A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nem részese a megállapodásnak, amelyet a vasutasok és a vasút elárulásának tartanak. Képviselőik még a tárgyalás közben elmentek a helyszínről, mert nem tartották érdeminek az egyeztetést.
A vasúti munkaügyi vitát eredetileg azért kezdeményezte az öt érdekképviselet, a Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, mert elutasították, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolták továbbá a helyközi közösségi közlekedés, ezen belül a MÁV tervezett átalakítását, valamint a foglalkoztatást is érintő vasúti mellékvonalak megszüntetését.
A több tárgyalási forduló után, hétfőn létrejött foglalkoztatáspolitikai keret-megállapodást Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a kormány kijelölt képviselője, valamint a négy szakszervezet képviselői írták alá.
A keret-megállapodással egy időben a négy szakszervezet képviselői a MÁV-csoport leányvállalatainak vezetőivel a foglalkoztatáspolitikai megállapodást is kötöttek. A vállalati megállapodások egyebek között tartalmazzák, hogy a vasúti szárnyvonalak szüneteltetése miatt felszabaduló munkaerő esetében a vállalatok nem fognak egyetlen vasutasnak sem felmondani.
Andrási Miklós aláírást követően az MTI-nek hangsúlyozta: hosszú, nehéz tárgyaláson vannak túl, a jelenlegi helyzetben sikerült megtalálni a kormány és a szakszervezet álláspontja között a középutat. A megállapodásokban szereplő megoldások segítenek a következő másfél év foglalkoztatási gondjain. A tárgyalások során az öt szakszervezetből négy végig konstruktívan állt a kérdéshez, a VDSZSZ kevésbé volt együttműködő, és végig hangoztatta, hogy fenntartja sztrájkhoz való jogát - mondta Andrási Miklós.
Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) alelnöke az egyeztetésről távozóban az MTI-nek azt mondta, hogy nem tartják érdeminek az egyeztetéseket. Rámutatott: a kormány már meglépte azt, amit eredetileg is szándékozott, döntött a mellékvonalak bezárásáról. Szerinte a kormány a foglalkoztatáspolitikai megállapodás aláírattatásával arra próbálja rávenni őket, hogy árulóvá váljanak. "Kutyakomédiában" nem vesz részt a VDSZSZ - fogalmazott Bárány Balázs. Ha van érdemi ajánlat, akkor újra tárgyalóasztalhoz ülünk, ha nem, akkor folytatni fogjuk a sztrájkot - jelentette ki.
Az aláírást követően Bárány Balázs az MTI-nek azt mondta: a szakszervezetek a vasutasokat, a kormány a vasutat árulta el a megállapodásban. Rámutatott: a VDSZSZ azért sem írta alá a keret-megállapodást, mert abban egy szó sem esik a 40 milliárd forint költségvetési megtakarításról, holott vasutasok ezreinek munkahelyét veszélyeztetik ennek megvonásával.
Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete ügyvezető alelnöke szerint a munkavállalók most sokkal nagyobb biztonságban vannak, mint a tárgyalásokat megelőző időszakban. A szakszervezeteknek a megállapodások betartását kell ellenőrizniük.
A Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke elmondta, hogy szinte minden szakszervezetnél a foglalkoztatás biztonsága kerül az első helyre a tárgyalásokon. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a mellékvonalak bezárásával kapcsolatos álláspontjuk nem változott, a döntést továbbra is szakmaiatlannak, a társadalmi közakarattal ellentétesnek tartják, és ezt rögzítették a keret-megállapodásban is.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke fontosnak tartotta, hogy a személyszállítás leállítása a mellékvonalakon nem visszafordíthatatlan folyamat, mert az újbóli foglalkoztatás feltételei a megállapodásban szerepelnek. A VSZ elnöke hangsúlyozta, hogy a vasútvállalatokkal kötött megállapodások szerint a mellékvonalakon a személyforgalomhoz köthetően a munkáltató rendes felmondással nem szüntet meg munkaviszonyt.
A VSZ elnöke is hangsúlyozta, hogy a keret-megállapodásban rögzítették, a szakszervezetek elutasítják a vasúti személyszállítás egyes vonalszakaszokon történő szüneteltetését.
A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint az aláírt megállapodásban a tárgyaló felek - egyebek között - rögzítették, hogy a közösségi közlekedés kormányzati átalakításának keretében a vasút szervezetét érintő - a munkavállalók nagyobb csoportjaira hátrányosan ható - intézkedésekre 2010. december 31-ig nem kerül sor. A kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy 2009. december 31-ig megköti a közszolgáltatási szerződést a vasúttársasággal, és 2010. december 31-ig biztosítja a közszolgáltatásért járó állami pénzügyi ellentételezés szerződés szerinti ütemben történő folyósítását.
A MÁV Zrt. közlése szerint a kormány - és közvetetten a MÁV Zrt., illetve a fontosabb leányvállalatai - arra is ígéretet tettek, hogy számos módon támogatják a vasúti dolgozókat a vasúti személyszállítás átalakítása kapcsán felmerülő foglalkoztatási kérdések kezelése során.
Az aláírt megállapodás 2010. december 31-ig érvényes, s addig a megállapodást aláíró négy reprezentatív vasutas szakszervezet tartózkodik a sztrájk alkalmazásától - közölte a MÁV Zrt.
MTI/Menedzsment Fórum