4p

A Google vezetőinek az elmúlt tíz évben különgépen megtett útjai összesen 6 300 tonna széndioxid-kibocsátással jártak. Ez akkora mennyiség, amennyit egy személyautó több mint 24 millió km-t megtéve juttat a környezetbe. Mikor nem kell már utazni, hogy távoli partnerrel tárgyalhassunk?

Sundar Pichai, a Google vezetője Helsinkiben nyilatkozott a Financial Timesnak, mondván: 18 beruházásukkal a szél- és a napenergiába az első helyen állnak a nagyvállalatok között. Pichai mindenesetre különgépével érkezett a finn fővárosba. A kérdésre, hogy bár 30 éves a világháló, meddig lesz még szükség fontos ügyekben személyes találkozóra, kijelentette: nagy áttörésre már nincs szükség, öt- tíz éven belül juthat el a digitális technológia odáig, hogy úgy érezzük: közvetlenül szemben ülünk beszélgetőpartnerünkkel.

A FT emlékeztet: vannak már az interneten közösségi oldalak mint az AltspaceVR, amelyeken a virtuális-valóság headsetekkel rendelkezők úgy beszélgethetnek egymással, mintha szemben ülnének. Hamarosan megjelennek a kiterjesztett-valóság technikát alkalmazó „okos-szemüvegek”. Segítségükkel barátaink hologramként jelennek meg, mintha ott ülnének a szobánkban, szemkapcsolatot tudunk felvenni velük. Az Apple nemrég tesztelte „attention correction” (figyelem-javítás) rendszerét a FaceTime videóbeszélgetésekhez. Az az iPhone kiterjesztett-valóság technológiája segítségével digitálisan úgy állítja be a vídeotelefonon beszélők szemeit, mintha azok közvetlenül a kamerába tekintenének.

Súlyosan környezetszennyező menedzserek...

Addig is, amíg idáig eljutunk, jelentős mértékben járulnak hozzá a nagyvállalatok vezetőinek repülőútjai a felmelegedéshez. Azokat többnyire – biztonsági szempontokra hivatkozva – különgépeken teszik meg. Az Apple például az utolsó pénzügyi évben 284.000 dollár értékű „személyes légiutat” számolt el főnöke, Tim Cook kiadásainál. A Facebook az elmúlt 3 évben 5 millió dollárt fizetett ki alapítója és vezetője, Mark Zuckerberg légiútjaira. Eric Schmidt, a Google Alphabet korábbi vezérigazgatója számára két gép állt rendelkezésre üzleti útjaira. A Gulfstream V. óránkénti üzemköltsége 7.500 dollár, Schmidt tavalyi repülései 1,2 millió dollárba kerültek, ennek megfelelő nagy széndioxid-kibocsátással.

...és a repülést kerülők

A világban közben terjed a „flight shame”, a „repülés szégyene” mozgalom. Az emberek kezdenek odafigyelni a környezettudatosságra, hogy csak akkor üljenek repülőre, ha nagyon indokolt. Az elhatározás egyre népszerűbb a svédek körében is, akik ennek hatására repülés helyett alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású közlekedési lehetőségek mellett döntenek.

A „repülés szégyene” kifejezés az utak környezetszennyező hatása miatti bűntudatra, szégyenérzetre utal, a közösségi médiában pedig nagyon gyorsan terjed. Az Airportalban megjelent felmérés szerint 2018-ban ötből egy svéd repülés helyett a vonatozást választotta, így nem meglepő, hogy a vasúti közlekedés 32 millió utassal rekordszámot produkált. Az állami vasútvállalat 21 százalékos növekedést tapasztalt az üzleti utasok körében 2018–2019 telén, a kormány pedig bejelentette, hogy 2022-től kezdődően éjszakai vonatokat fog üzemeltetni a fontosabb európai nagyvárosokba.

A mozgalom legnagyobb vesztesei a légitársaságok. A Swedavia utasforgalma folyamatosan mérséklődik. A Scandinavian Airlines (SAS) forgalmára sincs pozitív hatással a mozgalom népszerűsége. A légitársaság számos környezetbarát intézkedést tervez bevezetni annak érdekében, hogy javítson megítélésén. Egyebek között több bioüzemanyagot, modernebb, kisebb fogyasztású gépeket ígér.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!