A projektet az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében, uniós forrásból, 1,257 milliárd forint támogatás felhasználásával valósítják meg. A támogatási szerződést 2008. október 20-án írta alá a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK), a vállalkozói szerződést pedig 2009. szeptember 4-én a PMISZK és az Albacomp RI Kft. A projekt megvalósításának határideje 2010. november 5.
Oszkó Péter pénzügyminiszter a rendezvényen hangsúlyozta: a kormány kiemelkedően fontosnak tartja az adminisztráció egyszerűsítését, az adózók életének megkönnyítését. A mostani fejlesztés révén az adózók könnyebben férhetnek majd hozzá adataikhoz.
Az APEH a miniszter szerint már számos lépést tett az egyszerűsítés érdekében, ezek között említette az e-bevallást és az ügyintézés elektronikus útra terelését, amiért elismerését fejezte ki az adóhatóságnak. Oszkó Péter hangsúlyozta: nem csupán hangulatjavító lépésekről van szó, ha ugyanis az adózók tudják, hogyan teljesíthetik kötelezettségüket, az növelheti az adóbeszedés hatékonyságát. Az egyszerűsítések a vállalkozások működését is segítik, ami a termelékenység növekedését eredményezheti.
Bálint Ákos az NFÜ főigazgatója ismertette: a cél az, hogy 2013-ra létrehozzák a szolgáltató államot. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében eddig 2.900 milliárd forintot hagytak jó, amiből 515 milliárdot fizettek ki. Az EKOP 100 milliárd forintos keretéből pedig eddig több mint 47 milliárd forintra vállaltak kötelezettséget, míg a kifizetés közel 11 milliárd forint.
Nem új információk összegyűjtéséről van szó, hanem az adatok hatékonyabb összerendezéséről - hangsúlyozta Szikora János, az APEH elnöke, aki szerint a fejlesztések megvalósulásával korszakváltásra kerül sor az adatok feldolgozásában. A mostanihoz hasonló nagyságrendű fejlesztés a '90-es évek elején megvalósított világbanki projekt volt - tette hozzá. Az ACM-ben a következő egy évben az adóhatóság mintegy 150 munkatársa vesz majd részt, ami az elnök szerint a többiektől is áldozatokat követel majd.
Az ACM megvalósításával gyorsabb, hatékonyabb és egyszerűbb lesz az adózók kiszolgálása, amit az tesz lehetővé, hogy a jelenlegi, bizonylati szemléletű rendszerezés mellett az adóalanyok szempontjából is rendszerezik az adatokat.
Ennek köszönhetően jelentősen bővül majd az adózóknak on-line nyújtott szolgáltatások köre. A mostaninál több törzsnyilvántartási adatot lehet majd lekérdezni. Megjelenítik a bevallásokkal kapcsolatos információkat, így például az adózók megnézhetik majd a hiányzó bevallások listáját. Lekérdezhetik azt is, hogy milyen stádiumban vannak az általuk indított ügyek, például a fizetési könnyítési kérelem elbírálása, de ellenőrizhetik azt is, hogy a munkáltató teljesítette-e bejelentési kötelezettségét. Mód lesz a költségvetési kedvezményben részesültek köztartozási adatainak vagy például az 1 százalékos felajánlásoknak a lekérdezésére is - sorolta a jövőbeni lehetőségeket Szikora János.
Az ACM támogatja a társszervezetek(OEP, ONYF, MÁK stb.) felé történő adatszolgáltatást is, elősegítve a helyes és gyors döntések meghozatalát.
Az adóhatóságnál a fejlesztéseknek köszönhetően hatékonyabbak lesznek az ügyviteli folyamatok, az adóigazgatási döntések pedig megalapozottabbak. Az APEH jobb eszközökkel rendelkezik majd az adócsalások felderítéséhez is. A projekt megvalósulásával Szikora János szerint javul a költségvetési eszközök átláthatósága is.
MTI/Menedzsment Fórum