3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sorra mondják fel a cég beszállítói szerződéseit, tervezhetetlenek a költségek.

Az infláció, a háborús helyzet, a gyártói áremelések és az alapanyaghiány mellett már a gyenge forint is bekerült az indokok közé, amelyek miatt a BKV-nak szállító cégek felmondják korábban letárgyalt szerződéseiket. A Népszava összefoglalója szerint a cégnek ezek az ügyek egyre súlyosabb problémákat okoznak.

A BKV-nak gumiabroncsokat szállító cég is felmondta például a szerződést, miután a háborúval indokolt jóval magasabb árról nem tudott megegyezni a közlekedési vállalat vezetésével. A BKV ezért a múlt héten új közbeszerzési eljárást volt kénytelen kiírni 5100 gumiabroncs beszerzésére, a felhívásban szereplő összeg alapján egyetlen abrocsn 83 ezer forintba kerülne, ám ezt csak tájékoztató adatként érdemes kezelni.

A BKV a forintárfolyam hatását firtató kérdésre közölte a Népszavával, hogy a napi szintű és jelentős árfolyam-változások miatt a partnerek már csak euró alapon határozzák meg az egységárakat”. A gumiabroncsok forint alapon való beszerzésére viszont már korábban sem volt módjuk, ezért szerintük az „esetleges veszteség sem megállapítható”. A nevezett szerződés 1,98 millió euróról szólt. A két évvel ezelőtti aláíráskor ez 351 forintos árfolyamon 694 milliós kiadást jelentett a cégnek, ami idén májusban 386 forintos euró mellett 763 millióra kúszott fel, 400 forintos árfolyamon pedig 791 millió fölé emelkedett volna, de így se érte meg a szállítónak. Az olyan szerződések esetében, amelyeket a partner import-beszerzéssel teljesít, az árfolyamkockázat beárazták. Bár 410 forintos euróval aligha számolt bárki is.

Azt is hozzátették, hogy mindent megtesznek a közösségi közlekedés működőképességének biztosítására, de a partnerekkel folytatott egyeztetések nem tűnnek túl sikeresnek, hiszen az elmúlt két hónapban megduplázódott a felmondott szerződések száma. Míg április végéig 36 kontraktust mondtak fel a fővárosi közlekedési cég üzleti partnerei, júliusra ez a szám 75-re emelkedett. A megszűnt szerződések jellemzően az olajok, zsírok, vegyi anyagok, villamossági és járműalkatrészek és a gumiabroncsok beszállítói körét érintették.

Ezek pótlására új közbeszerzési eljárásokat indítottak, de még nem zárultak le, ezért a többletkiadásokról még nem tudott tájékoztatást adni a cég, a lap viszont korábban úgy értesült, hogy a beszállítók többsége 30-50 százalékos felárat kért.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!