5p

A kormány felkészült arra, hogy határozatképtelenné válik a parlament.

Rendkívüli felhatalmazást ad a kormánynak a járványhelyzet kezelésével összefüggésben az igazságügyi miniszter által tegnap késő este benyújtott törvényjavaslat, amellyel az Országgyűlés munkája lényegében partvonalon kívülre kerül. A javaslat tulajdonképpen a rendeleti kormányzásnak ágyaz meg - erre a lehetőségre már napokkal ezelőtt felhívtuk a figyelmet. Egy nagyon fontos kérdésre azonban nem ad választ az előterjesztés.

Varga Judit igazságügyi miniszter (Fotó: MTI)
Varga Judit igazságügyi miniszter (Fotó: MTI)

A koronavírus elleni védekezésről - ezt a címet viseli a Varga Judit igazságügyi miniszter által benyújtott törvényjavaslat amelyben az Alaptörvényben, valamint a veszélyhelyzet elleni védekezésről szóló kormányrendeletben (40/2020) biztosított rendkívüli felhatalmazások hatályát terjesztik ki meghatározatlan időre. Pontosabban addig, amíg azt az Országgyűlés vissza nem vonja, amire a veszélyhelyzet megszűnését megelőzően kerülhet sor.

A veszélyhelyzetet alapesetben 15 napra hirdetik meg, ezt követően a parlament dönt annak meghosszabbításáról. A javaslat ezen túllépve kér időbeli korlát nélküli felhatalmazást a kormánynak - illetve Orbán Viktornak, az idevágó rendelet ugyanis a miniszterelnököt jelöli ki a veszélyhelyzet elhárításáért felelős kormánytagnak. S bár a parlamentnek kell formailag döntenie majd a visszavonásról, de ahhoz - ahogy az alapesetben is történik - a kormánynak kell kezdeményeznie a veszélyhelyzetre vonatkozó mandátumról való szavazást.

Tehát kizárólag a kormány döntésén múlik, meddig marad fenn a veszélyhelyzet, amely alatt - e javaslat alapján - rendeleti úton felfüggesztheti egyes törvények alkalmazását, eltérhet törvényi rendelkezésektől, és egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat. Ezek egyébként az Alaptörvényben lefektetett intézkedések veszélyhelyzet esetére. Minderről pedig mindössze tájékoztatási kötelezettséggel tartozik a parlament felé, vagy ha az országgyűlés akadályoztatva van - s erre mindjárt kitérünk - akkor a parlament elnökét és a képviselőcsoportok vezetőit kell tájékoztatni a meghozott döntésekről.

 Magyarul bevezetik a rendeleti kormányzást. Ennek lehetőségéről már napokkal ezelőtt írtunk, amikor felhívtuk a figyelmet, hogy a járvány miatt a parlament határozatképtelenné válhat, amennyiben a képviselők több mint fele nem tud részt venni az ülésen, s ezzel előállhat a rendeleti kormányzás alkalmazásához szükséges helyzet . Ezzel kapcsolatos aggályainkat - például, hogy miért nem tesztelik a képviselőket a vírusra - rendre azzal oszlatta el Gulyás Gergely miniszter, hogy nem lehet a többi polgártól elkülönítetten, kivételezetten eljárni a képviselők esetében.

A legutóbbi Kormányinfón azonban már a miniszter beszélt arról a lehetőségről, hogy elképzelhető olyan helyzet, amikor a parlament határozatképtelenné válik, és az erre való felkészülés - illetve a gyors döntéshozatal - érdekében kér különleges felhatalmazást a kormány.

A mandátum egyébként csak a járványhelyzettel összefüggésben álló, annak megelőzését, kezelését, felszámolását, továbbá káros hatásainak megelőzését, illetve elhárítását szolgáló intézkedésekre vonatkozik. A kiemelést azért tartottuk fontosnak, mert ez jóval szélesebbre nyitja a kormány intézkedéseinek hatókörét, mint a szigorúan vett, egészségügyi célú szabályok, korlátozások bevezetése.

A katasztrófavédelemről szóló törvény - amely a veszélyhelyzeti leírást tartalmazza - egyebek mellett arról is rendelkezik, hogy "veszélyhelyzetben rendeletben az államháztartásra vonatkozó szabályoktól eltérő rendelkezések állapíthatók meg". Ez alapján a kormány rendeleti úton dönthet olyan költségvetési átcsoportosításokról, amelyekhez alapesetben parlamenti jóváhagyásra lenne szükség.

Itt jön a képbe a jövő évi költségvetési és adócsomag (valamint az idei módosítása), amelyekről terv szerint még a tavaszi ülésszakon kellene döntenie a parlamentnek - bár kérdésünkre nem zárta ki Gulyás Gergely a legutóbbi Kormányinfón, hogy őszre halasztódik a megszavazásuk. Kérdés, hogy adott esetben a költségvetésről is dönthetne a kormány az igazságügyi miniszter törvényjavaslatának értelmében? Vagy valamilyen formában kellene hozzá a parlament jóváhagyása?

Egyértelműbb a helyzet, ha a parlament tartósan határozatképtelenné válik. Ebben az esetben pedig a cikkünk elején említett fontos kérdés fogalmazódik meg: ki hozza meg a veszélyhelyzet visszavonásáról szóló döntést, amennyiben azt a körülmények indokolttá tennék, és a kormány kezdeményezné? Várni kell addig, amíg elegendő számú képviselő áll rendelkezésre, gyógyul meg?

A javaslat rendelkezik továbbá a Büntető Törvénykönyv szigorításáról is: három évig terjedő szabadságvesztést kockáztat, aki a karanténra vonatkozó szabályokat megsérti. A büntetési tétel egytől öt év lehet, ha ez csoportosan történik, és kettőtől nyolc év, ha a cselekmény halálesetet okoz. Aki pedig járványügyi intézkedés akadályozására irányuló előkészületet követ el, egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Továbbá aki közveszély színhelyén nagy nyilvánosság előtt a közveszéllyel összefüggésben olyan valótlan tényt vagy való tényt oly módon elferdítve állít vagy híresztel, amely a közveszély színhelyén alkalmas az emberek nagyobb csoportjában zavar vagy nyugtalanság keltésére, bűntett 3 miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Aki különleges jogrend idején nagy nyilvánosság előtt olyan valótlan tényt vagy való tényt oly módon elferdítve állít vagy híresztel, amely alkalmas arra, hogy a védekezés eredményességét akadályozza vagy meghiúsítsa, bűntett miatt egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!