.

Ez a 6 százalék Európában a második legnagyobb mértékű drágulást jelenti, a törökországi 12 százalék után, állapítja meg a Nielsen elemzése. Ha az összképet nézzük, az árak növekedési üteme lassul: Európában átlag 3,5  százalék volt a harmadik negyedév során. Az idei második negyedévi mutató plusz 4,2 százalék, míg az első negyedévi még plusz 4,5 százalékot ért el. (A trend itthon folytatódik is, hiszen októberre a KSH 6 százalékos inflációt közölt).

... ez felhúzza a forgalom értékét...

Élelmiszerből, háztartási vegyiáruból és kozmetikumból kiskereskedelmünk bevétele 4 százalékkal haladta meg idén július-szeptemberben az előző évi hasonló periódusét. Ez földrészünkön az ötödik legnagyobb növekedési ütem, ami tekintve a kimagasló inflációt, nem meglepő, hiszen a bevételnövekedés inkább ennek köszönhető, mint a ténylegesen megvásárolt mennyiség növekedésének.

"A folytatódó gazdasági zavarok kedvezőtlenül hatnak az európai fogyasztók vásárlási szándékaira" - állapítja meg Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. "Huszonegy vizsgált európai országban az értékben mért forgalom növekedési üteme tovább csökkent. Ugyanis az idei második negyedévi, átlag  3,4 százalék növekedés után plusz 3,1 százalékot regisztráltunk a harmadik negyedév során". Érték szempontjából  a legnagyobb növekedést a forgalomban Törökország érte el 10, Finnország 8, Szlovákia és Lengyelország 6-6 százalékkal. Értékbeli csökkenést jeleznek viszont a forgalom adatai Görögországban.

.... mennyiségre mégis kevesebbet vásárolunk

Mennyiséget tekintve, a harmadik negyedévben Magyarországgal együtt nyolc európai országban csökkent a napi fogyasztási cikkek bolti forgalma - derül ki a Nielsen közleményéből. Hazánkban az eladás átlagosan 2 százalékkal esett vissza, aminél nagyobb visszaesést Csehországban, Görögországban és Portugáliában regisztráltak, átlagosan 3-5 százalékos mértékűt, miközben az európai átlag mínusz 0,4 százalék volt.

"Mennyiség szempontjából Európában az átlagos eladás trendje a második negyedévhez hasonlóan, újra csökkenést jelez, de üteme lassul. Akkor ugyanis  mínusz 0,8 százalékot állapítottunk meg, míg legutóbb július-szeptember során csak mínusz 0,4 százalékot, a tavalyi harmadik negyedévvel egybevetve" – mutat rá a Nielsen európai igazgatója. Hozzátette: a trend a legpozitívabb Lengyelországban és Írországban; mutatójuk ugyanis egyaránt plusz 4 százalék.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!