4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

És azt találták, hogy a szállítás csúszása miatt az Európai Bizottság által aláírt megállapodás nem ad lehetőséget szankciókra.

Aktuálisan az oltóanyag-szállítás lassúsága jelenti a legnagyobb akadályt a népesség átoltásában: az Európai Unió közös, koordinált beszerzésében kevesebb vakcina érkezik a Pfizer készítményéből, mint amennyinek időarányosan kellene. Emiatt több tagországban - köztük Lettországban, Finnországban - is újra kellett gondolni az oltási tervet, de még nagyobb probléma, hogy az oltás késlekedése miatt a gazdaságok is lassabban tudnak csak fellendülni.

A mai Kormányinfón megkérdeztük Gulyás Gergelyt, hogy szerződésszegés címén megállapítható-e a gyártó kártérítési felelőssége, a kormány vizsgálja-e ezt, vagy álláspontja szerint az Európai Uniónak - mint szerződő félnek - vizsgálnia kellene-e ezt.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter válaszából kiderült, hogy nem csak a mi fejünkben fogant meg ez a kérdés.

Gulyás Gergely tájékoztatása szerint az Emberi Erőforrások Minisztériumában ebből a szempontból is tanulmányozták az Európai Bizottság által ellenjegyzett szerződést. A tárca szakértői arra jutottak, hogy a megállapodás nem ad lehetőséget a szállítói felelősség megállapítására.

Kásler Miklós, az EMMI minisztere (Fotó: MTI)
Kásler Miklós, az EMMI minisztere (Fotó: MTI)

Ahogy a miniszter fogalmazott: a szerződés lehetőséget ad a Pfizer számára, hogy eltérjen a szállítási ütemezéstől, vagyis arra, hogy két-három héten át ne a leszerződött mennyiséget szállítsa, így ez nem szankcionálható. A miniszter hozzátette, hogy a gyártó azt ígérte, még ebben a negyedévben pótolja a hiányzó mennyiséget.

Más ügyekben is kérdéseket tettünk fel, melyekre az alábbi válaszok születtek:

  • A kormány betartja a hatéves bérmegállapodásban foglaltakat, így amennyiben teljesül a reálbérek minimum 6 százalékos emelkedésére vonatkozó feltétel, idén is csökkentik 2 százalékponttal a szociális hozzájárulási adót.

Mfor-vélemény:

A 6 százalékos reálérték-emelkedés nem naptári évre, hanem meghatározott negyedévre vonatkozik, mindenesetre a nagy nehezen formálódó idei minimálbér-megállapodás mellett, amely a jelek szerint 4 százalékos emelésre tesz ajánlást 3 százalékos infláció mellett, nehezen lesz teljesíthető ez a feltétel. A munkaadói szervezetek a tárgyalások során végig szorgalmazták a szochó csökkentését, vagyis számukra a miniszter bejelentése nem üzen jót. Meg kell azonban jegyezni, hogy a legutóbbi, tavaly nyári szochó-csökkentés is olyan közegben történt, amikor szintén nem felelt meg maradéktalanul a megállapodásban foglaltaknak a makrogazdasági környezet.

  • Tavaly a jogszabályban foglaltaknak megfelelően maximum egy havi plusz juttatást (jutalom) oszthattak ki a minisztériumok a dolgozóik körében, ettől csak miniszterelnöki engedéllyel lehetett eltérni. Ezek a szabályok voltak érvényesek a Gulyás vezette Miniszterelnökségre is. (Arra a kérdésünkre viszont nem válaszolt a miniszter, hogy ez mennyibe került a központi büdzsének, ezen belül mennyibe a tárcájának.) 
  • Nem kell felülvizsgálni az idei kormányzati GDP-prognózist (ami 3,5 százalék) - közölte kérdésünkre, hogy a miniszterelnök tanácsadója, Nagy Márton a napokban 6 százalékos elérhető növekedésről értekezett egy interjúban. Gulyás arra hívta fel a figyelmet, hogy egészen 2019-ig a Pénzügyminisztérium GDP-prognózisai voltak a legpontosabbak, szemben az Európai Bizottság illetve a piaci elemzők előrejelzéseivel. A koronavírus új helyzetet hozott: olyan sok a bizonytalanság, hogy csak találgatni lehet, a mostani időszakban nem lehet megalapozottnak tekinteni a becsléseket. A miniszter jelezte: ha előbb áll rendelkezésre nagy mennyiségű oltóanyag, előbb lehet nyitni a gazdaságot - példaként említette, hogy akkor lehetnek fesztiválok a nyáron -, ami jó hatással lenne a GDP-re.
  • Az államadósság mértéke a két évvel ezelőtti 65,5 százalékról tavaly év végén 80 százalék fölé emelkedett, de erre szükség volt a gazdaság működőképességének fenntartása érdekében és Magyarország ezzel a mutatóval is a középmezőnybe tartozik. Az olaszoknál 160 százalékos az államadósság mértéke, a portugáloknál 135 százalékos, de az Európai Unió átlaga is 94 százalék. (Arra a kérdésünkre viszont nem válaszolt, hogy idén mekkora adósságot vár a kormány.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!