Az infláció, a háborús helyzet, a gyártói áremelések és az alapanyaghiány mellett már a gyenge forint is bekerült az indokok közé, amelyek miatt a BKV-nak szállító cégek felmondják korábban letárgyalt szerződéseiket. A Népszava összefoglalója szerint a cégnek ezek az ügyek egyre súlyosabb problémákat okoznak.
A BKV-nak gumiabroncsokat szállító cég is felmondta például a szerződést, miután a háborúval indokolt jóval magasabb árról nem tudott megegyezni a közlekedési vállalat vezetésével. A BKV ezért a múlt héten új közbeszerzési eljárást volt kénytelen kiírni 5100 gumiabroncs beszerzésére, a felhívásban szereplő összeg alapján egyetlen abrocsn 83 ezer forintba kerülne, ám ezt csak tájékoztató adatként érdemes kezelni.
A BKV a forintárfolyam hatását firtató kérdésre közölte a Népszavával, hogy a napi szintű és jelentős árfolyam-változások miatt a partnerek már csak euró alapon határozzák meg az egységárakat”. A gumiabroncsok forint alapon való beszerzésére viszont már korábban sem volt módjuk, ezért szerintük az „esetleges veszteség sem megállapítható”. A nevezett szerződés 1,98 millió euróról szólt. A két évvel ezelőtti aláíráskor ez 351 forintos árfolyamon 694 milliós kiadást jelentett a cégnek, ami idén májusban 386 forintos euró mellett 763 millióra kúszott fel, 400 forintos árfolyamon pedig 791 millió fölé emelkedett volna, de így se érte meg a szállítónak. Az olyan szerződések esetében, amelyeket a partner import-beszerzéssel teljesít, az árfolyamkockázat beárazták. Bár 410 forintos euróval aligha számolt bárki is.
Azt is hozzátették, hogy mindent megtesznek a közösségi közlekedés működőképességének biztosítására, de a partnerekkel folytatott egyeztetések nem tűnnek túl sikeresnek, hiszen az elmúlt két hónapban megduplázódott a felmondott szerződések száma. Míg április végéig 36 kontraktust mondtak fel a fővárosi közlekedési cég üzleti partnerei, júliusra ez a szám 75-re emelkedett. A megszűnt szerződések jellemzően az olajok, zsírok, vegyi anyagok, villamossági és járműalkatrészek és a gumiabroncsok beszállítói körét érintették.
Ezek pótlására új közbeszerzési eljárásokat indítottak, de még nem zárultak le, ezért a többletkiadásokról még nem tudott tájékoztatást adni a cég, a lap viszont korábban úgy értesült, hogy a beszállítók többsége 30-50 százalékos felárat kért.