A nemzetközi hitelminősítő megerősítette a közepes befektetői, "BBB" szintű - Magyarországénál egy fokozattal jobb - szuverén orosz devizaadós-kockázati besorolást, valamint a hazai valutában fennálló kötelezettségek "BBB plusz" osztályzatát. E besorolásokra továbbra is leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátás van érvényben.
A megerősítéshez fűzött elemzésében az S&P azt jósolta, hogy az éves orosz államháztartási hiány átlagosan a hazai össztermék (GDP) 8 százalékának közelében lesz 2009 és 2011 között, és csak 2012-ben csökken 4 százalékra.
A deficit-előrejelzés tartalmazza a hitelminősítő azon várakozását, hogy az orosz bankrendszer tőkepótlásának költsége eléri a GDP 6 százalékát, és a nyugdíjalapba a GDP 14 százalékának megfelelő összeget kell átcsoportosítani a költségvetésből a tőkehiányos társadalombiztosítási rendszer rendbetételét célzó, hosszú távú kormányzati erőfeszítések keretében.
A Standard & Poor's szerint az orosz gazdaság hosszú távú kilátásai bizonytalanok, és ha nem sikerül megfelelő mértékben helyreállítani a befektetői bizalmat, a gazdaság belátható ideig fejlesztésre fordítható tőkeforrások nélkül maradhat.
A reformokkal szembeni ellenállás és a korrupció elleni harc eredménytelensége miatt a következő fél évtizedben várhatóan viszonylag alacsony lesz a közvetlen külföldi beruházások értéke. Ebből következően nem egyértelműek a növekedési kilátások, és emiatt az sem, hogy a költségvetés mekkora adóalappal számolhat - áll az S&P csütörtöki londoni elemzésében.
A hitelminősítő megjegyzi ugyanakkor, hogy a GDP-arányos nettó államadósság várhatóan még 2012 végén sem haladja meg a 14 százalékot, vagyis messze jobb lesz a "BBB" osztályzati sávra jellemző 42 százalékos középértéknél.
A Standard & Poor's tavaly decemberben minősítette vissza egy fokozattal a közepes befektetői sávon belül Oroszország szuverén devizaadósi besorolását a jelenlegi szintre, a portfolió- és egyéb tőkeáramlásokban bekövetkezett "éles fordulatra" hivatkozva, amelyek a hitelminősítő akkori indoklása szerint megdrágítják és megnehezítik az orosz gazdaság külső finanszírozási igényeinek kielégítését.