4p

Az előző év dupláját, több mint 13 milliárd forint mínuszt hozott össze a közlekedési vállalat 2021-ben.  

A 2020-as 6,6 milliárd után 13,3 milliárd forint veszteséggel zárta a 2021-es évet a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) – derül ki a társaság frissen megjelentetett éves mérlegéből. A 2021-es bevételek tekintetében szintén 1,6 milliárd forinttal kevesebbet könyvelhettek el, mint azt megelőzően: 140 milliárdról 139 milliárdra csökkent az értékesítés nettó árbevétele. A BKV szerint ennek fő oka a közszolgáltatási díj jelentős csökkenése. 

Duplacsuklós Ikarus-replika a jármű bemutatóján a BKV kelenföldi autóbuszgarázsában. Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Duplacsuklós Ikarus-replika a jármű bemutatóján a BKV kelenföldi autóbuszgarázsában. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A beszámoló szerint a követelések összességben 1,9 milliárd növekedtek, ez 20,6 százalékos változást jelent. Továbbá 59 milliárdról 62 milliárdra nőttek az anyagjellegű ráfordítások is. Az anyagköltség 1,9 milliárd forinttal (6,6 százalékkal) növekedett, azonban ezt a változást különböző hatások idézték elő, úgymint az üzemeltetési gázolaj esetében jelentős volt a költségnövekedés, mivel a gázolaj egységára 22,5 százalékkal, a felhasznált mennyiség pedig 1 százalékkal növekedett.

A kiegészítő melléklet kitér arra is, hogy 

„a járműalkatrészek és fődarabok anyagköltsége nagy mértékben nőtt, mely összefüggésben van a járművek saját hatáskörben végzett javításával, karbantartásával,  valamint az árak emelkedésével”.

Az igénybe vett szolgáltatások értéke is emelkedett mintegy 1, 2 milliárd forinttal (4,4 százalékkal), ezt szintén több okra lehet visszavezetni a BKV szerint. Többek között a tárgyi eszközök javítási költsége jelentősen emelkedett, mivel az előző évhez képest magasabb értéket képviselt a Combino és Alstom járművek nagyjavítása, és elindult a CAF villamosok nagyjavítása is. A vasúti szakterület több infrastruktúrát érintő karbantartást végzett el, ami elengedhetetlen volt a forgalom biztonságos fenntartásához. Továbbá az informatikai rendszer üzemeltetésének költsége is növekedett, tekintettel arra, hogy a szerződésben rögzített ár magasabb ebben az évben – olvasható a kiegészítő mellékletben.

A BKV több mint 10 ezer embert foglalkoztat, az átlagos állományi létszám 39 fővel csökkent az év során. Ha a bérköltségeket nézzük, az átlag bérköltség 486 ezer forintot tett ki tavaly. 

Közben önkormányzattól, az államtól és az EU-tól kapott fejlesztési támogatások is jócskán megugrottak a két évvel ezelőtti összegekhez képest. Többek között a 4-es metróra, a pesti fonódó villamoshálózatra, buszbeszerzésre, a 3-as metró akadálymentesítésére (29,3 milliárd után összesen 55,8 milliárdot) többet fordíthatott a társaság, mint 2020-ban. 

A közzétett főpolgármesteri határozat szerint a budapesti önkormányzat felkérte a társaság vezetőit, hogy a biztonságos működés érdekében és a veszteség miatt június 30-ig készítsenek évközi kiértékelő jelentést, valamint az első féléves tényadatok alapján készítsék el az idei évre várható adatok bemutatását, és ezeket augusztus 31-ig nyújtsák be a Főpolgármesteri Hivatalnak. 

A cég vesztesége nem új keletű, 2019-ben is veszteséges volt, akkor is súlyos, 3,8 milliárd forintos lyuk keletkezett a költségvetésében. Aztán a közlekedési társaság helyzete drámaian megrogyott már a koronavírus-járvány első évében, 2020-ban is: egy év alatt a hiány 2,8 milliárd forinttal, 6,6 milliárd forintra nőtt.

Ahogy arról korábban már írtunk, a BKV idei üzleti terve csaknem 26 milliárd forint veszteséget mutat. A Fővárosi Közgyűlés április közepén tárgyalta volna a vállalat idei költségvetését, amelyet annak előterjesztője, Karácsony Gergely főpolgármester elfogadásra javasolt, de az előterjesztést végül kivették a napirendi pontok közül. 

Bolla Tibor vezérigazgató az Indexnek adott interjúban arról beszélt néhány nappal ezelőtt, hogy a cég számára az idei kifejezetten nehéz költségvetési év. Hosszú évek óta nem volt olyan, hogy a BKV működési hitelt vegyen fel, idén mégis ezt kell tenniük, tízmilliárd forintos folyószámlahitel-keretet nyitottak. A háború okozta energiaár-emelkedés 14 milliárd forint többletkiadást jelent a BKV-nak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!