Májustól augusztusig négyezer járatát törli a svéd SAS légitársaság, ami az összes járata 5 százalékát jelenti - írja a Dagnes Industri. A cég sajtófőnöke, Karin Nyman szerint a nyári hónapokra összesen 75 ezer járatot tervezett indítani a légiársaság.
A hivatalosan bejelentett ok a létszámhiány és a szállítási problémák. Ugyanakkor a bejelentést a pilóták szakszervezete erősen bírálja, mert 2020-ban 450 pilótát bocsátottak el, akik közül sokan már nem térnek vissza a cég kötelékébe.
Véleményünk szerint ennek az az oka, hogy a menedzsment úgy döntött: ahelyett, hogy befektetne a cégbe és újra foglalkoztatná a pilótákat, inkább konfliktusba kerül a munkatársakkal, miközben úgy dönt, hogy nem biztosít elegendő plusz forrást a nyárra – kommentálta a közleményt Martin Lindgren, a pilótaszakszervezet SAS szekciójának elnöke.
Arra is rámutatott, hogy a szakszervezet időben figyelmeztette a vállalat vezetését, miszerint nyárra nem lesz elegendő személyzet a tervezett járatok indításához.
Nem ez az első konfliktus a tekintélyes szakmai szövetség és a SAS között. Tavaly decemberben a légitársaságot – az egyebek mellett meggondolatlan – átszervezést követően a munkavédelmi törvény megsértésével vádolták, és a pilóták szakszervezete jogi lépéseket helyezett kilátásba.
A járvány idején a SAS több száz pilótát bocsátott el munkahiány miatt. Mivel a légi forgalom 2022 elején kezdett igazán helyreállni, a munka nélkül maradt dolgozók kénytelenek voltak másik állást keresni, többnyire a SAS-csoporton belül, az újonnan alapított cégeknél. Ugyanakkor ez az intézkedés azt jelentette, hogy munkaügyi szempontból nem élveztek elsőbbséget az elbocsátott alkalmazottak. A szakszervezet szerint ez sértette a kollektív szerződést, amivel természetesen a légitársaság nem értett egyet.
Martin Lindgren, a Svéd Pilóta Szövetség elnöke már decemberben bejelentette, hogy Svédországban, Norvégiában és Dániában jogi eljárások készülnek a légitársaság ellen.
A légiközlekedési szakszervezetek több alkalommal követelték a kormánytól, hogy lépjen fel a SAS ellen, amelynek legnagyobb részvényese a svéd állam. Karl-Petter Thorwaldsson svéd kereskedelmi és ipari miniszter azzal hárította el a konfliktust, miszerint a vállalat működési modellje a légitársaság menedzsmentjétől függ.